/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Delphi/Pascal / Spørgsmål
10  jdjespers.. 200
Transparency i Delphi 6
Fra : Ladmorillo
Vist : 595 gange
10 point
Dato : 08-03-02 18:06

Jeg bruger delphi 6 og ved at man kan gøre en form helt eller delvis gennemsigtig ved hjælp af properties: AlphaBlend, AlphaBlendValue, TransparentColor og TransparentColorValue. Jeg har forsøgt 10 gange med forskellige indstillinger, jeg har også direkte brugt et eksempel fra nettet, men når jeg runner mit program er der sq ikke det mindste gennemsigtighed at se

Anyone?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-03-02 23:55

>Jeg bruger delphi 6 og ved at man kan gøre en form helt eller delvis
>gennemsigtig ved hjælp af properties ... men når jeg runner
>mit program er der sq ikke det mindste gennemsigtighed at se

Og du kører med Windows 2000 eller bedre?

Mvh, Claus
---
e-mail: cnn@post6.tele.dk
homepage: http://home6.inet.tele.dk/cnn

Kommentar
Fra : Ladmorillo

Dato : 09-03-02 11:04

Nej jeg kører kun win98SE.

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 10 point
Dato : 10-03-02 22:53

Ladmorillo wrote:
>
> Jeg bruger delphi 6 og ved at man kan gøre en form helt eller delvis
> gennemsigtig ved hjælp af properties: AlphaBlend, AlphaBlendValue,
> TransparentColor og TransparentColorValue. Jeg har forsøgt 10 gange med
> forskellige indstillinger, jeg har også direkte brugt et eksempel fra
> nettet, men når jeg runner mit program er der sq ikke det mindste
> gennemsigtighed at se
>
> Anyone?

Transparency understøttes kun i Windows 2000 og XP(?).
Ellers vil nedenstående kode give din form 50% gennemsigtighed, skrives
i Form.OnCreate-event'et:

begin
Self.AlphaBlend := TRUE;
Self.AplhaBlendValue := 128;
end;

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-03-02 15:25

Hi

Dette virker under win98 + Delphi3

procedure TForm1.Button2Click(Sender: TObject);
var
xxx : hrgn;
xxy : hrgn;

begin
xxx := Createrectrgn(0,0,width,height);
xxy := Createrectrgn(0,24,width,height);
combinergn(xxx,xxy,xxx, rgn_xor);
deleteObject(xxy);
SetWindowRgn (handle, xxx, true);
end;

VH Søren Mikkelsen.

"Ladmorillo" <Ladmorillo.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:u26i8.703$Z25.68322@news000.worldonline.dk...
> Jeg bruger delphi 6 og ved at man kan gøre en form helt eller delvis
> gennemsigtig ved hjælp af properties: AlphaBlend, AlphaBlendValue,
> TransparentColor og TransparentColorValue. Jeg har forsøgt 10 gange med
> forskellige indstillinger, jeg har også direkte brugt et eksempel fra
> nettet, men når jeg runner mit program er der sq ikke det mindste
> gennemsigtighed at se
>
> Anyone?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-03-02 15:56

"Ladmorillo" <Ladmorillo.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:u26i8.703

> Jeg bruger delphi 6 og ved at man kan gøre en form helt eller delvis
> gennemsigtig ved hjælp af properties: AlphaBlend, AlphaBlendValue,
> TransparentColor og TransparentColorValue. Jeg har forsøgt 10 gange med
> forskellige indstillinger, jeg har også direkte brugt et eksempel fra
> nettet, men når jeg runner mit program er der sq ikke det mindste
> gennemsigtighed at se

AlphaBlend virker ifølge dokumentation ikke på alle OS'er og ældre
computere. I "gamle dage" kunne du gøre en form transparent ved at skrive

brush.style:=bsClear;

if formens OnCreate-event...

Godkendelse af svar
Fra : Ladmorillo

Dato : 11-03-02 23:42

Tak for svaret René Jensen.