/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
lædersofa
Fra : berthaprop
Vist : 5664 gange
500 point
Dato : 20-12-03 17:44

hvad gør man ved lædermøbler der lugter fælt?????? kan man fjerne lugten på nogen måde?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 20-12-03 17:52

Her er en mulighed:
Citat
Hvad skal du bruge
· Læderrens (fx Roc Læder Remover fra Roc Danmark Aps)
· Klude
· Cosmetic for leather. Vedligeholdelsesmiddel for dækfarvede glatte og gennemfarvede lædertyper (fx fra Cathiel Chemie)
· Læderfedt (fx fra Læderiet)

Sådan gør du
1. Afrens læderet med læderrens
2. Lad møblet stå 24 timer for at dunste helt af
3. Find ud af, hvilken farve, du vil give læderet
4. Påfør læderfarven med en klud
5. De steder, hvor læderet er særlig grimt, giver du lidt ekstra farve
6. Lad møblet stå 24 timer
7. Giv læderet farve igen
8. Lad læderet stå i 24 timer
9. Efterbehandl med læderfedt, som du påfører med en klud i et tyndt
10. Lad møblet stå natten over
11. Polér efter med en fnugfri, tør klud

Rådet er fra Leth.

mvh
jms

Kommentar
Fra : briani

Dato : 20-12-03 18:00

Hejsa JMS

Nu skal lædermøblerne jo ikke farves

Hejsa berthaprop

Prøv at lave en blanding af sæbespåner og vand,og så vask møblerne rigtig godt af,lad det tørre og gentag behandlingen,så tror jeg lugten forsvinder.

Mvh Brian

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 20-12-03 18:09

<<briani
Læg mærke til det indledende LÆDERRENS
Hvis man efterfølgende ønsker at farve, er det en anden sag
Leth siger det er "LET"
Jeg er sikker på, at man allerede har prøvet med vand og sæbe, selvom dette også var min første indskydelse.
Men hvis "stanken" ikke sidder i læderet, men inden i møblets konstruktion, er det nok ikke nemt.

MVH
jms

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-12-03 20:20

Hvis det er tobakslugt eller kattetis, bruges bare lunken vand med en lille sjat rodalon i, men prøv først lige et ikke synligt sted, selvom det ikke skulle affarve.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-12-03 21:43

Udgangspunktet er at lædermøbler lugter, uomtvisteligt.

Spørgsmålet er så hvad fælt er og hvordan det er opstået. Det skriver du ikke noget om. Selve rensningen af læderet er i høj grad bestemt af hvad der måtte være spildt.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : berthaprop

Dato : 21-12-03 09:51

Lugten er opstået ved at personenn der har haft møblerne har fået nogle piller hvorved hun har udskillet en ækel lugt faktisk i samme kategori som kattetis. Nu har vi så arvet møblerne og da de betyder meget vil vi jo gerne have dem lugtfri for ellers må de altså ud af huset.

Kommentar
Fra : berthaprop

Dato : 21-12-03 09:53

det første vi prøvede var med sæbespåner, hvilket jo var uden virkning

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 500 point
Dato : 21-12-03 10:05

Hellere give et ærligt råd, end noget der ikke hjælper.

Jeg tror ikke du kommer af med lugten, som du selv anfører har du prøvet. Lugten trænger ind i selv læderet så jeg er bange for, at der skal så "krasbørstige" midler til, at det er spørgsmålet om det ikke går ud over læderet.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 21-12-03 19:18

Find et sted, der er i læ for regn, men stadig i fri luft. Lad dem stå i nogle måneder og lufte godt igennem. Undervejs skal de nok tørres af med jævne mellemrum, og have en gang læderfedt.

Det er prøvet før, og det virker.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-01-04 19:18

Dit spørgsmål er stadig åbent.
Måske kan du ikke bruge nogen af de svar du har fået.
Fortsæt dialogen, hvis du ikke er tilfreds.
Jeg trækker mig ud af dette spørgsmål, og læser derfor ikke flere indlæg her.

mvh
jms

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-02-04 09:25

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-05-04 07:31

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-07-04 14:00

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : berthaprop

Dato : 24-07-04 23:35

vi har faktisk prøvet de fleste af tingene som er nævnt her, men de virker ikke for her i sommervarmen er de bludset meget op igen , så nej der er ikke et svar jeg kan bruge

Kommentar
Fra : kattejammer

Dato : 29-08-04 20:35

Så kan du vel også godt lukke det!!! Oder was?

Godkendelse af svar
Fra : berthaprop

Dato : 02-09-04 16:59

Tak for svaret ellebye.