/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
beskatning af "lejeindtægt"? det er for ~
Fra : hardwork
Vist : 1788 gange
40 point
Dato : 23-12-03 13:37

hej Jeg betaler 4000 kr. i husleje hver måned via pbs til min lejede lejlighed hvor jeg står som lejer på kontrakten. Jeg har boet i lejligheden i tre år nu sammen med min kammerat der har folkeregisteradresse der og har haft det i alle tre år. Hver måned giver han mig 2000 kr. som er halvdelen af huslejen.

Jeg var forleden dag oppe på skattekontoret hvor jeg skulle have lavet noget om i forb. med mit bef. fradrag. I det ilfælde spurgte rådgiveren så angående min boligforhold og jeg sagde det som det var. Til min overaskelse var hendes hendes svar så at de penge jeg har modtaget af min kammerat. 36 * 2000 kr. = 72.000 kr. skal jeg betale skat af selvom jeg bruger pengene til husleje. Hun sagde at jeg ville få et smæk af de penge her når min årsopgørelse kommer. Dette vil ruinere mig totalt og jeg forstår ikke at jeg skal betale skat af nogle penge jeg reelt aldrig ser.

er der nogen der har en god idé til hvordan jeg kan slippe for ligepludselig at skulle beskattes af disse penge

Kommentar
Fra : pong

Dato : 23-12-03 14:32

Hej hardwork

Er der lavet en lejekontrakt mellem dig og din kammerat ? Hvis ikke, burde det ikke være noget problem.
Det er op til skattekontoret at bevise at din kammerat betaler for at bo hos dig, så hvis jeg var dig ville jeg blot undlade at oplyse om det.

Mvh¨
Pong

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 23-12-03 14:35

Jeg tror bestemt ikke du kan "slippe" for at skulle betale skat af de penge.
Selvom du ikke "ser" de penge, så er det jo trods alt en indtægt, og du
sparer jo kr.2000,- i udgift til huslejen.

Dette fandt jeg på
http://www.familieadvokaten.dk/
ved at søge på dette "skat af indtægt ved udlejning" gå til side 2, der står det.

[Citat]
Hvordan beskattes indtægt ved udlejning af værelse?
Jeg bor til leje i en 4 vær. lejlighed og ønsker at leje det ene værelse ud.

Jeg har ingen problemer med ejeren af ejendommen med at udleje et værelse.

Men mit spørgsmål er: Hvordan bliver jeg beskattet at lejeindtægten ?

SVAR:
Du skal beskattes af den del af bruttolejeindtægterne (incl. betaling for lys vand og varme), som overstiger 2/3 af din egen årlige husleje.

Det overskydende beløb beskattes som personlig indkomst.

De helt præcise regler står i ligningslovens § 15 P. som i al sin enkelthed lyder således:
[/citat)

Du må selv gå ind og læse § 15 P, for det er meeeeeeeeeget langt.

Held og lykke
Og god

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 23-12-03 14:39

>pong< Han har jo fortalt det.

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 40 point
Dato : 23-12-03 19:43

tsk tsk - Det skattevæsen.. bare de kan finde ud af deres egne regler

Udlejning af lejet bolig er personlig indkomst. d.v.s indkomstskattepligtigt.
Hvis det var en ejet bolig, måtte du udleje for 24.000 årligt uden at det er skattepligtigt. (Skyldes at ejere allerede betaler yderligere skat = Lejeværdi af egen bolig)

Nu til det spændende - det altså kun overskuddet du skal beskattes af. d.v.s efter fradrag af huslejen - d.v.s I dette tilfælde har du ikke overskud, og således ikke nogen skattepligtig indtægt.

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=163041&ov_id=0&search=udlejning
Fradragsmetoderne her:
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=142701&ov_id=200290&i=1&top=133774&action=open#i142701

GOD gældfri jul til dig

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 23-12-03 19:56

Det er faktisk noget rigtigt SVINERI at de på den måde har gjort dig nervøs.

Det er værd at klage godt og grundigt over.

Det er ederrønemig forkert at sådan en dum gimpe har lov at sidde der og gøre folk forskrækkede i den grad.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 23-12-03 21:49

Hej
Alle intelligente skattefolk bliver ansat i det private erhvervsliv!

Need I say more

ole
Glædelig jul til jer alle

Godkendelse af svar
Fra : hardwork

Dato : 24-12-03 23:08

Tak for svaret JensT. og ha en rigtig god jul! det er sgu fedt at man i den grad kan få svar på sine spørgsmål og tvister her inde på siden.

Mange tak