/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
problemer med maxi
Fra : alaskan
Vist : 1347 gange
100 point
Dato : 04-12-03 19:13

jeg har sat 38mm cyl uden plump og med 6 skyllekanaler, 15mm bing gl model(94 dyse) nålen står i hak nr 2 fra oven 15mm studs samt en "cigar" udstødning(tror nok det er en 5,5 hk udstødning) køre med 15 foran og 47 bag.
mit problem er
når jeg skal fra holdt og op ifart og giver gas dør den, så jeg skal ligsom give lidt gas til den tager flere
omdrejngninger og så give lidt mere gas så "kravler" jeg afsted ,når den så kommer op i omdrejninger tager den fat
men giver jeg den mere end halv gas er det lige som om den bliver kvalt så jeg må hele tiden "lire" med gassen for at den kan have en rimlig topfart
jeg har "dyset op" fra 82 til 94 men dette har "kun" hjulpet ved at give en bedre topfart...
har også problemer med at starte knallerten skal give over halv gas og "sparke" temlig mange gange har en ok gnist
køre med NGK B6HS
nogle forslag???

p.s køre med org luftfilter uden flexslange har prøvet med samt uden.køre bedst med luftfilter uden flexslange.
VH
Kenn Holmberg

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-12-03 19:24

Du må kunne starte bedre hvis du trykker tipperen ned i ca 3 sek.
Du skal have en dyse størrelse på ca 105
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alaskan

Dato : 04-12-03 21:19

hej palle
har prøvet med tipperen....stadigvæk svær at starte
105? svær at finde...fandt disse:

http://www.kreidler-service.dk/ItemDetail.asp?VareID=7899&ItemStart=

http://www.kreidler-service.dk/ItemDetail.asp?VareID=7862&ItemStart=

ved bare ikke hvad størrelse der passer på 15mm gl. bing har du et bud?

HV
kenn holmberg

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-12-03 21:50

Du skal nok have skruet indstillingsskruen med fjederen på i karburatoren i bund (med forsiktighed, for ikke at ødelægge nålen), og så 1 1/2 omg ud.(altså halvanden) Hvis der er andre skruer, som ikke er tomgangshastighed, skal de nok 1/2 omg. mere ud.(tomgangsblanding)
Ja du må jo have den 82 dyse stadigvæk, du kan måle udenpå gevindet med en skydelære, er det 4 eller 6mm. Du kan nok også se det med en tommelstok, det er målet på yderste spidser af gevindet.
http://www.west-import.dk/
http://www.thansen.dk/products.asp?c=189945936&n=282539188#xy
Du kan også prøve at slå "jernbøjlen" på tændrøret lidt tættere til midterelektroden, for at se om den starter bedre (husk på jo højrere kompression, jo sværere er det at lave gnist)
Og prøv så at kun give meget lidt gas ved start.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 05-12-03 14:27

Hey. Dit problem er, at du giver den mere benzin end den kan æde. En dyse størrelse på 94 er nok lige stor nok. Du kan hurtigt se om den får for meget benzin, se på dit udstødningsrør, hvis det er helt sort ved udblæsningen, så får den for meget.( Hvis du ellers køre med den rigtige olie-blanding) Det skal helst være gråligt.
Ps: pas på med det tændrør, glødetallet er nok lige lidt for lille. Jeg vil anbefale dig at køre med et glødetal på 7. da du jo lige skal huske at din cylinder stadig kun er på 38mm. Hvis du køre med for lille glødetal, så kan du risikerer at smelte et hul i dit stempel. Selve elektrode afstanden på dit tændrør, skal være på 0,4 mm og ikke mere. Selve farven på gnisten skal være meget mørkeblå.
Håber at det lykkes for dig...

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 05-12-03 14:31

PS: Næste gang du har svært ved at starte, så skrue lige tændrøret af og se om det er helt våd af benzin...
Pps: Kører selv med en karburator på 20mm, men en dysestørrelse på 96 og et stempel på 45mm.

