/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Fading
Fra : Olle_hansen
Vist : 411 gange
50 point
Dato : 28-12-03 17:58

Hej, jeg skal lave en enkel firkantet boks, hvor farven fader til en anden farve... Altså til venstre i boksen starter den med at være fx blå, så fader den FLYDENDE overr i fx gul....

Hvilket program skal jegg gøre det med? Og hvordan?

Accepteret svar
Fra : h_blunck

Modtaget 60 point
Dato : 28-12-03 18:04

Adobe Photoshop har direkte en værktøjsikon til denne effekt...

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 28-12-03 18:06

takker, ser lige om der kommer flere svar

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 28-12-03 19:49

Hej Olle

smiler og giver dig det samme svar som Henrik.
den effekt er meget nem at lave i Photoshop. værktøjet det skal gøres med hedder i den engelske version "gradient" og hvis du ikke lige kan se den i værktøjslinien i Photoshop (eller for den sags skyld, photo elements) så er det sikkert fordi den er gemt neden under malespanden. Klik i så fald på den lille fil i nederste hjørne ved malespanden. Når du så skal ha den til at gå fra blå til gul - sørger du bare for at have valgt de to farver så de er forgrunds og baggrundsvalg.
jeg mener at default på gradient værktøjet er fra forgrund til baggrund. - ellers er det nemt at sætte den til det

venlig hilsen
dorthe

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 28-12-03 22:27

Jeg ville vælge et grafisk program.
Adobe illustrator, eller Corel Draw.
I begge programmer, kan du styre processen 110%.
Efter ønsket resultat, kan du eksportere filen efter behov. Photoshop eller eks. Corel photopaint, er behandlingsprogrammer til fotos.

mvh
jms

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 28-12-03 22:28

nb.
glemte lige, hvis du har sprgs. til hvordan, bare spørg
MVH
JMS

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 29-12-03 00:56

jmsgruppen>>> kan altså laves i Photoshop ved først at lave en markering og derefter benytte gradient-tool. Kan skaleres uden tab. Men du har ret i at Photoshop er et billedbehandlings-/-manipuleringsprogram, så AI er nok det bedste da det er vektorbaseret, selv om PS også kan behandle denne handling og andre som vektorgrafik.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 29-12-03 01:04

JMS > Det er rigtigt at Photoshop *primært* er et fotobehandlingsprogram, men de gamle grænser er næsten udvisket -- der er IKKE mange opgaver jeg kunne forestille mig at Photoshop IKKE kunne klare....

Godt Nytår anyway.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 29-12-03 01:05

jeps godt nytår

jeg ligger lige et eksempel på at Photoshop kan klare opgaven op på nettet
her :
http://www.itgrafen.dk/fade.htm

vh dorthe

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 29-12-03 01:13

Hej ITgrafen/dorthe

Det er nemlig rigtigt -- og tager ingen tid...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 29-12-03 08:42

Spørgsmålet gik på hvilke program man vil anbefale.
Normalt laver vi sådan her i huset, i et grafisk program.
Det med at grænserne er udvisket, er jeg ikke enig i. Jeg ville nødig lave DTP på en katalog på eks. 64 sider i enten photoshop eller photopaint
Men en enkelt firkant, ja det kan man da godt, isæt hvis det er eneste mulighed man har.

JMS

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 29-12-03 12:40

jmsgruppen>>> jeg ville da heller ikke lave et hæfte i IA eller PS, kun grafikken, alt efter hvilken grafik det nu er.
Men det var nu heller ikke det spørgsmålet lød på. Det var hvordan man kunne lave en firkant med farveforløb og hvilket program der kunne anbefales.
Og hvis lige skal "mundhugges" så er PS da også et grafisk program
Hvis der derimod skal laves et hæfte er der behov for et decideret dtp program som f.eks. InDesign eller PageMaker.

bare en lille "driller" fra mig.
m v h
hc

Godkendelse af svar
Fra : Olle_hansen

Dato : 29-12-03 19:47

Tak for svaret h_blunck.
Ved der var flere med svar jeg kune bruge, men h_blunck kom hurtigst med et svar som kunne bruges... Men tak for svarene anyway....

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 29-12-03 20:17

Tak i lige måde. Og godt nytår.