/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Ansøgning / Spørgsmål
10  Rellom 70
dumpede 3 g!!
Fra : itvivl
Vist : 5639 gange
20 point
Dato : 15-12-03 00:55

Hej.. Jeg er virkelig meget i tvivl om hvad jeg skal gore her.. jeg dumpede eller tog ikke den sidste eksamen i 3 g. 2002 da jeg skulle have et 10 tal for at bestaa. Saa nu staar jeg her og ved virkelig ikke hvad jeg skal gore!!
Nu er mit spm. Kan jeg bruge de fag jeg har bestaaet til noget? eller er det hele spildt? Kan jeg Tage de dumpede fag paa VUC, og paa den maade faa min studentereksamen? Og er det ok bare at faa et gennemsnit paa 6, eller skal alle fag vaere bestaaeet?
Kan jeg tage det sidste aar om og beholde de karakter der er bestaaet paa 3 aar fx. 3 g opgaven eller bliver det slettet??
Og sidst, jeg er dumpet paa en meget irriterrende maade.. ( dumpede skr. eng, men bestaaet mund. dumpede skr. mat, men bestaaet mund, bio bestaaet skr. dumpet mund) Saa hvis jeg tager de 3 fag paa VUC er det saa iorden bare at gennemfore den dumpede del??

Mange sporgsmaal, men jeg haaber at der er en derude der kan hjaelpe, eller give mig nogle link til en studievejleder jeg kan kontakte via. nettet. ( har provet, men der er ikke rigtig nogen der ved noget af dem jeg har skrevet til)

Mange hilsner itvivl..

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-12-03 01:01

Så lige et modspørgsmål, hvad skal du bruge studentereksamen til?

Er der nogen specielle studier du ønsker at blive optaget på?

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-12-03 01:07

Hvis du ønsker en studentereksamen, hvorfor tog du så ikke 3g om?
mvh ans

Kommentar
Fra : itvivl

Dato : 15-12-03 01:20

Hejsa.. igen..
-Jeg overvejer stadig hvad jeg vil, men alt hvad jeg gerne vil vaere kraever en studentereksamen eller de fag jeg ikke har bestaaet, saa som mat og eng.. Men alle de uddannelser jeg har med at gore er noget med mennesker, saa som sygeplejeske, politibetjent,paedagog,bioanalytiker og socialraadgiver...

Hvorfor tog jeg den ikke om?? Svaret er meget simpelt.. Jeg var meget skoletraet, og ville derfor ikke faa noget ud af at tage aaret om.. Naar motivationen ikke er der, har jeg meget svaert ved at faa noget ud af hvad jeg laver!!!
Og da jeg alligevel ikke vidste hvad jeg ville vaere,folte jeg at jeg kunne vente.. Og nu er jeg virkelig motiveret for at komme igang igen.. Men hvordan??

Men maaske skal man bare prove hvordan det er at vaere skoletraet for at forstaa min position!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-12-03 01:37

Hvis du vil være politibetjent kræves det ikke at have en studentereksamen, men man skal være fyldt 21 år

http://www.r-u-e.dk/u-og-e/politibetjent.asp

Som pædagag kan du søge ind på kvote 2
http://www.kssem.dk/C1256D4200390362/0/1D32CBCA6FD497A9C1256D720036D09B?OpenDocument

mvh ans

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-12-03 01:39

Det tror jeg ikke du er ene om. Hvis blot man kunne tage et eller to sabbertår enten mellem 1 og 2 g eller 2 og 3 g, tror jeg mange ville få motivationen igen.

Prøv at tale med en studievejleder om du man kan føre karakterer over fra VUC til din studentereksamen. Det er nok den bedste til at give dig råd og vejledning.

held og lykke.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-12-03 01:52

Hvor i landet bor du?

Kommentar
Fra : itvivl

Dato : 15-12-03 02:03

Ja jeg har lige vaeret inde at kigge paa siderne du(ans) har angivet.. Og igen uden studentereksamen bliver paedagog uddannelsen forlaenget, og changen er meget lille for at komme ind paa kvote 2, da paedagog uddannelsen er blevet meget beromt.. Saa foler ikke at jeg har saa store changer.. Mht. politiuddannelsen, ja saa er der en mulighed, men igen der skal du gennemfore en almenviden test mm.. Og den test kan man kun tage 1 gang.. Saa min almenviden skulle helst vaere i top...

