/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Hvordan motivere en datter på 23 år til ~
Fra : ajt
Vist : 557 gange
8 point
Dato : 26-12-03 19:54

Jeg har en dejlig datter på 23 år, der desværre bliver større og større. Hun er universitetsstuderende og ved jo godt selv, hvilke muligheder der er for at tabe sig. Jeg har prøvet at snakke med hende om det, men hun går i forsvarposition og siger, at det ikke er mit problem og det gider hun ikke snakke om.
Hun har et godt studie og socialt liv, men et eller andet sted ved jeg, at det ikke er optimalt for hende, som det er nu. Skal jeg som mor holder mig fra at tage emnet op igen? er der andet jeg kan gøre?

Hilsen en bekymret mor

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 18 point
Dato : 26-12-03 20:08

Hun skal selv finde motivationen og er nok
overfølsom for hentydninger o.l.
Så giv hende fred og ro til at selv opdage hvad der er bedst.

Kommentar
Fra : thaisontrine

Dato : 26-12-03 20:11

Hej ajt

Ja det er svært.
Jeg er selv meget overvægtig, og går i forsvarsposition når nogen røre ved det emne overfor mig, og det gør jeg udelukkende fordi jeg de træder på et meget ømt punkt, da jeg udemærket godt ved at den er gal, og at jeg utrolig meget gerne vil tabe mig men kan bare ikke lige nu.

Mit bud vil være se tiden an, lad være med at røre ved det igen, men støt hende hvis hun beder om det, det er oftest bedst hvis den der har problemet selv kommer og beder om hjælp, for først da er personen klar til at gøre noget ved problemet.

Jeg selv er en af dem der ved meget om at tabe sig og lige hvad jeg må og ikke må, og jeg har hjulpet mange igang med at tabe sig, men jeg kan bare ikke selv.

Håber hun får hold på inden hun bliver alt for overvægtig, for det bliver bare svære og svære at tage sig sammen jo større man bliver.

held og lykke

venligst lulutulu

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 26-12-03 22:22

Hej ajt
Jeg syntes det kommer an på HVOR overvægtig hun er ? Er det bare lidt så lad hende få fred men begynder det at give problemer sundhedsmæssigt og socialt så mener jeg du bør hjælpe hende.
Du skriver at hun godt ved hvordan man taber sig men er du sikker. Selvfølgelig ved alle at mange grønsager, undgå fedt og sukker og meget motion er godt MEN det er bare ikke så nemt. Specielt som studerende er det ikke altid let at få råd til spændende og varierende grønsager. Motion er måske heller ikke et hit hvis studierne er tidskrævende.
Måske kan du hjælpe hende bedre ved at finde hjælp til hende. Hvordan laver man som studerende sund mad når man kun er sig selv og for få penge ? Hvordan kan motion presses ind i et stillesiddende studie ?
Svarene kan du måske finde i bøger på biblioteket eller hos vægtvogterne / vægtkonsulenterne.
Jeg fandt dem i Susan Povders bøger men folk er forskellige og der er mange muligheder.
Selvfølgelig skal hendes motivation være der men hvis hun er meget overvægtig tvivler jeg på at den ikke er der et sted.
Føl dig forsigtig frem hvor meget du kan tale om det, det skal absolut ikke være hver gang i ses for så stopper hun med at komme og ringe.
Husk at forklar hende hver gang du bringer emnet på bane at det er fordi du elsker hende og vil hjælpe hende inden det bliver RIGTIG svært - det gør det før man tror det.
Jeg ved at der er mange steder på nettet med piger der støtter hinanden i at tabe sig, måske de kan hjælpe dig. Jeg har desværre ingen links, måske andre herinde har ellers må du søge dig frem.

Jeg håber i finder en god løsning - en dag vil hun takke dig for at du ikke bare sad med hænderne i skødet - en omsorgsfuld mor er det bedste i verden .

Kh.
TulleTine

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-03 10:23

Det vigtigste er at i kan tale om det uden at nogen føler sig presset.
Som frie selvstændige mennesker med ansvar for sit eget liv burde i tale sammen.
Det gælder begge parter. Vis respekt for de synspunkter der kommer frem.
Men men, det sværeste i livet er kommunikation mellem mennesker.

Kommentar
Fra : 120602

Dato : 27-12-03 19:23

Hej ajt
Jeg er bange for at der ikke er noget du kan gøre. Ved at du bliver ved med at påtale det overfor din datter, risikerer du kun at hun bliver sur og siger at det skal du ikke blande dig i. Hvilket hun jo selvfølgelig også har ret i. Det er ikke sjovt at blive mindet om det hele tiden. Det er i forvejen ikke let at være overvægtig (taler af egen erfatring). Jeg har været overvægtig on og off de sidste 15 år, og det er utroligt sårende når folk bliver ved med at dunke en oven i hovedet med at man burde tabe sig. Jeg er nu endelig, og af egen initiativ gået i gang med at tabe mig gennem De Danske Vægtkonsulenter, og det er bestemt ikke fordi at jeg har hørt efter hvad andre siger, for det var kun medvirkende til at gøre mig trodsig og sige at jeg sgu nok skulle tabe mig når jeg ville. Prøv at give hende lidt rum og så ikke nævne det hele tiden, så kan det jo være at hun selv tager det første spring. Og hvis hun gør, så skal du bare være der for hende og støtte hende så godt du kan.
Jeg kan godt forstå at du er bekymret, men det er kun hende selv der kan tabe sig.
Håber at du kan bruge det til noget.
Tulle tine. Der er en DDV chat hvor folk som er på DDV kan søge støtte og få svar på spørgsmål. Det er på www.chatten-opskrifter.heede.dk. Den side har jeg meget glæde af.
Venlig hilsen 120602

