/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
At rejse kapital til APS
Fra : webgun
Vist : 1086 gange
50 point
Dato : 30-11-03 16:07

jeg har igennem længere tid overvejet at starte egen virksomhed.har du nogle erfaring med at rejse kapital til et aps.jeg tænker på externe investorer, både private og banker/kreditforeninger????
der er tale om en rendyrket produktionsvirksomhed, med en yderst rentabel avance.100% brancekendskab samt nowhow haves!!!
hvad er godt?..hvad er skidt?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 30-11-03 16:31

Allerførst, er der nogle grundregler:
1. Lav detaljeret OG OMFATTENDE rapport, over dit projekt, herunder bugetter. Måske med hjælp fra revisor.
2. Spørg mindst fem pengeinstitutter, gerne skriftlig med rapporten, og tre årsopgørelser som bilag, og foreslå dem et møde hos dig.
3. Hvis de siger nej, annonce i JP under forretningsanliggender. Investor søges.
4. Send evt. investorer din rapport (måske kun dele for de ikke kan overtage din ide)
5. Hvis ikke en af disse lykkes, spar penge nok sammen selv, jeg kan ikke se flere muligheder.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 30-11-03 21:53

Hvad er årsagen til at du gerne vil have et ApS??

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 01-12-03 00:16

B.p.
årsagerne er mange! men bla.
1.det gør det væsentlig nemmere når man skal bruge udenlandske underleverandører.ved et APS kan de se at der faktisk er tale om en virksomhed, med lidt kapital..de vil tage en mere seriøs, give større rabatter osv.
2.en enkeltmands virksomhed tør de færeste give "på klods". der er jo ikke noget relevant kapital til stede.import vil gå efter "har du penge kan du få" princippet.
desuden har disse" handelsselvskaber" generelt et dårligt ry!
3.et A/s kræver 500.000kr i egenkapital, kontra 125.000kr ved APS.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 00:27

Et enkeltmandsfirma, har større muligheder for at opnå kredit, end et nyt ApS, medmindre man står i Ribers.
Kredit, indenlands, fås normalt kun efter kreditvurderinger + kreditforsikring eks KOB.Hvis det drejer sig om ca. 10.000,00 eller derover. Bare en konto i en tømmerhandel, kræver dette.
Kredit i udlandet, kan man normalt aldrig få, som ny samarbejdspartner. Man handler på bankgaranti, hvis dette er mulig, eller måske rembours. I nogle østlande kan man ingen af delene. Derfor er man nød til, at have en samarbejdspartner på stedet (man kan stole 100% på, der kan kontrollere varene, og forestå betalingen.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 01-12-03 01:07

jmsgruppen. du skriver følgene..Et enkeltmandsfirma, har større muligheder for at opnå kredit, end et nyt ApS, medmindre man står i Ribers.
hvordan skal den lige forståes?????
et nyt enkeltmandsfirma vil da altid stå ringere end et nyt APS!!!!et 10 år gammelt enkeltmandsfirma self. uden reg. i RKI, vil self. stå stærkere end en nyt APS.
men hvis man læser det du har skrevet..ordret...ja så passer det da ikke.et enkeltmandsfirma vil aldrig kunne hamle op med et APS.!!!
bankgaranti.
Ved handler ved feks. under 10.000kr... med mit kendskab til handel mellem virksomheder,feks fra APS til enkeltmandsvirksomhed, så er det jo netop disse enkeltmandsfirmaer som konstant må dukomentere at de har bare lidt penge, et evigt rend med bankgarantier,osv.
og det er selv for latterlige beløb.med andre ord.stol aldrig på et "handelsfirma".
er det en handel fra APS til APS, er der sjældent krav om bankgarantier, når vi snakker de her småbeløb.der er jo en vis egenkapital vedhæftet firmaet.derudover er der self. spørgsmålet om hvilken af disse grupper man ønsker at tilhøre.hvilket signal man ønsker at sende til omverdenen.!!!
Den der med kontoen i tømmerhandlen..den holder da ingen vand.jeg har aldrig oplevet det som du beskriver????tværtimod...

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-12-03 01:23

webgun...
Hvad er.. "rendyrket produktionsvirksomhed"?