JA en studievejleder ville nok vaere det bedste. Men jeg er ikke i DK lige for tiden, da jeg er aupair i Australien.. Saa det ville vaere rart at kunne faa hjaelp over nettet!!
Men ja jeg haaber at VUC karakterene kan overfores eller noget, saa jeg kan faa "beviset".. Og nogle bedere karakter, for jeg er virkelig motiveret for at komme igang igen.. Og hvis kun jeg har 3 el 4 fag er det ogsaa lidt noget andet end mere end 7 fag i gymnasiet.
Jeg frygter bare at det er spildt da jeg ikke afsluttede, men sprang fra den sidste eksamen!?!?!

Ja jeg synes det er haardt, og selvfolgelig er jeg traet af at jeg ikke havde motivationen i 3 g.. Men den var helt vaek.. Jeg folte til sidst at jeg kunne laese den samme tekst 10 gange uden at vaere inde i stoffet, hvilket resulterede i at jeg ikke fik noget ud af stoffet..

Kommentar
Fra : itvivl

Dato : 15-12-03 02:04

Naar jeg kommer hjem flytter jeg med min uddannelse.. Altsaa jeg bosaetter mig der hvor mine muligheder ligger!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-12-03 02:13

Jeg har en hjemmeboende søn, som går i 3 g. Han siger at i det øjeblik du ikke gik op i dit sidste fag, selv om at du vidste at du ville dumpe, har du ikke mulighed for at tage de resterende fag om. Du kan evt. tage et studenterkursus, som er 2 årigt.
Jeg ved godt at det ikke er opmuntrende at høre, men hvis du er motiveret vil det sikkert gå. Hvor gammel er du?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-12-03 02:29

Du kan se på denne side om uddannelse som social-sundhedsassistent
http://www.roskildekom.dk/forsider/job_uddannelse/Socialass.htm

det er da lidt i retning af sygeplejerske.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-12-03 07:05

Jeg mener, det er med pædagoguddannelsen som med læreruddannelsen: kvotientfordelingen er 60 % kvote II og 40 kvote I.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-12-03 07:25

Jeg tør ikke udtale mig om, hvordan reglerne er i dag, for de bliver
jo lavet om konstant.
Men jeg vil foreslå, at du henvender dig hos din lokale VUC og
beder om en samtale med en studievejleder.
Under alle omstændigheder vil det sikkert være en god idé
at læse hf-enkeltfag. Så bestemmer du selv, hvor mange timer
du kan klare om ugen og mindsker dermed risikoen for at blive
skoletræt i utide.
Du kan finde din lokale VUC her:
http://www.vuc.dk/

Pøjpøj og

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-12-03 07:32

PS! Som du ser, kan du sagtens få dine spørgsmål afklaret pr. mail.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-12-03 07:40

PPS! Login-funktionen skal du bare ignorere. Den har du ikke brug for.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-12-03 08:05

Og her er nok et par links, som du sikkert også kan have glæde af:

www.uddannelseogjob.dk
www.ivuc.dk

Men så heller ikke mere fra mig.

Kommentar
Fra : itvivl

Dato : 15-12-03 09:09

hmm.. Ja det vil saa sige at jeg har spildt 3 aar.. Det haenger bare ikke sammen med hvad min studievejleder fortalte mig for jeg tog min beslutning. Han sagde at hvis jeg tog den sidste eksamen havde jeg ikke muligheden for at tage den om, men hvis jeg lod vaere med at gaa op til den sidste eksamen, vil mine bestaaende fag gaa over som merit.. Hvilket jo vil sige at jeg har de fag.. Eller er jeg gaaet helt galt her. Eller er reglerne blevet aendret siden.. For hvis jeg slet ikke kan bruge noget fra de 3 aar, udover den viden det har givet mig..Saa kan jeg ikke forstaa at min studievejleder ikke sagde det dengang, for saa havde jeg selvfolgelig taget den sidste eksamen da det var et af mine staerkere fag, men et 10 tal vil vaere umuligt..

Tak for dine links Rellom

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-12-03 09:40

Helt spildt er din skolegang vel ikke. Den viden du har fået kan ingen tage fra dig.
Hvis du finder ud af, et du eks. vil tage HF-eksamen, som er på lige fod med studentereksamen, vil du uværgerlig komme lettere igennem det som du er stærk i, og kan koncentrere dig mere i de fag du er svag i.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : itvivl

Dato : 15-12-03 09:58

Jeg forstaar det bare ikke!!! Jeg maa indromme at jeg overhovedt ikke er parat til at starte forfra igen.. Og jeg kan bare slet ikke forstaa at det hel kan vaere spildt!! Og hvorfor at en studievejleder vildleder mig. Det er jo ikke saa fedt naar man gaar og regner med at skulle laese 2 el. 3 fag paa VUC i 1 aars tid, og saa komme igang med en uddannelse. Men nu kan jeg starte forfra, og jeg har smidt alle notater ud fra mine bestaaende fag,da jeg "troede" eller ja jeg var sikker paa at jeg aldrig skulle bruge dem igen,,, Jeg har det saadan at jeg kunne finde paa at gaa i retten med den studievejleder der har vildledt mig, for der er sku da ingen der dropper ud for sin sidste eksamen hvis det betyder at du saa ikke kan bruge det til noget....

