/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Flere PC'er på Tiscali ADSL linje
Fra : bond007_0200
Vist : 432 gange
190 point
Dato : 22-12-03 06:48

Hej.

Jeg har lige fået tiscali ASDL internet. I den forbindelse vil jeg gerne have flere pc'er koblet til den samme ASDL opkobling, mne det er ikke så lige til.

TISCALI anvender et ericsson skillefiler samt et Ericsson moden med ethernet udgang. Jeg har forsøgt at koble en Dlink 604 router på men det virker ikke (måske skal den konfigureres med nogle parametre som jge ikke lige kan gennemskue)

Jeg har også prøvet med en Dlink switch men det virker heller ikke. Kan nogle hjælpe?

Vedr. ADSL forbindelsen er det således at jeg for at få forbindelse skal "ringe op" lige som på en alm. modelforbindelse. Jeg hra således ikke "bare" internet når stiller er sat i hvis i forstår. jeg tror at mit problem har noget at gøre med dette.

HJÆLP gerne snart da ungerne jo gerne skulle lege her til JUL.

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 200 point
Dato : 22-12-03 07:36

Jeg kan anbefale at du får udskiftet ADSL modemmet med en ADSL Router, for så virker alt hvis du bare tilkobler en switch.

Jeg ved godt at Tiscali som standard sender et modem når man bestiller deres nuværende tilbud, men de har også en løsning med router. Sådan en skal du tydeligvis have. Fra 1. februar betaler jeg ikke mere for min router løsning hos Tiscali end man betaler for deres modem løsning (har haft tiscali adsl med router i snart fire år). Lige nu så koster router løsningen kr. 310/mdr.

mvh. Per

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 22-12-03 12:04

Enig med Per.

Få tilkoblet en Router til dit abb. (Hos TDC koster den max 12 kr pr måned) Du kan evt barre sætte den op til at route alt trafik videre til din egen D-LINK router som du selv konfigurere som du har lyst.

Jeg har faktisk selv lavet denne løsning og det virker perfect.

Hilsen Kvolsgaard.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 13:02

Forstår jeg ikke.
Hvis du kobler din Dlink router på dit skillefilter/DSL modem i B WAN port (uplink) og konfigurerer din router skulle det virke.
Du konfigurerer ved i din browser at skrive: http://192.168.0.1
adgangskode er: ADMIN
så er du inde i routeren
Ellers bare følg anvisningerne i medfølgende brugervejledning til din Dlink router.
Hvorfor skal du have en router mere, du har jo allerede en.

mvh
jms

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 22-12-03 15:16

Det er nødvendigt at anskaffe sige en router som kan håndtere den opkaldsmetode som der bliver brugt her. Det er jo ikke en alm ADSL linie men en med opkaldsforbindelse (brugernavn/password) og opkald til f.eks. 1601. Det menner jeg bestemt ikke at DLINK kan håndtere og det vil derfor være bedst at TDC eller Tiscali levere en router som kan dette.

Grunden til at jeg selv benytter endnu en router er at der i DLINK ligger nogle flere funktioner end i en std. router fra TDC/Tiscali. Der er bl.andet firewall i denne. Derud over kan men altid tillade sig at pille ved noget som man ikke har forstand på og sågar ødelægge den uden at skulle betale tekniker hjælp osv for at komme på nettet igen.

Kvolsgaard.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 15:21

<<<kvolsgaard
Undskyld, jeg kender ikke tiscali, vi kører TDC.
Hvis dette er tilfældet, har du jo ret.

MVH
jms

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 22-12-03 15:28

TDC har faktisk også sådan en løsning. Den heder NET-Express og ikke ADSL.

Kvolsgaard.

Kommentar
Fra : bond007_0200

Dato : 23-12-03 11:59

Hej Alle.Jeg har fundet ud af det. Tiscali har åbenbart en PPPoE linje hvor man skal ligge brugerkonto og password ind på routeren. Jeg havde dog overset konfigurations mulighenden på routeren.

Så underne er glade. Hra nogle samme problem så mail endelig for hjælpe.

MVBH

jan MM

Godkendelse af svar
Fra : bond007_0200

Dato : 23-12-03 11:59

Tak for svaret Per.Frederiksen.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 23-12-03 19:14

Selv Tak. Det du har fundet ud af er særdeles interessant: at Tiscali kører med PPPoE. Det vil jeg huske til mange andre sammenhænge.
Det er imidlertid mit indtryk at der stadig afkræves 25 øre i opkalds afgift når routeren skaber forbindelse over et PPPoE system. Det gør den nok kun hver gang den tændes, men jeg ville nu alligevel holde øje med det indtil den første regning ankommer.

mvh. Per