/ Forside/ Teknologi / Hardware / Modem / Spørgsmål
10  bredker 320
Modem eller Router??
Fra : Kris
Vist : 554 gange
100 point
Dato : 23-11-03 21:46

Jeg har en forbindelse der hedder 256/256 med et modem fra TDC. Jeg har så også en Cisco 677 router liggende fra en tidligere opkobling.
Så er mit spørgsmål. Hvad er bedst? En router eller et modem? Hvad er der af fordele og ulemper ved de 2?
Jeg har sat 2 computere via en hub til forbindelsen hvis det har nogen betydning.
Mvh.
Kris

Kommentar
Fra : bokke31

Dato : 23-11-03 22:39

du har firewall opsætning i router (som regel)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-11-03 22:39

Du skal bruge modemet fra TDC ellers er det tvivlsomt om du overhovedet kan få forbindelse til TDC.
Men routeren mener jeg kun er en fordelerboks??, og ikke et modem.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 23-11-03 22:40

MODEM, du mener ADSL filter.........
Din router, bruger du , ligesom din HUB, til fordeling til flere PCèr. Ligesom der i en Router er indbygget en Firewall, som du kan styre via medfølgende software.

Hjalp dette???

MVH
JMS

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 23-11-03 22:48

en router kan programmeres til at fungere som forskellige ting, firewall, skillefilter etc. etc.

det er dog ret kompliceret, men der findes et utal af gode sider på internettet, hvor du kan læse om det.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-11-03 23:12

Kris, det du mener er vel, hvad er bedst en router eller en hub.
Hub, betyder nav, ligesom et gammelt bilracerhjul med egere. De er lette at sætte op, og bruges meget til weekend spillere, der spiller mod hinanden. De er dumme, fordi når comp1. sender en forespørgsel efter en pakke, vender pakken tilbage, og hubèn spørger så begge computere, hvem der vil have den. På den måde bliver den en anelse langsommere på internettet.
En router kan være svær at sætte op, den spærrer for en del porte, som man skal ind og åbne (feks. til visse spilservere), den er til gengæld klog og hved at det var comp.1 der spurgte efter en bestemt pakke. Den er også langt sikrere da hackere skal søge efter alle porte for at finde en der er åben, for at komme ind og ødelægge din comp.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 23-11-03 23:13

ok, er der nogen der ved om cisco 677 fungerer med tdc adsl?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 23-11-03 23:16

Er enig med pallebhansen.
Selvfølgelig virker din router på TDC. Jeg kører tdc.

Håber du snart er overbevist.. OK..

MVH
JMS

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-11-03 23:30

Er enig med jmsgruppen, ha ha
Ja selvfølgelig virker den, men det gør din hub jo også, så måske er det ikke værd at rode, hvis alt kører perfekt.
http://www.dailyrush.dk/quake3/boards/1/topics/23807/
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/adsltips/
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 100 point
Dato : 23-11-03 23:39

Rart med enighed. Så lige et andet sted hvor enighed var en mangelvare.
Hvis du bruger din router på din internetopkobling, kan du koble din hub til din router,hvis du senere skulle få brug for flere porte.
Vi kører her i huset således, fordi vor router ikke har nok porte (seks porte). (mange pcèr, FTP servere, osv.) Gider ikke købe ny router nu, kommer ganske givet snart mere smart teknologi. Sker jo med alting. Har haft en biltelefon til 35.000 kr, og en PC til samme beløb, med 22MB harddisk. Så man skal bare ikke fare ud og købe...
Spørg løs hvis der er mere, evt med opsætning eller hvad ved jeg...
MVH
JMS

Godkendelse af svar
Fra : Kris

Dato : 23-11-03 23:48

Tak for svaret jmsgruppen. Kan være der kommer flere spørgsmål når jeg begynder at rode rundt med det.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 23-11-03 23:54

OK. Selv tak. Håber jeg kan svare på kommende, men ellers er jeg sikker på, at der er andre der kan. Der er mange dygtige brugere her..
MVH
JMS