Hvad betyder.. "yderst rentabel avance"?

now how - betyder - Nu hvordan - medens Know How betyder - Ved hvordan

brancekendskab - skrives korrekt således: branche kendskab
---
Du kan have verdens bedste idé, og ikke komme nogen vegne p.g.a. svaghed i præsentationen.. Derfor er du nødt til at alliere dig med en konsulent/revisor.
---
Du er vel klar over at pengene - anpartskapitalen - ikke sådan uden videre kan anvendes uden at tilsvarende værdier går ind i selskabets balance.. ?
Det betyder at du ud over at rejse kapital til selskabet, skal rejse et arbejdskapitalgrundlag, f.eks en kassekredit, til at dække firmaets forbrug.

Hvis dit projekt er "skudsikkert", er der ingen grund til at starte et selskab med ansvarsbegrænsning.
Gør som JMS har skrevet beskriv projektet i samarbejd med en professionel rådgiver og gå i banken for at få en kredit. Selskabsformen fordyrer blot revisionsregningen.

Seriøsiteten har kun lidt med selskabsformen at gøre - men meget med projektets bæreevne.

Held og lykke til dig
Jens

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-12-03 01:30

Nej, webgun et nydannet ApS er ikke "bedre" end et enkeltmandsfirma..
Der er tale om ansvar - selskabsformen er en ansvarsbegrænsning, der medfører at kreditorer aldrig kan få mere ud af selskabet end hvad der er i det på et givet tidspunkt. Enkeltmandsfirmaet har ubegrænset personligt ansvar (hæftelse).. Det vil sige at kreditorerne har ubegrænset adgang til dine midler.
Ved en kassekredit i et nystartet ApS, kommer du alligevel til at hæfte personligt for kreditten.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 01-12-03 02:38

jensT.
først vil jeg lige sige tak for dine rettelser af mine stavefejl..det er godt at nogle er vågne!!.men folk forstår nok hvad jeg mener alligevel!!
ang. "rendyrket produktionsvirksomhed"....det kan vel næppe skæres mere ud i pap??eller hvad??
ang. "yderst rentabel avance"....det betyder vel at så er der virkelig penge i lortet!!!
konsulent/revisor= en selvfølge!!
jeg kan godt forstå hvad du mener med hensyn til selvskabsformer kontra en "skudsikker" plan.det som du og jmsgruppen nævner i den sammenhæng har afgjort givet stof til eftertanke..jeg er nok for vanskelig i denne sammenhæng!!
og spørg/ret bare lidt på mig...
vi lærer heldigvis hver dag!!!

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 08:23

Jeg vil indlægge min sidste kommentar her.
Aps kontra enkeltmandsfirma. Et Aps vil typisk i åbningsbalancen, vise en egenkapital på kr.: 125.000. Dette kan være i kontanter eller andre værdier. Åbningsbalancen skal underskrives af revisor. Kreditforsikringsselskaber, er ikke udpræget glade for nye anpartsselskaber. Et enkeltmandsfirma, hvor indehaver viser en normal økonomi, kan af kreditforsikringsselskaber, bedre tolereres. Som JensT rigtig skriver, kan man i en misligholdelsessituation, forfølge en privat skyldner. Hvorimod man bare kan lukke et anpartsselskab (eller lade overregistrator opløse dette). Årsagen er, at man ved selskabsform, begrænser sin hæftelse til indskuddet, hvorimod man i et enkeltmandsfirma hæfter med alt hvad man ejer og har. I dit første spørgsmål skriver du kreditforeninger. Kreditforeninger giver kun lån i fast ejendom, efter forudgående vurdering af, såvel ejendommen som debitor.

MVH
JMS

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 50 point
Dato : 01-12-03 09:33

>webgun, om at skære ud i pap...

"Rendyrket produktionsvirksomhed" leder tanken hen på økologisk planteavl, uden at det dog betyder det.
Det jeg mener er, at udtrykket teknisk set ikke på nogen måde beskriver andet end at det er en produktionsvirksomhed.
Er det ordre producerende eller lager producerende ?

"Yderst rentabel avance" - Hvorvidt avancen er rentabel er ikke specielt interessant. Teknisk set beskriver det hvordan du anbringer dit overskud.
Du mener sandsynligvis at der er et "Godt dækningsbidrag".
DB=salgspris minus råvare og minus direkte produktionsomkostninger.

Hvordan skal produktet sælges - Hvem er kunderne - Hvilke ricisi er der i produktionen, leverandører m.m.
Alt sammen punkter der skal analyseres og beskrives i en forretningsplan. Udover et budget naturligvis.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 20:56

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

Godkendelse af svar
Fra : webgun

Dato : 13-01-04 08:22

Tak for svaret JensT.