Kommentar
Fra : 120602

Dato : 27-12-03 19:24
Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 27-12-03 22:15

Der findes mange andre, mere eller mindre seriøse steder på nettet hvor erfaringer, opskrifter og opmuntring udveksles. Jeg har desværre ikke nogen adr. længere men søg på google, jubii osv.
Kh
TulleTine

Kommentar
Fra : TineHansen1

Dato : 28-12-03 23:15

Mit råd til dig må være at du blander dig udenom. Det er selvfølgelig svært, men der er kun 1 person som kan give din datter lyst til at tabe sig, og det er hende selv. Jeg har været overvægtig de sidste 18 år, og fik først for 2 år siden lyst/mod til at gøre noget ved det. Er nu normal vægtig, og passer den nederdel som har hængt i skabet siden jeg var 19 år (den sidder dog lidt løst ).

Du kan tilbyde din datter at du vil støtte hende alt du kan den dag hun beslutter sig til at gøre noget ved overvægten, men stop ellers med hentydninger o.lign. Hun ved det jo godt, og behøver at vide du elsker hende overvægt eller ej. Hun ved jo også godt at det er usundt, men det skal være hendes ønske at ændre situationen, og det kan vare lang tid før hun er parat dertil.

Godkendelse af svar
Fra : ajt

Dato : 04-01-04 12:17

Tak for svaret Teil. Dette ahr jeg selv tænkt, men det kan være vanskeligt bare at se på, at de hele bliver vanskeligere for hende.
ajt

Kommentar
Fra : may1980

Dato : 09-01-04 19:16

hey!

hmmm, det er ret problematisk, tro mig, det ved jeg af erfaring.... Jeg er selv overvægtig, og noget af det der mest irreterer mig er at nogle mennesker ikke tror at man har et spejl eller øjne i hovedet. Er man overvægtig, eller har taget på, så tro mig, man tænker ikke på andet, så det at du gør din datter opmæksom på noget hun i forveje ved, og sikkert også ikke er helt glad for, hjælper hende ikke....Jo mere du bringer det på bane og gør det til et samtale emne, jo mindre vil hun føle at hun kan støtte sig op af dig...mad bliver hendes bedste ven..og det eneste der ikke dømmer hende. Jeg er klar over at det gør ondt på dig at se hende svulme op, men det kan være at der er noget andet der trykker hende..måske er hun ikke glad for sit studie, måske spiser hun ikke ordentligt, for meget stress, kærestesorg, depression....hun er trods alt menneske, og hendes overvægt er jo et symptom på noget andet. Jeg tror at hvis du måske prøver at holde op med at kommentere hendes negative overvægt, og istedet giver hende noget positiv feedback: "hvor ser du godt ud i dag" eller, "min veninde synes at du var så charmerende og dejlig" osv, du ved hvad jeg mener...appeler til hendes andre positive sider...inviter hende til en omgang massage, eller hårsalon og sig at du er stolt af hende...lær hende at elske sig selv, og at forkæle sig selv...Det er hårdt at være student og 23, og overvægtig osv...Men du er hendes mor, og du kan hjælpe hende på mange måder, måske har hun ikke råd til at gå i fitness osv.. Måske kunne i starte sammen...der er mange måder hvorpå i kan styrke hinanden og ikke fokusere på alt det negative...Når din datter bliver glad og lykkelig og føler sig fri og elsket, så smitter det af. Held og lykke med det, du er en god mor, og det er OK at bekymre sig...Men tag det roligt, hun er måske inde i en dårlig fase...det er nu du skal være der for hende...Held og lykke!

Kommentar
Fra : ajt

Dato : 11-01-04 17:23

Tak for dine kommentarer endnu engang - jeg er meget glad for din vejledning i at vende det hele på hovedet - for du har ret! Jeg har nu tilbudt hende at gå med mig i Fitness, da jeg startede for 6 mdr. og samtidig tilbudt at betale for hende, uden yderligere kommentarer - men hun sagde nejtak, da hun ikke kunne overskue det på det tidspunkt at hensyn til studiet. Jeg vil tænke over dine ord og forsøge at få det naturligt ind i vores samvær - for hun er en køn og charmerende pige - så det skal jeg også huske at fortælle.

Endnu engang tak for dine kloge ord og jeg vil ønske dig god vind fremover!

Hilsen AJT