/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
PGO DR.BIG 4 takter
Fra : david_dollas
Vist : 3903 gange
100 point
Dato : 14-12-03 15:15

Jeg har en PGO DR Big.

Hvad kan årsagen være til at den fir-takter, efter at have kørt perfekt i ca. en uge...

Olien ER 2 takts olie.

Der er faktisk ikke noget der er originalt på den, dvs. karburator, cylinder, udstødning er polini racing...

De dele der er på er:

Polini SpeedControl Variomatic
Polini Sport 70ccm Cylinderkit (Ø47mm)
Arreche 21mm Karburator

MVH
David

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-12-03 16:05

Har du tjekket tændrøret og evt fugtproblemer ???? Hilsen Sunowich

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-12-03 16:53

Der er kun en grund til at en motor 4-takter, det er for meget benzin i forhold til luft. Og den gør det som regel, ved manglende belastning, eller ned ad bakke (det er også manglende belastning)
Nu er det ingen ulykke, at et tunsæt får for meget benzin, det er faktisk godt i begyndelsen. Og desuden trækker den godt, ved lidt overskud af benzin.
Efter nogen tilkøring, er behovet ikke så stort, og man kan godt opleve at dysestørrelsen skal et nr. ned efter tilkøring.
En ting der kan snyde, er en fartbegrænser der kan opleves som 4-takt.
Men ellers kan varioen måske have ændret sig (remslid), så den ikke gearer så hårdt op.
Hvis luftfilteret er lidt stoppet, bliver blandingsforholdet for fed.
Hvis det kun er helt på "toppen", den slår over i 4-takt, er der nok ikke andet at gøre, end få dysestørrelsen mindre.
Ellers er der jo muligheden med at nåleventilen der hænger. (Svømmeren skubber nåleventilen i for at lukke, men hvis der er skidt i den, vil den ikke lukke tæt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 14-12-03 17:37

Hej Palle.

Nu har jeg pillet luftfilteret helt af, dvs. at nu kan den ikke få mere luft.
Den underlige er jo at den gjorde det pludseligt.

Men det er som om at den ikke udnytter motor kræften fuldt ud.

Flere bud ønskes.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-12-03 18:32

Jamen hjalp det at pille luftfilteret af? Så viser det da at den får for fed blanding.
Og hvad med CDIèn er den skiftet til en racertype? Du kan nemt få den tjekket, ved en OHM-måling på et knallertværksted.
Har du et andet tændrør at prøve med. Det gamle må da blive lidt sodet.
Her er et andet spørgsmål, men det kan ikke sammenlignes med dit, for hvis din membranindsugning var defekt, eller du havde utætheder, ville du få for tynd blanding.
http://www.kandu.dk/dk/spg/25058
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 14-12-03 18:52

Det hjalp "både og " at rive luftfilteret af... forklaring følger.
CDI'en er standard, men jeg har før benyttet mig af standard CDI og det har ikke medvirket til problemer.
Tændrør har jeg prøvet.
membran har jeg lige haft ude og checket, og det fungere fint.

Forklaring åp 1'st svar:

Det er som om at den bruger benzin/olie fint, den kommer bare ikke over 30 KM/t og 5500 rpm...

Kan det være noget med de ruller i gear systemet...??? Jeg mener at dem der sidder i er grønne... Og prøv så lige at forklar mig hvad små ruller gør frem for store...

Har du andre bud?

Det der undre er at den gjorde det pludseligt... altså jeg køre ca 70, og så med et 4 takter den,,, somom at der er kommet skidt eller noget i systemet... JEg har både igår og idag haft det hele ude og rense, og , på igen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-12-03 19:00

Jeg mener også at den fint kan køre med standard CDI, men den kan være defekt.
Her er lige lidt om DR.BIG http://hjem.get2net.dk/scooterklubwest/klub.htm
Rullerne kan ikke have noget med det at gøre, men de virker som en slyngkobling, hvor de slynges ud af centrifugalkraften (omdr.), jo tungere de er, jo hårdere vil de tage fat (hvis maskinen har kræfter til det).
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 14-12-03 20:16

Har du en ide om hvordan man checker sin cdi????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-12-03 21:54

Det koster sikkert intet at tage den med ned til knallertforhandleren, og få den målt.
Man bruger et voltmeter der også har ohm måling, og så skal den have et vist antal ohm/Kohm mellem klemmerne.
Det har han i en bog, også hvor mange ohm det må svinge før den er defekt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 18-12-03 19:02

Hmmm..... Forklar mig lige, da du nu har skiftet cyliner, kaburator osv... Hvilken dyse kører du med ?! For hvis du har en forkert dyse i kaburatoren kan den sagtens 4-takte !

