/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
SlankeDoktoren
Fra : DorteAndersen
Vist : 1475 gange
100 point
Dato : 29-12-03 17:26

Jeg ved emnet har væet oppe før!
Men kan det virkeligt passe der ikke er nogen der har prøvet det???
Jeg efterlyser alle former for erfaringer både positive og negative!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 29-12-03 22:58

Som du selv anfører, har emnet været oppe til debat flere gange.
Jeg kan se, at spørgsmålet snart forsvinder fra de 25 og derfor dette indlag.

I bund og grund er der mange der gerne vil tabe sig, og der har også været programmet som kørte over en årrækker over samme emne.

Når du ingen svar får, kan det udmærket skyldes, at folk ikke ønsker at fortælle hvad der ikke har hjulpet.

Ugepressen bugner med forslag til diverse slankemetoder, så mange formentlig, enten ikke aner hvilken de skal tage, eller opgiver på forhånd.

Markedet indenfor slankekure er virkelig en gråzone, hvor rigtig mange ønsker at tjene penge på folks naivitet. Naiv, ja, mange af de kure hjælper hurtigt, men folk tager mere på bagefter, og så er formålet ligesom spildt.

Der findes ingen hovsa løsninger når man skal slanke sig, kun den besværlige med kostomlægning suppleret med masser af motion. Og ja, så kan man blive opereret ved at få forkortet tarmsystemet, og det hjælper.

Den der kan fremkomme med en virkelig effektiv slankekur, som lægestanden går ind for, den person bliver rig, virkelig rig.

Vi mennesker ønsker helst at få alt serveret på et sølvfad, også det at kunne slanke sig, men så nemt går det desværre ikke, der er kun en vej frem og det er den besværlige, derfor lider verdens befolkning af overvægt, selvfølglig bortset fra en sygdomfremkaldt overvægt.

Mvh og ønsket om et godt nytår

Ellebye

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 30-12-03 07:42

Hej Dorte

Jeg har ikke erfaringer med Slankedoktoren, men må her give Ellebye ret i, at der ikke findes nogen hurtige hovsa løsninger. Det der skal til, er en omlægning af din kost, så du også på langt sigt kan tabe dig og holde din nye vægt. Det kræver at du nøje tænker over hvad du spiser, og der viser den nyeste forskning at det er vigtigt ikke alene at undgå fedt, men også hurtige kulhydrater.

For at holde kontrol med din vægt, din indtagelse af kalorier og de for en slankekur livsvigtige proteiner skal du føre nøje kontrol med hvad du spiser. Hvis du er interesseret, så har jeg lavet et program i excell, som kan bruges til dette. Jeg vil uden omkostning for dig sende det til dig, hvis du skulle være interesseret.

I øvrigt er den allervigtigste forudsætning for at kunne tabe sig, at man har nogen at snakke med, nogen der gider høre på en når det er gået godt, og som også lægger øre til, når man har brug for at få læsset af. Det skal du imidlertid ikke betale en formue for, da du kan deltage i dette ganske gratis flere steder. Jeg kan anbefale følgende sted: http://www.spilbingo.dk/slankesiden/dagbog/index.php

Held og lykke med dit vægttab og godt nytår.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 30-12-03 10:10

Henning, du har ret i, at man ikke behøver at betale en formue for et slankeprogram, men jeg kunne til gengæld godt forestille mig, at prisen kunne være en ekstra "gulerod" til at få én til at holde ved det.

Anyway, jeg har selv luret lidt på Slankedoktoren i den sidste tid, og for mig at se ligner det et fornuftigt kostomlægnings- og motionsprogram à la Weight Watchers, så jeg har besluttet mig for at prøve det i en måned. Jeg vil gerne skrive om mine erfaringer, når jeg har prøvet det.

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 30-12-03 10:14

Hej Klodomir

Jeg vil ønske dig held og lykke med projektet. Jeg tror desværre ikke at prisen er en tilstrækkelig gulerod til at gøre noget ved det, så ville der ikke være så mange der måtte opgive, for der er virkelig mange der betaler en formue for en "hjælp" som ikke gavner dem.

