/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Induktion
Fra : tomd
Vist : 3407 gange
19 point
Dato : 10-12-03 18:38

Jeg ska til eksamen her snart og ville MEGET gerne være helt sikker i induktion.
Jeg ville gerne vide de mest vigtigste ting ? så jeg i hvert fald ikke klokker i dem.
Ved godt det er noget med vekselstrøm og sån, men jeg er ikke li den skrappeste til Fysik/kemi. På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-12-03 18:44

Kort sagt.
Processen, ved hvilken elektricitet overføres fra en strømkreds til en anden uden at der er fysisk kontakt imellem dem.
Når en elektrisk leder flyttes, således at den afbryder et magnetisk felts flux, induceres en spændingsforskel imellem
ledernes poler.
M.v.h.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-12-03 18:47

ha ha for 19 point, skal vi skrive hvad du ikke lærte på mange timer.
- Induktion handler om de magnetfelter der opstår omkring en ledning der løber strøm i.
- Induktion handler om den strøm der kan løbe i en ledninger der bliver påvirket af et magnetfelt.
Detaljeringsgraden må afhænge af hvad der er dit problem, der er jo ingen grund til at bruge tid på at forklare det du godt ved.
ellers må du søge viden, om fysiken.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 10-12-03 19:40

slå op hvordan en tændspole virker så har du svaret

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 19 point
Dato : 10-12-03 22:48

Hej tomd

Det er et af de mest grundlæggende principper i vor hverdag - det skal du have fat i.
Ved induktion forstår man den fysiske proces, hvor man frembringer elektrisk strøm
ved hjælp af magnetisme. Danskeren Ørsted fandt ud af at elektrisk strøm påvirker
en magnetnål - Faraday fandt 9 år senere ud af det væsentligste i Ørsteds opdagelse,
nemlig at man kan inducere strøm når man bevæger en magnet i nærheden af et
elektrisk kredsløb.
Da strømmen kun produceres når magneten bevæges, fører induktion altid til
vekselstrøm.
I stedet for faste magneter anvendes som oftest elektromagneter.

Mvh
2603ph

Godkendelse af svar
Fra : tomd

Dato : 11-12-03 16:02

Tak for svaret 2603ph.