Hvad dyse størelse er der i ?!

MVh
Thomas

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 18-12-03 19:04

Jeg har en 90 i...

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 18-12-03 23:07

Hmmm jamen den burde jo være fin nok!! Hmm nu siger du den ikke kommer over 5500 RPM, er du helt sikkert på at ham den tidligere ejer af den hvis du altså har købt den brugt, ikke har fået den droslet ned af forhandleren ?! så der er blevet sat en anden cdi tænding på ! jeg syntes da det tyder en smule på cdi tændingen...¨

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 19-12-03 08:10

Jeg har købt den fra ny...

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 19-12-03 11:36

Hmmm...... tja en Dr. Big skal jo ikke være RPM begrænset i CDIén, men jeg syntes sgu at alt tyder på det er CDIén..! men prøver lige at finde ud af noget...vender tilbage

Vh
Thomas

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 21-12-03 18:14

Så drenge...

Nu har jeg haft det hele skidt fra hinanden, flere gange idag, og det hjælper intet... Så nu shopper jeg lige lidt nye dele:

CDI
membranplader...

Har i flere ideer?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-12-03 19:30

Helst racer CDI, og et tændrør, et sæt forskellige ruller.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 22-12-03 11:01

Jeg har købt en CDI 30/60 KMt
Membranplader til en 45 KMt scooter
nyt tændrør

ruller på 4, 5, 6 ,7 g (4 sæt)

dysser på 80,85,90 (3 stk.)

Skal jeg bruger flere ting, til at få den igang igen?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-12-03 13:26

Nej ikke hvad jeg kan se, prøv nu først at stikke CDIen i, det er da nemt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 22-12-03 18:44

Det vil jeg prøve...

Jeg kan så lige infomere om at jeg efter hånden har brugt over 30000 på dette stykke legetøj...

Lej koster...

Kommentar
Fra : jabuch

Dato : 27-12-03 14:31

Nu har jeg skiftet membranplader, og CDI... INGENTING HJÆLPER...

Der er nogle der har talt om pakdåser i mortoren... Dette bedes gerne uddybes, samt nogle billeder af "indre" mortor...

Eller flere ideer???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-12-03 15:36

Hedder du: jabuch eller david_dollas ?
Pakdåsen er en simmerring, der sidder en udenfor hvert af de 2 hovedlejer på krumtapakselen, den ene bag "tændingen" presset ind i aluminiumshuset udefra, for at skabe tætning ind til krumtaphuset: http://www.thansen.dk/products.asp?c=197031769&n=918960933#xy Sættet bruges flere steder hvor der skal skabes tætning: nr 56300691002
Hvis der er utætheder ved pakdåsen, vil der suges falsk luft ind, og blandingen bliver for tynd, dvs den 4-takter ikke?
Er den let nok at starte, og vil den tage mange omdrejninger hvis baghjulet løftes fra jorden?
Har du set om pladen (bag magnetsvinghjulet) hvor spoler /kondensator sidder, skulle have flyttet sig i aflange spor, sådan at tændingen står forkert?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jabuch

Dato : 27-12-03 16:05

Jeg er hos min far, og jeg kom til at bruge hans konto... sorry:)

Jeg bruger lige hans konto igen... beklager...

Den starter fint, og den køre fine omdrejninger...

Jeg har ikke kigget på spoler/kondensator som du beskriver, men hvordan kommer man derind...?

EVT. en forklaring til hvordan jeg kommer der ind, og et link til nogle billeder af motoren "inside" ville gøre godt. Især omkring pakdåse i koblingssiden, for den skal vel sættes i indefra, eller???