Det er vigtigt at du har nogen at "snakke" med, og der vil jeg igen anbefale siden som jeg linkede til i mit sidste indlæg, da jeg ved der er rigtigt mange der har glæde af de sider. Jeg har iøvrigt ikke andet med disse sider at gøre, end jeg selv er bruger på siderne.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 30-12-03 10:19

Det er helt i orden, Henning, jeg ved godt, at du ikke "sælger" noget her. Jeg er helt enig med dig i, at det er vigtigt at tale med andre, derfor har jeg før også haft held med WW's gratis online fora (godt nok engelsksprogede). Jeg vil lige kigge på den side, du har linket til, den ser interessant ud.

Accepteret svar
Fra : thaisontrine

Modtaget 50 point
Dato : 01-01-04 21:34

har du prøvet at gå ind på www.slank-igen.dk det er en god side med gratis og god kostplan hvor du pr. mail får en ny hver uge.

Hilsen
Thaisontrine

Kommentar
Fra : Krea

Dato : 02-01-04 18:16

HenningB> "og der viser den nyeste forskning at det er vigtigt ikke alene at undgå fedt"

Har du en reference på det?? Jeg er ikke enig i at man skal undgå fedt, tværtimod faktisk. Og jeg har hørt om flere der har haft stor succes med Ketose diæter...

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 02-01-04 23:09

Hej Krea,

Uanset at nogle folk har midlertidig eller længerevarende succes med Atkins og lignende, ændrer det ikke på, at den eneste vej til et sundt og vedvarende vægttab er en varieret kost og mådehold med portionsstørrelser - og så naturligvis motion.

Atkins havde således ret i, at sukker er noget skidt, men han kammede fuldstændig over lod heller ikke folk spise de mængder af grønsager og frugt, som beviseligt er sundt, hvorimod det iflg. ham er fint at spise spejlæg og bacon svømmende i fedt til morgenmad. Og det kræver jo ikke andet end almindelig sund fornuft og almen viden at se, at det ikke kan være godt.

Derudover er det ikke smart at satse på en diæt, hvor man udelukker hele madgrupper. Det hverken godt for motivationen, perspektivet eller helbredet. Jeg tror, at den slags diæter opstår, fordi vi alle søger en simpel løsning, og så er det smart at finde en syndebuk, hvadenten det nu er fedt, kartofler eller æg.

Variation, mådehold og motion er nøglen til et sundt liv, og det kan alverdens omvendte kostpyramider ikke ændre på.

Kommentar
Fra : Krea

Dato : 03-01-04 19:39

Lige præcis. Derfor forstår jeg heller ikke påstanden om det skulle være godt at undgå et makronæringsstof som fedt. Jeg efterlyste derfor en reference på det videnskabelige studie han vil underbygge sin teori med.

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 04-01-04 21:32

Jeg tror, at vi taler om to forskellige ting, men det må Henning egentlig afgøre. Jeg læste hans indlæg som en kommentar til de kostråd, der går på at skære ned på fedtet. Han sagde, at man derudover også skulle passe på med hurtige kulhydrater. Det kan jeg ikke se noget forkert i, hvis jeg ellers har forstået det rigtigt. Måske var det ordet "undgå", du faldt over, men der er vel ingen, der vil påstå, at man helt skal undgå hverken fedt eller kulhydrater.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-01-04 21:55

Jeg er nu overbevist om, at hvis man spiser rigt varieret kost, suppleret med daglig motion, behøver man ikke at gå så højt op i hvad man spiser, blot man kommer spektaret rundt.

Man kan og skal ikke undgå fedt da man skal have en vis fedtprocent (kolostoroltal) og selvfølgelig gør det heller ikke noget at tage nogle "tomme" kalorier ind imellem, så vil langt de fleste kunne holde en normal vægt.

Hvis man spiser nogle mellemmåltider er det godt, idet det vil holde forbrændningen oppe.
Så er jeg overbevist om, at langt de fleste vil kunne undgå diverse slankekure som i længden ikke holder.

