/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Velegent til forældremyndighed
Fra : copycatDK
Vist : 591 gange
500 point
Dato : 10-12-03 12:55

Er mænd lige så velegnet som kvinder til, at påtage sig den fulde forældremyndighed over barn/børn ved skilsmisse?

Jeg er igang med at lave en opgave hvor jeg godt kunne bruge nogen der kunne agumentere for et NEJ! Altså mænd er ikke så velegnet som kvinder.

Håber på en masse brugbart respons. Også gerne sidder der kan være relevante.

/Michael

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 13:01

Selvfølgelig er de det.
Under normale omstændigheder, har såvel faderen som moderen lige betingelser for at opnå forældremyndigheden. Det man i statsamtet, som er offentlig myndighed i disse slags sager, lægger mest vægt på, er barnets tarv. Er barnet oppe i alderen, tager man også hensyn til barnets ønsker. Selvfølgelig, hvis det drejer sig om nyfødte, der stadig dier, vil statsamtet i mange tilfælde mene, at moderen er mest egnet. Fædre ammer jo som bekendt ikke.
Jeg vil lige finde nogle links til dig.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 13:03

Her har du lovgivningen på området:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19990014729-REGL
MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 13:08

Jeg synes lige, du også skal studere dette link:
http://www.foreningenfar.dk/forum/forum_topics.asp?FID=3&PN=1
(husk hele linien)
Dette er en forum, for fædre, og om evt. problemer de har m.h.t. forældremyndighed.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 13:13

Hvis det skal være seriøs, kan man vel ikke argumentere, at mænd generel er dårligere end kvinder. Dog undtaget det anførte i mit første inslæg, om amning. Der er gode og dårlige i begge katagorier. Selvfølgelig vil der være en masse påstande, men bevisførelse for sådan, er umulig.
Jeg håber du kan få glæde af mine indlæg, og held og lykke med opgaven.

Glædelig
og godt
MVH
JMS

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 10-12-03 13:26

Opgaven skal ses på denne måde. En har fået til opgave at agumentere for et JA. Altså mænd er ligeså velegnet som kvinder. Og en i dette tilfælde mig skal finde agumenter for at mænd ikke er så velegnet som kvinder.

Det skal også lige siges at det går ud på at finde så mange agumenter som vi kan. Og det behøver ikke være vores egne.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-12-03 13:40

Nogle nej-argumenter alt efter om der er morderen eller faderen:

alkoholiker
stofmisbruger
slår sine børn
har ikke råd til at forsørge sine børn
barnets alder (ved små børn)
barnets eget ønske (ved større børn)
barnets tarv iøvrigt
boligforhold
den ene ægtefælde har giftet sig igen
socialt netværk
flytte til udlandet (forskellige etniske ægteskaber)

Håber du kan bruge nogle af disse forslag som kan gå begge veje, ud fra hvilken person det drejer sig om.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Don_Pepe

Dato : 10-12-03 13:58

>>Ellebye
Morderen!!! eller moderen

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 13:59

>>ellebye

jeg er ganske sikker på at MORDEREN som du anfører, ikke egner sig til forældremyndigshaver. En morder slår vel de stakkels børn ihjel..
:_D
JMS

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 10-12-03 14:00

Et meget brugt argument for at kvinden er bedst til at tage sig af børnene,
er "natur-argumentet".

Kvinden føder børnene - ergo er det hende, der (rent genetisk) er kvalificeret til at passe dem.
Manden kan ikke føde børn - ergo har han ingen NATURLIGE forudsætninger for at tage sig af dem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-12-03 14:15

copycatDK

Forældre bliver skilt. Det går ud over børnene. Begge forældre ved, at det bedste i denne verden man kan tage fra dem, er deres børn. Dette gælder for de fleste "ægteskaber" hvor begge forældre har levet et liv uden "misbrug", men den ene af forældrene nu har fundet en anden, som han/hun nu vil leve sammen med.
Det er meget afhængigt af det enkelte tilfælde om hvorvidt det er moderen eller faderen, der er den bedst egnet til at få forældremyndigheden.
Her er et link fra en far, som ikke fik forældremyndigheden, det er meget langt
http://www.mor-far.dk/blandet/tekster/visside.asp?faq=10&fldAuto=127
Du kan også søge på google, der er et utal af links

mvh ans

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 10-12-03 14:15

Til "natur-argumentet" kan du så føje "kultur-argumentet":