Kommentar
Fra : jabuch

Dato : 27-12-03 17:13

Nu har jeg lige prøvet nogle ting igen...

Nu virker det somom at motoren køre fint (i følge rpm, så køre vi 8000-9000), men scooteren køre kun 30-40 stykker.

Kunne det ikke tyde på at der er noget galt med koblings systemet??? eller??? ruller???

Der er 5g ruller i nu.

Det er somom at remmen "fedter" rundt...

Kommentar
Fra : jabuch

Dato : 27-12-03 17:20

Hvis du kigger her:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=197064666&n=919001563&pn=356882092

Den fjeder der er med der, hvad høre den til... For da jeg købte scooteren var der INGEN fjeder der inde... Og jeg har købt den fra ny... Så hvad høre den fjeder til?

Og kan remmen godt side forkert???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-12-03 17:32

Nej jeg har ikke lige nogen links, men måske er der en splittegning i det gratis katalog fra www.thansen.dk
Pakdåsen sættes i udefra, når man er kommet ind til den, efter at have fjernet alt på begge sider af krumtapakselen, der stikker ud på begge sider af krumtaphuset lige under (ca 15cm) cylinderbunden.
Men det er noget af et arbejde at komme der ind, ligesom du skal bruge aftrækker mm. Og jeg mener heller ikke at fejlen kan være pakdåsen.
Hvad med at lade en knallertforhandler kaste et blik på den? Det du kalder 4-takt er måske ikke korrekt?
Har du prøvet med mindre dyse, og hvis du har, hvordan reagerede den så.?
Der er ikke andre end mig der ser dine spørgsmål, prøv at stille det igen, så det kommer på de 25 nyeste, og så angiv alt hvad du har skiftet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jabuch

Dato : 27-12-03 17:39

Gælder dit svar til alle mine 3 sidste spørgsmål, eller ???

Kan du ikke forklare hvorfor der er en fjeder med fra thansen, når der ikke sad en der fra starten(fra ny købt)

Nu har jeg som sagt fået motoren til at køre fornuftigt, så nu er det bare det at mine omdrejninger "forsvinder"... Har du et bud???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-12-03 17:43

Fjederen skal sidde på bagerste remskive, mellem koblingen og remskiven, for at trykke de 2 remskivehalvdele sammen: http://pgo.dondata.dk/Guides/Adskille%20Kobling.html
I den forreste remskive presser rullerne dennes 2 halvdele sammen, jo flere omdr. og jo størrer vægt. Jo mere presses de sammen.
Hvis din rem glider, skulle du kunne lugte det (brændt gummi), det kan skyldes for slap/ingen fjeder eller for lette ruller.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jabuch

Dato : 27-12-03 17:47

Og da mine ruller er 5 grams, hva så?? Er det fint???

Og hvad med den rem... Kan den godt side forkert?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-12-03 17:48

Har du omdrejninger nok ved acceleration?, eller hvis de ikke er der under accelerationen, men død hele vejen op, hjælper måske lettere ruller og ikke tungere, som jeg skrev. Det er vel ikke fordi du har fået olie på remskiver/rem?
Fjederen er der jo nok, men er bare ikke til at se.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jabuch

Dato : 27-12-03 17:53

Den accelerere ikke hele vejen op... Det er kun lige i starten...

Kan remmen side forkert?

Kan jeg ikke ringe til dig eller du til mig???
Mit nummer er 26187032.

Kommentar
Fra : jabuch

Dato : 28-12-03 13:50

Hejsa igen...

Vi talte igår om pakninger ved krumtaphuset... Igår tørte jeg det hele rent, så det var knas tørt... Idag, efter der er kørt "dårligt" va. 500 M. på scooteren, er der lidt fugtigt der inde... Vi taler om det side ved koblingen og varimaticen... Hvad skyldes det? Det er ikke fordi at der er meget vådt, men lidt fugtigt.

