/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
rentefradrag
Fra : 888
Vist : 2447 gange
150 point
Dato : 09-12-03 13:23

Når man nu har gæld hvor der løber renter på, er de så fradragsberettigede uanset om man afdrager eller ej??

Kommentar
Fra : netper

Dato : 09-12-03 13:31

ja renter er fradragsberettiget uanset om der er afdrag eller ej, det er jo ikke afdragene du får fradrag for *S*

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 09-12-03 13:33

Nu går jeg udfra, at gælden er til Told og Skat......nej renterne er ikke fradragsberettigede!

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 09-12-03 13:39

Nej, det er kun betalte renter som der er fradrag for.

Hvis banken indberetter renterne, så er det ens egen pligt at fjerne dem fra selvangivelsen.

Når banken indser, at renterne nok er tabt, så vil man få et skattesmæk, hvis man tidligere har udnyttet rentefradraget.

På følgende side

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=130747&ov_id=200384&search=rentefradrag¤restance

Står der at renter normalt kan trækkes fra i det år hvor de forfalder, men jeg er helt sikker på, at jeg har læst at en af undtagelserne er hvis lånet er misligholdt, kan dog ikke finde stedet lige nu.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 09-12-03 13:41

Jeg forstår dit spørgsmål lidt anderledes end netper, jeg opfatter det således at når du skriver "afdrager", så mener du betaling af ydelsen, dvs. dit spørgsmål går på, at der overhovedet ikke er betalt noget på lånet.

Hvis det derimod er et af de nye afdragsfrie realkreditlån, så er der fradrag for de betalte renter, selv om der ikke er betalt afdrag.

Kommentar
Fra : laukjaersgaard

Dato : 09-12-03 15:27

Reglen siger at forfaldne renter er fradragsberettigede i det skatteår hvor de forfalder, uanset om de er betalt eller ej.
Næste regel siger så at du ikke må være restance med flere end et år renter.
f.eks. i 2002 forfaldt renter kr. 10.000,-, og igen i 2003 - ingen af renterne blev betalt.
For året 2002 er der kr. 10.000,- i rentefradrag, hvorimod der ikke er fradrag for renter i 2003.
Hvis du indbetaler f.eks. kr. 4.000 i 2004, har du stadig ikke fradra fordi du er i restance med kr. 6.000,- i renter fra 2002.

Og som JimsChatox skriver, så er renter til told og Skat ikke fradragsberettigede.

Lau

Kommentar
Fra : 888

Dato : 09-12-03 15:50

Det er ikke gæld til told og skat...

Men hvis jeg nu får(tager) fradrag fra renterne her til årsskiftet( altså får dem tilbage i skat ) , ikke har betalt afdrag af gælden, og får gældssanering i 2004, hvad sker der så med de penge jeg har fået.....skal jeg betale dem tilbage?

Accepteret svar
Fra : laukjaersgaard

Modtaget 150 point
Dato : 09-12-03 16:08

Jeg går ud fra at når du skriver "ikke har betalt afdrag af gælden", så har du heller ikke betalt renter - altså slet ikke noget ??

Renterne er stadig forfaldne og dermed fradragsberettigede. Der er et lille hul i lovgivningen som betyder at du ikke skal betale skatteværdien tilbage, selvom du får gældssanering.

Hullet går ud på at du får fradrag for de forfaldne renter, og kreditor får fradrag for det tab han får ved en gældssanering.

Hvis dine forfaldne renter udgør kr. 10.000,-, så kan du trække dem fra, altså sparer du ca. kr. 3.200,- i skat. Hvis du så får gældssanering, f.eks. til 10% af din gæld, så kan kreditor trække kr. 9.000,- fra som tab/omkostninger, og derved spare skatteværdien af det.

Godkendelse af svar
Fra : 888

Dato : 10-12-03 11:53

Tak for svaret laukjaersgaard.