I samtlige kendte kulturer har det været og er stadig kvinden, der
tager sig af børnene.
Kun vi vores kulturkreds er der så småt ved at ske en ændring,
men dette lader sig sagtens forklare med, at vi er fremmedgjorte
over for naturen.
Og som "bevis" nævner du bare den økologiske krise.

Så bliver din argumentation svær at hamle op med.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 10-12-03 14:16

Rettelse: vi vores kulturkreds > i vores kulurkreds.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-12-03 15:02

Jeg kan give et eksempel:

Et voldeligt ægteskab opløses.

Manden er stærkt manipulerende og besidder tydeligt psykopatiske træk. Han overbeviser den ene af børnene (to ialt) om "at det hele er så synd for far" og bla bla. Sønnen flytter op til ham. Efterfølgende forsøges det mindste barn også "overbevist". Dette kikser, og han forsøger af rettens vej at få fuld forældremyndighed over begge.

Han får den ældste, uanset at kommunens sagsbehandlere er temmelig meget klar over hans mentale tilstand.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-12-03 15:08

Dette var ikke et fornuftigt svar!

Jo, mænd kan snildt være en ligeså god eller bedre forsørger en kvinderne. Intet er sort/hvidt. Jeg har haft mandlige kollegaer, der havde den fulde forældremyndighed + 0 samvær til moderen, over to børn. Jeg kender en enkemand med at lille barn, det kører også ok. Jeg vil vove den påstand at jeg selv er i stand til at tage vare på mine børn (fælles forældremyndighed og bor lavt her og halvt der).

Men jeg kan også give et par eksempler på det modsatte, blandt andet ovenstående.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-12-03 16:00

>Don_Pepe
>JMS

Øhhhh, forklaring savnes! Tænk en masse spildte år i skolen.

ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 16:09

<<ellebye
kender det godt, fænomenet, man tænker MOR, fingerne tænker MODEREN resultat = MORDEREN
hvilket er noget ganske andet

JMS

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 10-12-03 17:10

Rellom. Jeg synes det lyder spændene det der med kultur. Hvad er det for nogle kulture du snakker om??
Og Hvad er det med den økologiske krise??

Kan du uddybe den lidt mere så tror jeg jeg har en god sag imorgen.. Venter spændt..

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 10-12-03 17:13

Eksempel
En familie bestående af far mor & børn.
Faderen har en stor stilling med en arbejdsuge på 60 - 70 timer.
Moderen et deltidsjob eller hjemmegående.

Hmm... ved en skilsmisse vil jeg mene, at det er moderen der har de bedste forudsætninger for at kunne give sine børn mest. Måske ikke hvad penge angår, men omsorg og kærlighed kræver tid - ikke nødvendigvis penge.

Frida.

Kommentar
Fra : Gummitarzan

Dato : 10-12-03 17:40

Min egen mening: Fædre kan være nøjagtig lige så velegenede som mødre!!! Det handler om vilje....

Faktum (...nu ber jeg vis om øretæver!!): At være enlig forældre kræver evne og vilje til at tilsidesætte sig selv! Altså i mange tilfælde, at ofre egne ønsker og behov, til fordel for ungernes. Og lige præcis DET har mange mænd sværere ved, end kvinder.