Så er der det med de ruller... Jeg har opdaget at dem jeg har på 5 g. er i størrelsen Ø 15x12 og dem jeg har købt til PGO DR.BIG er Ø 16x13... Jeg formoder at det har meget at sige, eller hvad? Kan dette skyldes at mine rpm. "forsvinder" eller at remmen "fedter" rundt?

Jeg er meget glad for at du gidder at tage dig tid til at hjælpe mig, og at du ringede igår... Mange tak... :)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-12-03 14:55

Jeg er ikke klar over hvormeget det betyder, med forkerte ruller, men dem du skal bruge skal have den diameter og længde der hørte med til varioen.
Men hvis du kan løfte baghjulet, uden dæksel på siden, så du kan se om remmen kører helt op på den bagerste remskive i tomgang, og helt i bund ved fuld gas, så er du da kommet lidt videre. For begrænserringen er vel fjernet? (den der fra ny skal hindre knallerten i at køre over de 30KM/t) Denne ring hindrer jo remmen i at køre henholdsvis i bund og top?????
Måske er den ikke fjernet.?
At der er fugtigt, tja, olie eller benzin med olie?, jeg tror ikke at fejlen har noget med det at gøre.
Derimod skal man sørge for at der er olie i bagsnekken, man tømmer og fylder en lille tube specielolie på (der sidder tit en fingerplastskrue på påfyldningshullet, og mange glemmer at tjekke) Jeg havde en der var næsten tom efter 4000km.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jabuch

Dato : 28-12-03 15:28

Kan man tjekke om det olie bagpå er der??+

Her anden gange at jeg ville starte den, ville den ikke starte mere, så nu prøver jeg at smide den gamle karburator og cylinder på igen...

Den begrænsningsring er fjernet...

Nu prøver jeg lige at smide det gamle på igen, og så skriver jeg igen...

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 28-12-03 15:59

Hej med jer :D - God baghjul på forresten

Hmmm...... Du har vel ikke et digital kamera så du kunne ta et billed af hvordan du har samlet Koblingen !!!! Jeg tror du har samlet din kobling lidt forkert med fjeder osv.... ! Det lyder nemlig som om at remmen slet ikke kan trække ordentligt ! pga. af Vario og kobling

Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : jabuch

Dato : 28-12-03 16:25

Jeg har pt. ikke mulighed for et digicam... Men jeg er sikker på at karburator er korrekt...

Nu har jeg sat de gamle dele på, og du lyder det fornuftigt... Nu får dne lige lov til at stå lidt, og så køre jeg lige en lille tur...

Thomas. Hvad er det du gerne vil have billeder af?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-12-03 17:07

Olien udskiftes 1. gang ved 1000Km tjekkes ved 5000km og skiftes igen ved 10000km osv.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jabuch

Dato : 28-12-03 17:09

Nu har jeg sat det gamle i, altså original cylinder, topstykke og karburator... Nu køre den som den skal... Bare kun 40...

Nogle ideer til hvad der kan være galt med de andre dele???

Og hvad kan jeg gøre nu?

Kommentar
Fra : jabuch

Dato : 28-12-03 17:10

Hvad skal det være for noget olie???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-12-03 18:15

Olien i bagerste hjulnav, skal være en gearolie SAE 80W/90 , den fåes til din model i en tube, men du kan også bare købe en fra THansen:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=197345612&n=323261216&pn=342945214
Der er lidt forskel om nogen skal have 100 ml eller 75 ml, men der sker intet ved at fylde lidt for meget i, men den skal ikke være fuld, men det bliver den heller ikke med 100ml.
Nu når du monterer cyl/stempel skal alle gamle pakningsrester fjernes, brug helst nye pakninger, spænd over kryds. Og se efter pilen på toppen af stempelet skal pege mod udstødningsporten.
Lig mærke til om der er mange flere omdr. med tunsættet ved 40km/t end nu.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jabuch

Dato : 28-12-03 18:26

Der er intet sket med omdrejninger...

Nu har jeg bestilt ny karburator, da det kun kan være den den er gal med...

Jeg er snart ved at løbe tør for ideer for hvad fanden der kan være galt...