Alt dette under forudsætning af at man fysisk fejler noget.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 04-01-04 21:59

Vi er rørende enige, Ellebye. Og så må vi nok hellere vende tilbage til studiet og det oprindelige spørgsmål. Jeg har nu tilmeldt mig slankedoktoren, men jeg vil vente med at poste om mine erfaringer, til jeg første gang har hørt fra kostvejlederen.

Kommentar
Fra : Krea

Dato : 05-01-04 19:44

Ja, det var ordet "undgå" jeg studsede over og så den forskning han henviser til... den ville jeg gerne have en reference på. Hurtige kulhydrater er oftes en større synder end fedt når vi snakker overvægt. Folk går for meget op i fedt/energi % og glemmer helt hvor slemme en masse dårlige kulhydrater i kosten er. Tag f.eks en flaske sukkersødet cola... der er fedt/energi % 0...men er det ensbetydende med det er et godt sundt produkt...nej!!

Ellebye: Fedt% og kolesteroltal er ikke det samme. Og desunden er jeg ikke helt enig i hvad du skriver. Man kan ikke bare spise hvad man vil selvom det er sundt. Selv sund mad feder hvis man spiser rigeligt.

Kommentar
Fra : klodomir

Dato : 06-01-04 01:07

Det var derfor, jeg også nævnte mådehold.

Kommentar
Fra : Den_fede_mand

Dato : 11-01-04 19:09

HejsA Krea.

Du skriver at den sunde mad også feder, det kan du have ret i, men det er da bdre hvis man nu er en person der skal spise meget at man spiser sundt og ikke modsat.

Jeg tror ikke at fordi man er på slanke kur, og man vil synde at man spiser mindre bare fordi at det er usundt, nej lad os proppe os med sunde sager. Det kan godt være at det ikke er sundt, at spise en masse, gulerødder hele tiden, men hvis det kan styre en som mig til at ikke købe, et eller andet rigtigt fedt vd bageren, eller andet sted. Så er det vel sagen for den enkle.

Men jeg har et helt andet problem, jeg ved godt at alle de der kloge folk siger at manskal spise 6-98 gange om dagen, hvis man vil tabe sig. Det kan jeg bare ikke få kroppen til, i det daglige. Så jeg gør nærmest det modsatte, spiser 1-2 gang på hverdagene, og spiser pænt i weekenderne. Stadigvæk er det rimligt sundt min mad, men lidt usundt ryger der da ned.
Men for os meget store mennesker, er det ikke så meget kosten der er det store problem. Nej det er den manglene motion. Jeg er selv en stor dreng, på over 180 kilo, men af min størrelse, er jeg faktisk meget adræt. Jeg er kommet op på et foreløbig, synes jeg da selv stor motionsprogram, og det virker da lidt. Cykler eller går på arbejde 8,5 km hver vej, bor på 4 sal, der er ingen elevator, motionscenter 1 gang om ugen, badminton 1 gang om ugen, og svømning 1 gang om ugen.

Men der er altså væsentlig forskel, når vi snakker slankekure, om det er en lille splejs der skal tabe 10 kilo, eller en der skal af med 50-60 kilo. Den fede kan som regel bare ved at dyrke lidt motion, tabe sig meget i starten.

Det er et punkt jeg kan skrive meget om, men ikke i dag. Men I må hygge jer.

Hilsen Kurt..

Kommentar
Fra : Krea

Dato : 11-01-04 21:34

Hej Kurt.

Grunden til at det er tilrådeligt at spise 6-8 gange om dagen er at forbrændingen og optagelsen af næringsstoffer bliver højere på den måde og der kommer samtidigt ikke de høje sving i blodsukkeret der kan gøre det ubehageligt at være på diæt. Der er i mine øjne ofte for store og ikke for mange måltider der er skyld i overvægt. Hvis man har gået i mange timer uden mad og blodsukkeret er meget lavt er man tilbøjelig til at spise mere end hvad godt er. Jeg ser ikke noget galt i der ryger lidt usundt ned engang imellem blot man holder sit daglige Kcal indtag under ligevægtsindtaget, så skal vægten nok dale.

