/ Forside/ Teknologi / Administrative / Concorde / Spørgsmål
10  terkildsen 110
C5 balance overført til Excel
Fra : Leo.pedersen
Vist : 1559 gange
100 point
Dato : 03-01-04 18:27

Jeg køre nogle regnskaber i C5, men skal efterfølgende stille regnskaberne pænt op i Excel.

I finans - rapporter - balancer er der mulighed for at vælge hhv. kommafil og tekstfil. Umiddelbart ville jeg tro, at en kommafil skulle kunne eksporteres og derefter hentes ind i Excel, men uanset hvordan jeg gør, så kommer der ikke nogen fil på min harddisk. Det ser klart ud til at der foregår en kørsel, men som nævnt uden resultat.

Det jeg har brug for, er en fil som kan komme ind i Excel, med minimum følgende 2 søjler: Kontonummer og saldo år til dato.

Håber der er en som kan hjælpe.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 03-01-04 19:00

Der er flere muligheder. Den ene er du faktisk i gang med, og filen hedder windows.txt ( i ældred versioner hedder den standard), og ligger på samme drev og mappe som C5. Når du vælger udskriv, så har du muligheden for at vælge Tekstfil, og så punktet Opsætning. Her kan du skrive sti og filnavn.
Du kan også eksportere alle finansposter (posteringslisten), og også her vælge i opsætning hvor filen skal ligge og hvad den skal hedde. Her får du så samtlige posteringer med ud, og det kan man jo lave mange grafer ud af - hvis det er det, der er behovet.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 03-01-04 20:02

Hej Maria Frederiksen

Jeg har prøvet at importere den fil du nævner ind i Excel, men filen er et råt dump, dvs. selv om jeg indsætter søjler når jeg importere, så går det ikke. Bl.a. er debet og kredit så tæt på hinanden, at jeg ikke kan få dem i hver sin søjle.

Jeg skal som sagt bruge 2 søjler (mindst), en med kontonummer og en med saldoen på kontoen. De skal bruges til at hente ind i et regnskab med "LOPSLAG", således at hvis der kommer posteringer ind i C5, så kan man opdatere regnskabet blot ved at lægge et nyt dump ind i Excel.

Er der en løsning på dette?

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 03-01-04 20:29

Du skal have en odbc-driver til C5 i stedet. Den vil dække dine behov, og koster ikke noget videre.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 03-01-04 21:43

Hej
Du kan ved starten af åbningen vælge at bruge emnet fast bredde.
Herefter kan du i det næste billede definere hvor søjlerne skal deles ved at indsætte lodrette linier ved at klikke på liniealen du kan flytte de pile der er i forvejen, ved at pege på dem og holde musen nede mens du trækker linien på plads.

Hilsen Lis

Accepteret svar
Fra : mariafrederiksen

Modtaget 100 point
Dato : 03-01-04 21:51

Der er nogle ting ved eksport fra C5, hvor Excel bare ikke slår til. En af dem er forskellen på debet og kredit, men også behovet for at kunne arbejde videre med tallene, især når disse er dynamiske, kan være noget af en opgave.

Pas i øvrigt på. Saldo lagres ikke i C5 ret mange steder, og lagres ikke ikke i Finans. Den saldo, du kan se, er en beregnet saldo, der løbende opdateres, hvis den er sat op til det. Der er mange, der ikke får den løbende opdateret pga den nedgang i performance, det giver.

Godkendelse af svar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 05-01-04 19:14

Tak for svaret mariafrederiksen.

Jeg har valgt løsningen med at tage balancen ud som tekstfil, så har jeg hele linien stående i en søjle, hvorefter jeg klipper de enkelte felter ud med funktionen "midt". Ved debet og kredit bruger jeg "midt" til med "hvis" at undersøge hvor der står et komma, således at ved om det er et debet eller kreditbeløb.

Løsningen er ikke optimal, men den virker.