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 28-12-03 19:18

Hmm Jabuch nu siger du, at den kører som den skal, men kun 40 km/t ! ! ! ! !

Hmm nu kender jeg ikke lige Dr. Big som min egen bukselomme men har den ikke 6 skyllekanaler ?! Allerede der er der jo noget galt ! 6 skyllekanaler og hvis du har fjernet begrænsninger skulle den jo meget gerne gå de 70 - 80 km/t ! ! ! !

Vi er enige om at begrænsningerne er: og det er de ! hehe
1. = Gliderøret ved variomaticen.
2. = Et blindrør på udstødning.
3. = Røret ved trykfjederen (koblingen)
4. = Topstykket

Du har vel fjernet ALLE BEGRÆNSNINGER ! evt. planet topstykket eller erstatet det med 1 nyt, top stykket er nu ikke særlig vigtigt ! det giver bare en lidt lavere kompression.. !

Vh
Thomas

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 28-12-03 19:37

Den køre 40 med alt det originale stuff på, dvs, intet er galt... Derfor må det jo være min karburator eller min cylinder den er gal med... Jeg regner med at det er karburatoren den er gal med så derfor har jeg nu bestilt en ny karburator...

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 28-12-03 20:04

Er der ikke nogle der han en liste over begrænsninger på en dr bigJeg har fjernet ringen, og det hjælper INTET... Jeg har nu sat en udstødning på der passer på en 4, men det hjælper heller ikke noget...

Så min løsning må jo være en størrere karburator og en størrere cylinder... Hvad kan jeg ellers gøre... Jeg er nu ved at være odt træt af det lort... Hvad fanden skal jeg gøre, for nu syntes jeg snart at jeg har prøvet alt...

hjælp...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-12-03 20:37

Dr. Big 1. = Gliderøret ved variomaticen.
2. = Et blindrør på udstødning.
3. = Røret ved trykfjederen (koblingen)
4. = Topstykket
Kilde: http://www.moped.dk/
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 28-12-03 20:53

kig ovenover palle, de er skrevet... !
Fejlen er nok da du skulle sætte koblingstrykfjederen i, der har du samlet koblingen forkert !

Ring til Thansen, og hør om de ikke har en tegning over koblingen og så saml koblingen! Hvor imod du tager røret af ved trykfjederen af !!

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 28-12-03 21:45

jeg har original kobling og variomatic i. Det har fungeret før, og lige pludeselig går det bare i stykker... Idag har jeg så sat originale dele på igen, dvs. Original karburator, cylinder, og udstødning...

Det der virkelig driller mig, er at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre... Så nu

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 28-12-03 21:45

jeg har original kobling og variomatic i. Det har fungeret før, og lige pludeselig går det bare i stykker... Idag har jeg så sat originale dele på igen, dvs. Original karburator, cylinder, og udstødning...

Det der virkelig driller mig, er at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre... Så nu

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-12-03 22:28

Altså, du har alle originale dele på(som fra fabrikken), undtagen røret ved trykfjederen og Gliderøret ved variomaticen, og alligevel kører den kun 30 ? Eller hvad?
DVS. du har udstødning på med blindrør nu?
Hvis udstødningen skiftes til polinien, så burde den nu gå 55-60
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 28-12-03 22:32

Jeg har ALT på original...

variomatic osv...

Hvad er det for et rør ved trykfjederen i taler om???? Jeg har haft koblingen ude, og har ikke kunne se et rør... Sidder det inden i, eller hvordan?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-12-03 22:45

Jeg ved det ikke, men kan det være det blanke rør: http://www.thansen.dk/product.asp?c=197064666&n=919001563&pn=356882092
I alle tilfælde er de begrænsninger der tales om, nogen der hindrer Remskivehalvdelene i at kunne bevæge sig til ydergrænserne, alså feks. skal de hindre remmen i at kunne kravle helt i bund på den bagerste remskive.
Og du svarede heller ikke på om du lavede testen, med at se ind, medens den kørte bundgas. Altså se om remmen kravlede ned i bund på den bagerste skive?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 28-12-03 23:38

Jeg har prøvet at have dekslet af, og så give den gas... Der kan jeg se at det hele køre som det skal. dvs. at remmer kommer op og ned de steder den skal, hvis du forstår...