/Gummitarzan (enlig mor til 2)

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 500 point
Dato : 10-12-03 18:02

CopycatDK

Jeg taler ikke om nogle eksakte kulturer, men om menneskelige kulturer
i det hele taget. Der findes nemlig intet eksempel på, at det er manden,
der har taget sig af børnene.
Derfor synes jeg, du skal smække "natur"- og "kultur-argumentet" sammen
og bygge din argumentationsrække op som følger:

1. Mennesket er et produkt af naturen ligesom alle andre levende væsener.
Altså den darwinske model med, at mennesket nedstammer fra aberne.
Mennesket er et pattedyr.

2. Hos samtlige pattedyr i naturen er det hunnen/moderen, der tager sig af ungerne.

3. Og derfor har det selvfølgelig også altid været sådan i de menneskelige samfund.
Der findes ingen menneskelige samfund/kulturer, hvor det er eller nogensinde
har været anderledes.

4. I vores kultur er der ganske vist sket en tydelig bevægelse i retning af, at
manden passer børnene på linje med kvinden, men det er udtryk for en fuldstændig
vildfarelse, som er i stik modstrid med både den omgivende natur og menneskets
egen indre natur.

Kernen i din argumentation er med andre ord, at manden som barnepasser
er udtryk for, at vi i de moderne samfund er fremmedgjorte over for naturen.
Hvis nogen spørger, hvad du mener med det, henviser du så bare til
den økologiske krise.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 18:11

<<rellom
Har du vist din kone dette indlæg

jms

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 10-12-03 18:47

Det er utrolige interessant det her. Og må da indrømme at rellom´s indlæg vil komme til at indgå i debatten imorgen.. Og nu da tråden er ved at være så lang ser jeg da gerne folk de lige husker på mit spørgsmål. Da jeg ikke kan bruge nogle meninger om det modsatte. Eller at de er lige velegnet til noget som helst i min opgave..

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 10-12-03 18:51

JMS

Fordelen ved min argumentation er, at den går helt til "roden"
og derfor er meget svær at gendrive.
Og det var jo en sådan argumentation opgaven lød på.

_________________________________________________________________

CopycatDK

Du er vel med på, hvad den økologiske krise skal "bruges til"?

Den økologiske krise er udtryk for, at vi har løsrevet os fra
naturen og kører vores eget løb - til skade for både naturen og os selv.

Og det samme er forestillingen om manden som ligeværdig med
kvinden på børne-området.

Derfor er den økologiske krise rigtig god at få med.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 10-12-03 19:01

Jeg er helt med håber jeg..

Jeg vil godkende et svar imorgen.. Så kan jeg jo lige fortælle hvordan det er gået også *HeHe*

/Michael

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 10-12-03 19:15

Det glæder vi os til.

Og hvis nogen indvender, at mennesket ikke er et dyr,
så skal du bare svare:

>Nej, hvis man har en religiøs forestilling om en gud, der har skabt alle
arter selvstændigt, så er mennesket selvfølgelig noget særligt.

Men hvis man er tilhænger af den darwinistiske udviklingslære, så er det
noget vrøvl at påstå, at mennesket ikke er et dyr.<

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-12-03 19:19

Hvis det er en skriftlig opgave så får du ikke svaret i morgen.
Hvis du en anden gang får en opgave, så kan jeg kun tilråde dig at du er i god tid med din opgaveløsning.

mvh ans og [ul]

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 10-12-03 19:23

Landet ligger sådan at det ikke er en skriftlig opgave. Vi skal lave en debat om det. Det vil sige over for mig der sidder der agumentere for et ja. Og synes da det er rigeligt med tid vi har fået.

Nu er det jo hellere ingen højere uddannelse det her. Det er grundkursus 3-4 for tillidsvalgte gennem SID.

Godkendelse af svar
Fra : copycatDK

Dato : 11-12-03 17:30

Jeg takker for svaret og alle de andre indlæg..

Der var ikke mange spørgsmål til det jeg brugte fra Rellom. Og alt i alt så gik det ret godt...

/Michael

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 11-12-03 21:06

Selv tak.
Rart at høre, at det gik godt.