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 20 point
Dato : 15-12-03 12:43

Det er da ikke givet, at du skal tage det hele om.
Prøv som sagt at henvende dig til VUC og forhør dig.
Eller prøv fx her: www.uddannelseogjob.dk

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-12-03 12:47

PS! Da jeg gik på HF, var reglerne præcis som din studievejleder
har fortalt dig: Så længe man IKKE havde fuldført, kunne man altid tage det om.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-12-03 13:12

Her er måske et endnu bedre sted at spørge:
http://www.suv.dk/suv/spg.html

Og her finder du endnu flere muligheder:
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=da&q=sp%F8rg+om+gymnasiet

Så op med humøret.

Kommentar
Fra : itvivl

Dato : 15-12-03 17:14

Hejsa Rellom..
Tusind tusind tak... Hvis jeg kunne finde ud af at sende 1000 smiley hoveder til dig gjorde jeg det.. For det var netop et link som suv jeg sogte samt de andre link.. Du har virkelig vaeret en stor hjaelp.. Jeg maa indromme at jeg var tudefaerdig i gaar (da jeg bor i AUS).. Jeg folte mig virkelig fortabt.. Men jeg haaber virkelig at ellebuy's son ikke ved hvad han snakker om, for jeg kan slet ikke se en vej ud hvis det er sandt..

Men igen tusin tusind TAK..... Du haar scoret dine point,men haaber det er ok jeg holder emnet aaben lidt endnu!!

Kommentar
Fra : itvivl

Dato : 16-12-03 14:16

hej ellebye.. Jeg vil bare sige at din son/datter vist ikke ved saa meget alligevel.. Da jeg som jeg sagde bare skal tage de dumpede fag om.. Og den vej faa min eksamen.. Jeg kan ogsaa vaelge at gaa 3 g om, men saa bliver alle fag slettet for 3 g...
Saa nu er jeg lidt rolig igen, men bare til en anden gang pas paa med at udtale dig naar ikke du er inde i emnet.. Specielt om saa afgorende ting som denne.
MVH itvivl

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-03 00:09

itvivl
Du bør give ellebye en undskyldning. Det var ikke ellebyes søn men min, der sagde, at man ikke kunne tage enkelte fag om, hvis man ikke havde fuldført 3.g.
Det glæder mig da meget at du nu har fundet en løsning. Kunne du evt. give et link til at det er rigtigt at man kan tage nogle fag om og så få et bevis på at studentereksamen er bestået?

mvh ans

Kommentar
Fra : itvivl

Dato : 17-12-03 00:19

UNDSKYLD ELLEBYE... Jeg var lige lidt for ivrig til at skrive at man godt kunne.. SORRY..Men faktisk var det relloms links der hjalp mig meget.. Linket jeg brugte var www.uddannelseogjob.dk.. Hvor jeg skrev ligesom her om min situration til en studievejleder, som dernaest hjalp mig. Du kan selv gaa ind og se praecis hvad der er blevet skrevet.. Under vejledning!! Men det kan heldigvis lade sig gore, nu skal jeg bare finde ud af om jeg vil tage det sidste aar om eller om jeg vil tage de dumpede fag paa VUC..

MVH itvivl..

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-12-03 00:21

>itvivl
Helt i orden, med så mange indslag kan man nemt lave en "tastefejl".

Har i øvrigt både en søn og datter der begge har taget studentereksamen.
Sønnen er pædagog, og datteren er sygeplejerske.

Så pas på hvis du bliver indlagt på Roskilde amtsygehus.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-12-03 00:30

Fordelen ved VUC er, at du kan have et 1/2 dags arbejde samtidig, det kan du ikke hvis du går det sidste år om.

Men hvad du enten gør
Held og lykke med fremtiden.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : itvivl

Dato : 17-12-03 02:40

Tak.. Ja jeg maa i taenkeboksen.. Men ja det kunne vaere rart at have lidt indkomst ved siden af..

MVH itvivl

Godkendelse af svar
Fra : itvivl

Dato : 17-12-03 02:43

Tak for svaret Rellom. Det har virkelig vaeret et nyttigt link..

Knusser Itvivl

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 17-12-03 06:10

Selv tak, Itvivl.
Jeg tænkte jo nok, at det slet ikke så så sort ud.