Nu er den "nye" karburator blevet skildt fra hinanden og renset MEGET nøje, og blevet samlet igen, så imorgen prøver jeg at sætte karburator og cylinder på igen... For hvis den køre fint med "originale" dele på, kan vi vel godt blive enige om at motoren køre som den skal, right???

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 28-12-03 23:39

Hvad kan der entenlig være galt med karburatoren??? Er der noget inden i som kan være gået i stykker, og som man ikke lige kan se???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-12-03 23:42

Hvis remmen kommer helt ned bagpå, så kommer den også helt op foran.
Du skrev ikke om det kunne være "det blanke" rør, der ikke skal monteres?
For hvis den køre fint med "originale" dele på, kan vi vel godt blive enige om at motoren køre som den skal, right???
Ja
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 28-12-03 23:58

OK... Det med det blank rør ,har jeg ikke helt forstået....???

Men siden at motoren køre fint, så må det jo være min karburator, eller?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-12-03 00:31

det blanke rør som er på billedet : http://www.thansen.dk/product.asp?c=197064666&n=919001563&pn=356882092 er det monteret eller hva?, måske skal det ikke monteres, for at remmen kan kørere helt op på den ene skive, og helt ned på den anden.
Jeg tror da ikke der er noget i vejen med din karburator, hvis stilleskruen er 1 1/2 omg ude. Der er næsten intet der kan være galt med en karburator, den er ret enkelt, det eneste er svømmerhuset hvor afskæringsventilen kan være defekt, eller svømmerophæng.
Siden kører fint?, ja men motoren 4-takter eller hva?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 29-12-03 09:54

Må lige indskyde palle at han skal bestemt ikke FJERNE det blanke rør, som du giver link til ! Dette er bøsningen i variomaticen!!! SOM IKKE SKAL FJERNES !

MVH
Thomas

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 29-12-03 11:34

Med de originale dele køre den som den skal, men når jeg sætter min "nye" karburator og cylinder på, så firtakter den...

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 29-12-03 12:56

Lyder bare mærkeligt for Polini tester deres udstyr inden de sender det til hullabulla land og det bliver solgt.. ! Men ellers ring til forretningen du har købt det af, forklar dem situationen og få dem til at bytte det til noget nyt ! Du har købeloven på din side hvis det ikke er 2 år gammelt endu ! For hvis den kører med originalt udstyr er det jo selvfølgelig cylinder og kabu den er galt med.. !

Vh
Thomas

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-12-03 13:15

Ok så skal det blanke rør blive der, men hvor er Røret ved trykfjederen så?
Ja den 4-takter, men hvor stærk kører den?
David, har du dyset den ned, hvis det hjalp at køre uden luftfilter, hjælper det da også at sætte mindre dyse i.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 29-12-03 14:23

Jeg ved sgu ik rigtig hvor røret sidder, går udfra det ligger lige ved fjederen så der burde vel ikke være noget at tage fejl af ! ! ! ! Jeg har desvære aldrig lavet en Dr. Lort ! Hrrm hrrm mener Dr. Big, såå det sgu lidt sværdt at sige, meeen hvis du siger du har haft sat en anden koblingstrykfjeder, så vil jeg sætte det gamle i, igen ! Hmm tjaa polini tester jo deres cylinderkits, så hvis du ikke har ødelagt cylinder og stempel, så kan det jo såden set kun være kaburatoren den er gal med :( ! Jeg vil sige du skal knalde en dyse "86 i kaburatoren ! og så håber jeg sgu for dig, geden kører ordentligt !
Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : jabuch

Dato : 30-12-03 13:35

Så, nu har jeg sat en ny karburator på, uden lykke...

Det lyder som om at eksplosionen kommer forkert...

Hvad kan det skyldes???

