/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
faxprogram til adsl?
Fra : elise
Vist : 2242 gange
150 point
Dato : 04-12-03 05:54

Jeg ville gerne have et lille nemt program, så jeg kan sende fax via pc'en. Har prøvet at installere det faxprogram, der hører til XP, men så spørger den efter modem og i listen står ikke noget om ADSL....
Vh Elise

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-12-03 05:59

Hej

Så skal du tilkoble et modem og af denvej få din fax til at virke.

Almindelig fax køre på en telefonlinie - ADSL er en dataforbindelse, via en telefonlinie.

Der ligger noget fax mulighed i Outlook, men også den skal ud via et telefonstik.

Så Fax skal via Modem

Held og lykke Benjamin

Kommentar
Fra : elise

Dato : 04-12-03 06:05

Hej Benjamin
Tak for et hurtigt svar - er der virkelig ikke nogen mulighed?
Vh Elise

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 04-12-03 07:47

Hej elise
Ja, jeg undre mig også, jeg har nemlig samme problem. Har fax-mulighed flere steder, men intern netværk via ejendommen. Havde faktisk lige her til morgen brug for at sende en fax. Det er ikke ofte, måske 2-3 årligt, jeg har brug for fax.
Vi har desuden telefon over netværket, men altså ingen faxmulighed, da det er to seperate stik i en dåse, en til telefon og en til puter. Underligt i disse elektroniske tider, at man ikke kan finde ud af at koble tingene lidt sammen. For dælen, vi er på Mars om et øjeblik.
Held og lykke, venlig hilsen maya123

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-12-03 08:02

>>>
Ikke for at blande mig, men er det en fax, man skriver på PCèn, kan man jo sende den som vedhæftet fil til en mail. Hvis det er et stykke fysisk papir, har man balladen hvis man ikke har enten en rigtig telefax, en moden m/ telefonlinie, eller en scanner. Har men en scanner, kan man scanne papiret, evt. konvetere den til PDF eller anden format, og vedhæfte filen. En scanner kunne være en god løsning, og efterhånden er de jo ikke så dyre.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : elise

Dato : 04-12-03 08:09

Vi har netop brug for et "fysisk" stykke papir, som "jmsgruppen" skriver - har prøvet at sende emails flere gange, men ingen reaktioner fået - det er en bekræftigelse på bestilling af hotel i London, så vi SKAL jo have en eller anden reaktion....det ender vel med at vi bliver nødt til at ringe....ville bare være nemmere at emaile/faxe (hvis vi ellers kunne det sidste)
Vh Elise

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 04-12-03 08:22

Hejsa igen
Ja også undskyld jeg har blandet mig, det var fordi jeg havde samme problem, jeg er dog nu klar over det med et modem og fysisk papir osv. Jeg har en scanner med fax-mulighed, men det hjælper jo ikke når modtagerne kun tager imod fax. Så jeg må ned i kælderen og lede i kasserne, ved jeg et gammelt modem et eller andet åndsvagt sted. Et tip til Elise, jeg ved ikke om de har det mere, men hvis du bor et sted med 7-11 butik, kunne man før i tiden sende derfra (min søn har sendt fax derfra), eller prøv en computer-cafe.
Tak til Benjamin, jms og Elise fra maya123
og god dag.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-12-03 11:43

Jo, og nej, der andre muligheder for at modtage fax, og sende fax via (adsl), dette kræver dog, at du har en multiprinter med,

fax-funktion.

Jeg har selv en HP officejet G85 med alle de funktioner som, kopimaskine, printer, scanner og fax.

Den styres via min computer, med arbejder gennem det alm. telefonstik. Men den kræver ikke seperat modem.

mvh
ellebye

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 150 point
Dato : 04-12-03 16:52

Fax systemet er designet til at der kan sendes data over en almindlig telefon linie. I en fax er der indbygget et fax modem. Fax modemet virker som en konverter mellem datadelen og lydene som kan sendes over telefonlinien

For at en pc kan sende en fax, så skal der altså ske en konvertering fra data, til lyde på en telefon linie.

Den enkleste løsning det er at man selv har et modem, med en fax del i. Så modemet kobles til computeren og fax modem delen stadig virker som en konverter mellem data og lydene på telefonen.

Alternativt, så kan man benytte en service på internettet, hvor computeren sender data til en internet server, og internet serveren konverterer data til lyde på telefonen.

I et af de kontorer som jeg arbejdede i havde vi en konverter mellem email systemet og et faxmodem.
Til hver email adresse blev der også tilknyttet et telefon nummer. Hvis man sendte en fax til mit "fax-email" telefon nummer, så blev det konverteret fra lyde på telefon linien, til data, som blev konverteret til et billede, som blev vedhæftet en email som blev sendt til mig.

I ellebye's multifunktions maskine er der indbygget en faxmodem komponent, som kan konvertere fax lyde fra en telefon linie til et print. Eller den anden vej, fra scannede data til fax telefon lyde, hvor de lyde kan sendes til en fax modtager.

Med andre ord. For at en fax kan fungere, så skal der altså være en eller anden form for standardiseret konverter.

Årsagen til at faxen har så stor udbredelse, det er at den på det tidspunkt som den kom frem på var et utroligt billigt alternativ til at sende dokumenter over hele kloden i lyn tempo. Derudover så er den utroligt enkel at betjene, og man få nærmest øjeblikkelig feedback på om overførslen/forsendelsen er lykkedes.

Tre faktorer som har sikret faxen stor udbredelse, og stor overlevelses evne, selv om der siden hen er kommet alternative "instant" kommunikations metoder, som fx. email og instant-messaging.

Den billigste internet fax service som jeg umiddelbart har fundet (jeg har ledt i hele 3 minutter på google) det er:
http://www.send2fax.com/
Det koster $1 (=6-7 kr.) om måneden, incl. ca. 10 faxes.

Disse folk de giver dig et fax telefonnummer og har indbygget data til/fra fax konvertere, som kan kommunikere med din email adresse.
Så er spørgsmålet om de 2-5 fax man sender om året er værd at betale ca. kr. 80 for om året. Ellers så må du have fat i dit faxmodem.

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : elise

Dato : 05-12-03 05:55

Tak for svaret Per - godt og uddybende...alligevel er det bare ærgerligt jeg ikke kan sende en fax via pc-program til alm fax!
Kh Elise