/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
cabel moden / Router
Fra : asbjoren
Vist : 509 gange
38 point
Dato : 27-11-03 17:11

er cabel moden og router det sammen, kan man åbne porte i et cabel modem lige som man kan i en router, og nogen der ved hvordan man gør jeg har arrowenet.

Kommentar
Fra : dkjoe

Dato : 27-11-03 17:29

Med modem er du koblet direkte til nettet og alle porte er åbne.

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 27-11-03 17:33

dvs. hvis der er noget der blokerer indgående eller udgående trafik, så er det højst sandsynligt en indbygget software firewall i Windows afhængigt af dit styresystem, eller en almindelige software firewall du selv har installeret.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-11-03 18:03

Nej det er ikke det samme, og det er kun i en router man kan åbne nogle eller alle porte.
Din kabelinternetleverandør, leverer et modem til dig, Det tilsluttes først hans kabel.
Nu kan du sætte din comp. til modemet (der er kun en indgang) og surfe. Eller hvis du har flere computere, skal en router eller switch eller hub, tilsluttes deri. Så skal alle comp. tilsluttes routeren.(eller switchen eller huben)

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : grow

Dato : 28-11-03 00:20

Hej asbjoren
Da du er på via Arrownet går jeg ud fra at du er tilsluttet over fællesantennen.
Dit modem bliver "kun" benyttet til at omsætte computerens datasignal til et signal, som kan "blandes" med tvsignalet.
1. Et HUB kan være passiv eller aktiv og findes i 3 udgaver: 10 Mbps, 100Mbps og endelig 10/100Mbps.
Ved passiv 10 og 100Mbps HUB fordeles det indgået signal fra en port til alle de andre porte og ved 10/100Mbps HUB kun til de porte, som kører med den samme hastighed på netkortene.
Ved aktiv HUB renser og forstærker det også signalerne.
2. Et switch giver direkte forbindelse mellem to ønskede porte også selv om der er flere porte, der kører på samme hastighed. (Som en telefoncentral)
3. En Router kan opfattes som et switch med ekstra funktioner. Port til dit modem, indbygget firewall og kan foretage opkald til din internetudbyder uden at du behøver at have en "fast" computer til at foretage dette opkald. Du kan foretage opkald fra alle tilsluttede computere.
Der findes et udmærket lille hæfte: Netværk i praksis af René Djurup. Her kan du læse meget mere om dette emne incl. opsætning af TCP/IP og kabelforbindelser.
God fornøjelse med opgaven ( Hvis det var det du spurgte om ? )

Grow

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 38 point
Dato : 28-11-03 17:00

Som det allerede fremgår af flere indlæg, så er et modem "usynligt" på nettet, og det har derfor inegen porte eller IP numre eller lignende.

En router, bruges til at skalbe forbindelse mellem to netsegmenter. En Router virker på level 3 på netærks specifikationerne, dvs. den arbejder ud fra IP numre.
Et Modem arbejder på level 1 på netværks specifikationen (dvs. det fysiske niveau)
IP numre og port numer eksisterer kun på level 3 af netværksdefinitionsmodellen.

Hvorfor spørger du om du kan åbne porte? Er det fordi du gerne vil have andre til at kunne få direkte adgang til din pc, fordi du fx. har en web server eller ftp server eller lignende kørende på din pc?

Hvis det er det, så skal du kontroller at du har et public/globalt IP nummer.
Dvs. sige et IP nummer som IKKE starter med 10.x.x.x eller 172.16-31.x.x eller 192.168.xx eller 169.254.x.x, da disse nummer serier et begegnet til "private" netværk, eller netværk hvor man kun kan se ud i verden og ikke ind fra verden.

Du kan se noget om dit IP nummre ved at skrive IPCONFIG i et kommandopromt vindue (DOS box).
Findes under programmer -> tilbehør
eller tryk Start-> kør-> tast cmd ->tryk OK, i det sorte vindue tastes IPCONFIG ->tryk enter

Det er også muligt at din pc har et program som kaldes WINIPCFG
(tryk Start -> kør-> tast winipcfg ->tryk ok)

mvh. Per

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-12-03 21:31

asbjoren: Du bedes lukke spørgsmålet, ved at give point, da spørgsmålet har stået en mdr.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : asbjoren

Dato : 27-12-03 22:15

Tak for svaret Per.Frederiksen.