/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Bivoks...
Fra : camillaandersen
Vist : 4544 gange
100 point
Dato : 04-12-03 18:27

Nu har jeg endelig fået tid til at give mine afsyrede møbler den afsluttende bivoks. Det er to dage siden jeg gjorde det på det første møbel,men man bliver stadig fedtet på fingrene hvis man rører ved det... hvor lang tid er det om at trænge ind i træet?? Jeg har brugt flydende bivoks og har faktisk ikke brugt særlig meget af det,så det er altså ikke fordi jeg har plasket det til med bivoks.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-12-03 18:30

Du skulle nok have fortyndet det med lidt terpentin.
Det vil faktisk blive ved med at være lidt fedtet, det er et lag der ligger udvendig, og som ikke trænger længere ind.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-12-03 19:04

Her er et råd fra leth om efterbehandling af afsyrede møbler
http://www.dr.dk/leth/classic/raad_sider/raad-lister/indbo.shtm#i4
Det ser ud til at du nu skal blande vegetabilsk terpentin og rå linolie. Og afslutte med interiørlak.

mvh ans og god jul

Accepteret svar
Fra : Hovsan

Modtaget 100 point
Dato : 05-12-03 07:22

Jeg har tidligere behandlet med bivoks og har haft samme problem som dig - for mig var problemet, at jeg rent faktisk alligevel havde overskydende bivoks, trods meget sparson brug - så jeg havde faktisk opgivet og ville gnide det hele af, men opdagede ved dette, at når jeg gned med kluden, ja så fik jeg selvfølgelig voksen af - hvilket viste sig, at være overskydende voks - for tilbage blev netop den mængde voks, som i dette tilfælde dørene skulle have. Resultatet var flot og effektivt - men der gik nogle klude til at tage den overskydende voks.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-12-03 11:56

Jeg brugte i min tid (i sin tid?) varmepistol på god afstand. Jeg vil tro, at en hårtørrer på kort afstand gør det samme. IKKE SVIDE TRÆET! Det så mærkeligt ud bagefter, men børst med en ren børste a la skobørste fik det til at se flot ud! Hvad mener du med "flydende bivoks"? Det kan bierne da ikke bygge tavler af! Er det mon blandet med vaseline eller noget andet stads? For mig lyder det uhyggeligt. Nu jeg husker nærmere, gjorde jeg faktisk det, at jeg varmede træet, til det tog imod voksen, som jeg så børstede ud. Voksen købte jeg hos en fyr i Vanløse, som solgte grej til biavlere. Det var til en noget anden pris end hos møbel- og farvehandlere. Hvis det er noget med vaseline i, kan jeg foreslå, du renser godt af med rensebenzin, lufter ud og prøver med den ægte vare.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : camillaandersen

Dato : 08-12-03 15:08

Tak for svaret Hovsan.
      Det virkede og ja,der gik et par klude til,men pyt. Det blev flot! Mange tak.