/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Fra udlandet til danmark
Fra : meyerbeyer
Vist : 821 gange
100 point
Dato : 30-12-03 14:36

Er der nogen som har erfaring god/dårlig når man skal hjem til danmark. Jeg har arbejde hernede i Spanien men hvis jeg nu vi tage tilbage hvad skal jeg så tage med hjem papirer osv og hvad skal jeg IKKE gøre ( Told og skat arbejskontoret) osv

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 30-12-03 14:53

Når du rejser hjem, skal du altid sørge for at få en blanket der hedder E301 med fra det andet land - denne blanket bekræfter af du har været arbejdsløshedsforsikret i det andet land.

Har du været medlem af en dansk A-kasse inden udrejsen, og er det ikke mere end 5 år siden, kan du optages i en dansk a-kasse straks ved hjemkosten.

Har du ikke eller er det mere end 5 år siden, skal du have 8 ugers arbejde i dk, for at kunne overføre ancienniten fra spanien.

Du kan læse lidt mere om det i vedlagte pjece:
http://www.adir.dk/extern/pjecer/p19dk/p19dk.pdf
Michael

Kommentar
Fra : meyerbeyer

Dato : 30-12-03 15:00

Ja men hernede er man automatisk forsikret når man har kontrakt jeg har aldrig mødt arbejsløshedskassen så hvor får jeg blanketten henne ?

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 30-12-03 15:19

Jeg kan ikke huske hvem der i spanien administrere ordningen, men såfremt du ikke kan få udstedt blanketten, kan der søges når du kommer til dk - men det kan sommetider tage opimod et år! Her skal du medtage dine lønsedler, samt Socialforsikringsnummer( No de Afiliacion) til din danske a-kasse der så via arbejdsdirektoratet får hentet oplysningerne hjem!

Har du forresten været forbi

www.eures.dk

Er du ledig, skal du undersøge om du har mulighed for at søge de såkaldte e303 dagpenge?

Michael

Kommentar
Fra : meyerbeyer

Dato : 30-12-03 15:22

vil det sige at jeg kan få penge fra dag 1, som når man bliver ledig hjemme i danmark

Accepteret svar
Fra : hedefelt

Modtaget 110 point
Dato : 30-12-03 15:40

Hvis du skal have E301 dagpenge med fra danmark og til f.eks. spanien, skal du opfylde nogle betingelser.

Du skal være dagpengeberettiget i dk og have været ledig i 4 uger -så kan du søge Af og disse E301 dagpenge i op til 3 mdr.

Den anden mulighed for dagpenge i dk, er hvis du har været medlem i danmark indenfor de sidste 5 år, kan du blive optaget i danmark fra dag et og hvis du opfylder betingelserne, som udgangspunkt også få dagpenge fra dag et. er dette tilfældet - skal du indmeldes første dag og du skal samtidig være tilmeldt arbejdsformidlingen.

Har din lokale arbejdsformidling i spanien en europavejleder, kan du evt. søge hjælp der!

Michael

Godkendelse af svar
Fra : meyerbeyer

Dato : 30-12-03 15:43

Tak for svaret hedefelt.