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 30-12-03 13:43

Hmmm... Jabuch nu det sgu lige før jeg bare vil anbefale dig at køre ned til din lokale scooterhandler, det bliver da billigere istedet for hele tiden at skal købe nye dele ! Nu må den da snart ha stået dig i nogle ører og kroner ! Tjaa det tyder da på tændingen, men hvis du har købt en ny RACER cdi tænding, er det nok ik der den er galt.. hvad tændrør kører du med ?!¨

MVh
Thomas

Kommentar
Fra : jabuch

Dato : 30-12-03 14:30

Det er et B8HS, som de skriver at jeg skal bruge...

Hvis der nu kunne være noget galt med cylinder hvad kunne så være... Ringe sidder rigtigt, og der er ikke synlige fejl ved stemplet...

JEg kan jo ikke køre den ned til en forhandler, da den er FULD UD ulovlig...

Det undelrige er jo at den har kørt før, men så pludeselig går dårligt...

Flere bud?

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 30-12-03 14:46

Ehhh Jabuch ! Selvfølgelig kan du da køre ned til din forhandler med den også selv den er skide ulovlig.. !!!! Min kammerats søn har da lige været nede med sin til forhandler og han kører rundt med Polini Corsa... !

En scooterhandler er jo total ligeglad med om den er ulovlig, han skal bare lave knallerten og tjene penge ! :D
Så du kan trygt og roligt køre ned til din knallert forhandler !

Vh
Thomas

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 31-12-03 00:01

Jeg har fundet ud af fejlen... Der er et "rør" på karburatoren med en sort hætte... Der skal benzin "ventil" slangen ned for at skabe bedre varcum... Right???

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 31-12-03 00:19

Kommer an på hvilken kaburator, det kan sagtens være studsen, hvor du skal sætte indsugningsforstærker på !

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-12-03 01:34

Nej kandu4thomas den går til benzinhanen, det er for at den kan give benzin.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-02-04 09:17

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 30-04-04 18:12

Hej igen palle.

Så er den gal igen...

Beklager at jeg ikke har lukket spørgsmålet, men jeg var i tvivl om den virkede rigtigt, og det gjorde den ikke.

Dette sidder på:

Polini SpeedControl Variomatic
Polini Sport 70ccm Cylinderkit (Ø47mm)
Arreche 21mm Karburator
Et eller andet luftfilter fra Thansen

Jeg er i tvivl, om ruller, dyse, og så TIl den Polini Sport 70ccm, formoder jeg at der skal være en pakning mellem blok og cyllinder, og/eller cyllinder og top?, der er nemlig ingen pakninger på nu.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-04-04 18:29

Ja der skal være pakning begge steder, hvis du ikke kan få dem, kan du skære dem selv af pakningsplade, tyndt forneden og tykkere foroven.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : david_dollas

Dato : 30-04-04 18:31

Jeg bestilt nogle fra thansen...

Jeg du ikke prøve at forklare mig lidt omkring dyser og ruller?

Når jeg prøver at sætte den udstødning på (en uden ekstra rør), så kan den IKKE køre... Hvordan kan det være?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-04-04 22:24

Her er lidt fra hot50 mm, de er meget ens.
http://www.scooter-racing.dk/hot50.htm
http://pgo.dondata.dk/Guides.html
http://www.menintools.com/pgoscooter.html
http://www.scooterzone.dk/old/tuning/fjernskiven.html

Hvad angår rullerne, så er det forklaret så glimrende i THansens kataloger på de første sider, og du har vel fået et gratis katalog med til din DR.Big?
"Når jeg prøver at sætte den udstødning på (en uden ekstra rør), så kan den IKKE køre... Hvordan kan det være?"
Ja det kan jeg ikke forklare, det extra rør er vel det blindrør der er svejst på forrøret, og det er jo netop bare en begrænsning, der skaber turbolens i udstødningen så den har sværere med at komme af med røgen. Den skulle da gerne køre bedre med et rør uden blindrør.
Hvis du sætter et rigtig racerudstødning på dit tun, så skulle alt være godt, ellers køb et 45 alm. udst. den giver også en del fart, og så ligner den et lovligt.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=245707643&n=356875967#xy
VH Palle Hansen

http://www.kandu.dk/dk/tip/5833

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-05-04 23:56

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-07-04 13:57

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-09-04 10:47

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen