/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
flere telefoner
Fra : Cgade
Vist : 366 gange
50 point
Dato : 03-12-03 15:15

Hej.

Jeg har lige bestilt ADSL (med tekninker der kommer og installere). grunden til at jeg bestilte en tekniker var, at jeg gerne vil have mere end en telefon og fik så at vide af cybercity, at det var bedst at få en tekniker ud og installere det!

Er der nogle af jer der ved hvor svært det egentligt er hvis der skal sluttes mere end én telefon til (sølvfølgelig på den samme linie)?

Man skulle tro at det var nemt nok, for på nuværende tidspunkt er telefonerne jo sat op?
Har bare ikke rigtig nogen erfaring med det...!

På forhånd tak

Cgade

Kommentar
Fra : Cgade

Dato : 03-12-03 15:16

nogen der evt. har et link til en guide?

Cgade

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 03-12-03 15:17

Der er da ikke nogen grund til at få en tekniker til det.

Du sætter bare tlf'erne i stikkenr ligesom før!

Alt virker fuldstændigt ligesom det plejer!

Kommentar
Fra : Cgade

Dato : 03-12-03 15:24

dvs. at jeg ligeså godt kan spare de 500 kr. og så selv gøre det?
Skal lige siges, at jeg ikke i forvejen har ADSL.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-12-03 15:25

kmp10
Du tager fejl. Det er kun tlf.stikket, der hvor adsl bliver tilsluttet, der fungerer. Andre stik går "døde"
Leder lige. Det er ikke så lang tid siden at en bruger havde lavet en tegning trin for trin. Men man skal have lidt forstand på det tekniske.
Selv betalte jeg de 500,- kr det kostede til en tekniker, og det har fungeret optimalt. Og så har jeg et sted at klage, hvis der skulle gå udu i det.

mvh ans

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 03-12-03 15:26

Ja det vil jeg da helt klart mene!

Du kommer så selvfølgelig selv til at koble adsl udstyret til, men det er der altså ikke de store ben i.....

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 03-12-03 15:27

ans nu har jeg selv adsl og alle mine stik i huset fungere helt fint!

Kommentar
Fra : Cgade

Dato : 03-12-03 15:31

Gør det nogen forskel, at jeg har ISDN, er telefonledningerne så ikke i forvejen samlet ved ISDN-boksen? gør dét det nemmere?

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 60 point
Dato : 03-12-03 15:47

Se evt. dette link for illustration(er) om tlefon /isdn /adsl kabling.
http://www.3iii.dk/computer/adsl-kabling.htm

Bruger CyberCity "delt" kobber eller tror du at der bliver sat et nyt stik op til ADSL?

Jeg bruger selv Tiscali til min internet forbindelse, og alle de steder hvor de kan, så sætter de et seperat ADSL "telefon" stik op. Alle nye stik monteres af TDC teknikere. Med stik, så mener jeg det første nye stik i huset/lejligheden. Resten af mine telefon stik har jeg selv monteret, men indgangsstikket, det er stadig TDC's "monopol".

Har også selv ISDN, og har derfor lavet lidt kabling, så jeg kan føre almindelig telefon, isdn og netværk rundt i lejligheden, som jeg nu ønsker/har brug for det.

Dette er der også eksempler på ved det ovennævnte link.

Med hensyn til om resten af husets stik stadig fungerer som almindelige telefon stik (ikke ISDN), så kommer det tilsyneladende lidt an på hvor man har sit almindelige telefon abonnement. Man kan derudover være uheldig at der kommer støj på telefonen når man får en adsl på en almindelig telefonlinie, jeg er endnu ikke helt klar over hvad det skyldes, fordi de frekvenser som benyttes til overføre hhv. telefon/isdn/adsl er forskellige, og amindelige telefoner burde have et filter indbygget for frekvenser over 4-5000 Hz.

mvh. Per

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-12-03 15:47

> kmp10
Jeg har også adsl. Købte en "gør det selv pakke". Der skal "rettes" i det telefonstik hvortil adsl er tilkoblet, for at få de andre stik i boligen til at fungere.
>Cgade
Om det gør det nemmere fra ISDN til ADSL ved jeg ikke. MIne venner gik fra ADSL - ISDN. De måtte ringe til en tekniker for at få det lavet.

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-12-03 15:51

Øv Per var for hurtig. Det var det samme link http://www.3iii.dk/computer/adsl-kabling.htm som jeg ville henvise til.

mvh ans og god jul med dit ADSL

Kommentar
Fra : Cgade

Dato : 03-12-03 16:50

Tak for linket, det gav faktisk lidt forståelse for hvordan det nu virker.
Jeg tror at det er delt kobber, da jeg bor lidt ude på bøhhhlandet..!

Hvad gør det egentligt ved forbindelsen, at det er delt kobber og ikke et nyt stik der er beregnet til ADSL?

Cgade

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-12-03 19:07
Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-12-03 23:15

Delt kobber bevirker, at du for ADSL/ISDN kombination skal bruge en "signal splitter" i det "første stik i huset", og at NTbox og ADSL boks skal kobles til splitteren.

At du bor ude på landet behøver ikke at have noget at gøre med om du skal bruge "delt kobber", da linien ind til dit hus som regel altid er en fire eller seks leder. Det er mere afgørende for din linie, hvor meget kobber der er tilrådighed fx. 1km fra dit hus og frem til "telefon multikabler". Samt hvilken aftale TDC kabling og dit ADSL selskaberrt har.
Jeg ved altså ikke lige ikke om det hedder "telefon multikabler", men tykke telefon kabler har 20 eller 100 eller flere hundrede ledere i kablet.
20 ledere er som regel samlet i jorden, hvor 100 og derover ofte føres helt frem til "telefon huset". Du ved de der huse eller beton skure eller små standere med er T på.

rotw> se det er et interessant link.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Cgade

Dato : 04-12-03 14:46

Tak for hjælpen, fik vidst de svar jeg søgte.

Cgade

Godkendelse af svar
Fra : Cgade

Dato : 04-12-03 14:46

Tak for svaret Per.Frederiksen.