Kommentar
Fra : alaskan

Dato : 05-12-03 22:22

ja man kan hurtigt blive forvirret
det med tændrøret har nok sin rigtighed. så på stemplet at der var kommet en "mørkeblå" ligsom dråbeformet afmærkning
men det var ikke tilsodet, og der var en glisteret"film" i "skålen" på topstykket og tændråret er også vådt når jeg piller det ud.
betyder det at jeg skal finde en dysestørrelse mellem 82 og 94?
undskyld hvis jeg lyder lidt forvirret men er ikke så "stærk" i det med at diagnosticere dysestørrelser til carb ;-}}..
kan jeg forvente at den kan tage fuld gas når den rette størrelse er fundet?
den køre ellers ok når jeg ellers få fundet det rigtige punkt på håndtaqet.
er min gearing skyld i at jeg snegler afsted fra rødt lys?
eller hænger det hele sammen?
VH
Kenn Holmberg

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-12-03 00:18

Maxi er født med: 13-45 eller: 13-47, så jeg vil ikke mene det er nogen høj gearing du har, og du burde have en god acceleration.
Jeg kan godt forstå du lyder forvirret, når jeg mener den får for lidt og Caam2, at den får for meget.
Problemet kan også ligge i at du har "luftutætheder", og den så efter min oprindelige mening så får for meget luft i forhold til benzin.
Det er rigtig at noget tyder på for meget benzin nu, men det kan jo ligesåvel være at tændrør og stempel og topstykke er våde efter mange startforsøg, uden forbrænding.
Utætheder kan være hvor indsugningsstuds er skruet til cylinder. Man bør bruge nye pakninger, eller flydende pakning, ligeledes bundpakning og toppakning skal være hele og OK. Hvis bundpakningen er utæt er der heller ikke meget liv i den.
Husk at spænde over kryds, når du spænder topstykket.
Det er altid en god ide at have et extra tørt tændrør, at udskifte med. Ellers skal du varme "gevindet", med en lighter eller brænder, og sætte den i varm.
Når du oplever den druknet, med våd tændrør, skal du lukke for benzinen, give fuld gas uden tændrør. Og kickstarte 20 gange, for at pumpe benzinen ud af krumtap mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 06-12-03 13:16

Hvis dit tændrør er våd, så viser det jo at jeg har ret i at den får for meget benzin. Det at den ikke vil trække ved rødt lys, er nok fordi at selve komprisionen er for lav. Det med glødetallet på tændrøret, det kunne ha gået helt galt, så godt du så det.
Hvis jeg var dig, så ville jeg beholde min 82 dyse, og så begrænse luften lidt istedetfor. ( Man kan hurtig købe sig fattig i dyser )

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-12-03 13:40

Jeg har en mistanke til at du har vendt stempelet forkert, pilen på toppen af stempelet, skal pege mod udstødningssiden.
Begynde at begrænse luften? Så er det jo fordi den får for lidt benzin. Hvis man begrænser luften så er det jo tosset at købe en 15mm karburator og størrer udstødning.
Man kan se og høre når den får for lidt benzin. Det er helt typisk at den får for lidt når den ikke vil tage den sidste gas.
Efter en lang tur kan man skrue tændrøret af, hvis det er grå er benzinen ok eller for tynd. Hvis den er sort og fed, får den for meget.
Endvidere vil en for stor dyse, gøre at den godt kan tage fuld gas, men holder igen ved bundgas, og slår over i firtakt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 06-12-03 16:18

Endvidere vil en for stor dyse, gøre at den godt kan tage fuld gas, men holder igen ved bundgas, og slår over i firtakt.
VH Pallebæhansen
??? Hvorfor så anbefale manden en 105 dyse ???
Selve gearingen (15/47) er ikke for høj, så det er ikke der for at den ikke vil trække. Det der går galt er at den får så meget benzin at den kvæles i det, og vil derfor ikke tage omdrejninger nok i starten.
Ps: Hvad er problemet med din 82 dyse...