Og du har fuldstændig ret mht. til motion. Motionen er ofte den "glemte" faktor i et vægttab. Når man siger motion forestiller folk sig ofte trampende afsted på en motionscykel, hivende efter vejret og badet i sved. Sådan behøver det ikke at være: En gåtur på en times tid, cykle til og fra arbejde, tage trapperne istedet for rulletrapper/elevator - alt har sin ret og går sit indhug i det daglige kcal regnskab.

Iøvrigt held og lykke med vægttabet - det lyder som om du er godt på vej :)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-01-04 22:15

>Kurt

Fra mig en splejs på 90 kg skal også lyde et held og lykke med vægttabet.

Jeg selv har for et par måneder siden fået hund, og alene af den motion jeg får ved daglig luftning af denne har jeg tabt mig 8 kg. og det vel at mærke uden nogen omlægning af kosten.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : dorteskov

Dato : 04-02-04 19:21

En lille solstråle historie......jeg har været på vægtkonsulenterne i 8 mdr. - de første 3 mdr. med kontrol en gang om ugen, men ellers selv........jeg tabte 30 kilo.....ja...det er sandt, prøv det.....

Kommentar
Fra : Rune454

Dato : 19-02-04 18:38

Det man skal huske når man skal tabe sig er, at det ikke handler om at spise lidt, faktisk skal du spise meget, men selvfølgelig det rigtige :)

Mange tror at man skal undgå fedt: forkert!! hvis kroppen ikke får fedt, holder den på det den har i forvejen, og det bliver derfor endnu sværere at tabe sig.

Kulhydrater: undgå enhver form for enegidrikke, da det nedsætter din fedtforbrændning. Start dagen med en masse energi, altså kulhydrat ( cornflakes, havregryn etc. ), og jo længere du kommer henad dagen, desto mindre kulhydrat spiser du ( kartofler, ris, paste etc. ) men du spiser samtidigt mere kød og grøntsager.
Det er vigtigt at man spiser kød istedet for kulhydrat! Sørg for at spise min 5 gange om dagen, og hvis du er sej, står du op om morgenen og går 1 time INDEN morgenmaden, så forbrænder man op til 3 gange så meget fedt, end hvis du have spist morgenmad først.

Undgå endvidere at spise lige inden du går i seng, det er næsten det værste man kan gøre. Foruden selvfølgelig at drikke øl og sprut :)

Sørg for at motionere og træne i et fitnesscenter, det hjælper så utroligt meget.

Jeg arbejder selv i et fitnesscenter og lægger kostplaner for folk der vi tabe sig, og folk der vil tage på, bare husk på, intet er umuligt! Hvis man har viljen kan alt lade sig gøre.
Personligt startede jeg med at være halvfed, jeg ga den så gas i 6 måneder, og tabte mig til 68 kg, med en fedtprocent på 6,3. Det var en anelse for meget, næsten farligt. Derefter lykkedes det mig, ved at omdanne mig træning og kostvaner at gaine 30 kg i løbet af halvandet år. Det skal dog siges at det var med kosttilskud såsom protein pulver. Det var også på den " rene " måde uden væksthormoner.

Idag træner jeg 4-5 gange om ugen, og dyrker endvidere meget sport.
Jeg har fået det bedre med min krop, selvom man aldrig er tilfreds.

Så et godt råd til alle overvægtige: Kom op af stolene og lad vær med at have ondt af jer selv. Omlæg jeres spisevaner, begynd og motionere og helst træne i et fitnesscenter, så vil resultaterne komme. Lad vær og giv op fordi vægten er den samme, husk på, i taber fedt, men gainer muskulmasse, muskler vejer meget mere end fedt. vægttabet skal nok komme henad vejen. Og for guds skyld, lad vær og trøstespise fordi i har det hårdt, hold jer selv i ørerne!

Mvh
Rune.

Hvis folk herinde har spørgsmål vedrørende kost og træning er i velkommen til at skrive i denne tråd, så kan i få min email, hvis det har interesse.

Godkendelse af svar
Fra : DorteAndersen

Dato : 22-05-06 15:14

Tak for svaret thaisontrine.
Det var ikke helt svaret på mit spørgsmål, men jeg syntes efterhånden det er på tide jeg får lukkede tråden. tak for tipet siden ser god ud.