/ Forside/ Karriere / Erhverv / Markedsføring / Spørgsmål
10  arne.jako.. 250
Copyright af musiknummer i reklame
Fra : nikolaj_holm
Vist : 548 gange
135 point
Dato : 28-11-03 10:57

Hej

Hvor meget må man bruge af et musiknummer i en tv-reklame for at overholde lovgivningen?
Skal ophavsmanden til nummeret have penge for at man benytter nummeret?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 28-11-03 11:25

Både ophav og fremfører(hvis anden end ophav) skal godkende, så du skal have fat i deres manager.

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 28-11-03 11:27

Hej med dig.

Den letteste måde at få det svar på er nok næsten ved blot at ringe til et reklamebureau.

Jeg anbefaler Sunrise reklambureau jeg selv har været på virksomhedsbesøg hos, det er nogle servicemindede og velorienterede medarbejder.

www.sunrise.dk

Sunrise A/S
Hillerødgade 30 B
2200 København N
Danmark
telefon 70 133 132
telefax 70 103 102

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 28-11-03 11:28

Beklager stavefejl - Jeg har time lige p.t. så det er lidt diskret.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 135 point
Dato : 28-11-03 12:54

Der er et eller andet med nogen spidsfindigheder der. Jeg ved at blandt andet Jan Glæsel producerer masser af kopiversioner af kendte numre til reklameindustrien - blandt andet for at omgås reglerne om ophavsret. De rigtige at spørge vil være koda/gramex. www.koda.dk

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 28-11-03 14:30

Enig med 3373,
det rigtige må være koda.
De administrerer ophavsrettigheder til musik (lov om ophavsret)
MVH
JMS

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 28-11-03 17:03

Koda står for afregningen af musikbrugen i reklamerne.
Det er samarbejdet mellem TV/Radio og Koda. http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/default?OpenForm&URL=sider/omkoda_kodanyt_musikireklame

Tilladelsen til brugen i offentlig anvendelse (reklame), har koda ikke noget med at gøre.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 28-11-03 17:06

Men det er en jungle.., Så for at ikke blive smørret af en grådig manager, er det nok godt at gå gennem koda først.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 28-11-03 17:13

>jensT
Koda opkræver også for brugen af musik (diskoteker o.lign.), grinede lidt over koda`s krav om koda afgift til taxi, for at de hører radio (var fremme i dagspressen for ca. 1 måned siden).

MVH
JMS

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 28-11-03 17:19

Elendige link muligheder der på koda siderne..
Skriv reklamer i søgefeltet.. resultat 2 og især 4 er værd at gå igennem.
http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/index

Kommentar
Fra : danieljensen

Dato : 28-11-03 19:05

Det er korrekt at Koda skal kontaktes, men for at være sikker på at alle rettigheder er på plads så kontakt også NCB http://www.ncb.dk og Gramex http://gramex.dk

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 29-11-03 00:37

>jms... Det med taxi skal du ikke grine af.. Der jo også kunder der lytter med..
Marius Petersen må betale for muzak i entreprenørmaskiner..
https://www.gramex.dk/cm506.asp?dummie=1&Press_id=113

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 29-11-03 00:39

>JensT
Ja du har ret, det var dog ikke entreprenørmaskiner, men SKRALDEBILER..*GGG*
JMS

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 29-11-03 01:47

Marius Pedersen A/S
KODA og Gramex har indledt retssag mod renovationsselskabet Marius Pedersen A/S om musikfremførelse på arbejdspladsen.
Det er selskabets opfattelse, at der ikke skal betales for medarbejdernes musikanvendelse i selskabets lastbiler, entreprenørmaskiner mv., idet den faktiske kreds af ansatte med mulighed for at lytte til musik er ganske begrænset.
----
Debat side: http://kaboom.dk/arkiv/03/10/22231437/

Hvis der er tale om radioer i skraldebilerne, er det en ret dårlig behandling de har fået i retten...
Fordi der så allerede betales DR-Licens for radioerne (hvorigennem KODA også betales), samt fordi radioerne kan retfærdiggøres med baggrund i behov for at kunne lytte til trafikradio meddelelser

Er der nogen der har adgang til ufr, så vi kan få den sande historie om den sag?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 20:46

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlig end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-02-04 10:47

Hvad med at lukke tråden Nikolaj?

Godkendelse af svar
Fra : nikolaj_holm