Kommentar
Fra : alaskan

Dato : 06-12-03 21:43

kan jeg bruge flydende pakning ved udsugningen? da jeg ikke er helt sikker på den er helt tæt(hullerne i forråret er ikke helt lige så jeg kan ikke bruge møtrikker da en topnøgle ikke kan komme ned for røret jeg har derfor sat ubracobolte i men er ikke helt sikker på det slutter helt tæt) har brugt nye pakninger hver gang jeg har skilt noget fra hinanden.
tændrøret er sort og fedet.(kan dette også skyldes at jeg køre 3% blanding fuldsyntetisk)
problemet med 82 dysen var det samme prøvede også at begrænse luften uden resultat,-[[[...
VH
kenn holmberg

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-12-03 21:51

Der er ikke noget der hedder udsugningen?, Hvis du mener udstødningen, har den ikke den store betydning, og det er ikke der fejlen ligger.
Men det har indsugningen, hvis den tager falsk luft her, bliver blandingen for tynd. Du må bruge flydende pakning overalt, men hvis det bruges som bundpakningen, så må der ikke være for meget, da det let drypper ned i lejer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : zeck

Dato : 07-12-03 20:57

ja du må bruge flydene pak alle steder men ved udstødinig og ved top brænder det så det går ikke længe før du ikke har pak der..!!
og jeg tror din puch får for lidt luft... prøv at hiv luftfilteret af..
og jeg mener os at din gearing er lidt for tung..!! prøv at bruge org gearing
(det har ikke noget med gassen at gøre men det kan nok hjælpe på dit døde optræk)
jeg er selv lidt imod tung gearing da det klart er federe at geare let så man får et godt optræk...

--zeck--

Kommentar
Fra : alaskan

Dato : 14-12-03 21:02

nogen som har en ide om hvor jeg kan få en dyse størrelse 105 til gl. rund carb?
købte en hos kreidlerservice.dk men den viste sig at være med et for groft gevind;-{{{... ( er til firkantet carb)
har ringet til thansen og de kan ikke skaffe en hjem.....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-12-03 21:44

Prøv bare at købe en 100 ved THansen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alaskan

Dato : 14-12-03 23:05

prøver jeg
Chookerspjældet i karburatoren skal det "gå" helt op ved fuld gas? jeg kan se at i min carb er det stadigvæk synligt når jeg drejer håndtaget i bund(der er ligsom et stop som skal "rykkes over"), jeg kan dog trække det helt op ved at trække i kablet.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 14-12-03 23:24

Mon ikke du skulle prøve med en dyse på 150, da resultatet nok bliver det samme...
Trode i var blevet klogere...
Den får for meget at æde...
Sov godt !!!

Kommentar
Fra : alaskan

Dato : 14-12-03 23:35

caam2
hvis du ser historiken i dette spørgsmål ville du kunne se at jeg startede med en dyse 82 med samme problemik som ved 94 osv.
men tak for dit indput ang.for "lille" tændrør

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-12-03 00:24

Ja det skal gå helt op, og når gashåndtaget er vredet i bund, skal der ikke kunne trækkes i yderkabelet, så gasspjældet giver mere gas, hvis det er tilfældet, så skal du have justeret kabelet ved at skrue yderkabelet længere væk fra gashåndtaget eller karburatoren.
Kabelet justeres så det har 1-2 mm frigang ved o gas, dvs. gashåndtaget kan vrides en lille smule uden at give gas.
Chokkeren skal kun bruges 1/2 min, til motoren er blevet lidt varm.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 13-02-04 23:29

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : alaskan

Dato : 23-04-04 12:33

sorry.... jeg har ikke haft adgang til internet lææææænge....
Tak for svaret pallebhansen.