/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Sv. contra Fv.køling
Fra : dabj
Vist : 1435 gange
260 point
Dato : 20-11-03 21:46

Har altid haft fv.kølede motorer.
Overvejer at anskaffe en LM27.
De er næsten alle udstyret med Bukh eller Penta og sv.kølede, hvilket kan give mig myrekryb, især da mange af disse motorer har 20-25 år på bagen.
Jeg vil gerne høre fra folk med egne erfaringer omkring sv.køling.
Hvor længe holder en sv.kølet motor i forhold til en fv.kølet?
Er der nogen der ved noget om hvor længe disse motorer omtrent holder i en LM27ér?

Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : pjk

Modtaget 260 point
Dato : 21-11-03 10:39

Hej DABJ

Jeg har selv en Coronet med en indenbords sv kølet mercruiser.
Båden er fra 1968 og den orginale motor.
Topstykket er nu gennemtæret ved det ene tændrør.
Den har så holdt i 25 år, så du skal nok ikke forvente en længere levetid end de 20 - 25 år på en sv kølet motor.

Hilsen Per

Kommentar
Fra : pdae_01

Dato : 17-01-04 16:29

Hey dabj da vi har med saltvand at gøre er det klart at motoren er mere udsat for tæring jeg er skibsassistent i handelsflåden på den størelse motore jeg ser i mit arbejde er det muligt at male kølevands rummene med rust hindrene maling og placere tærezink på udsatte steder jeg ved egentligt ikke hvordan muglighedderne ser ud på en Penta eller bukh i den størelse men som en tommelfinger regel må kølevandets drift temperatur ikke overstige 50 grader C da der ellers vil afsættes saltaflejringer I motorens kølevands rum, hvor imod temperaturen på et ferskvands system kan presses op på 70-85 C og desuden tilsættes korrisions beskyttene kemikalier, det er et godt emne du har taget hul på håber du for noget ud af det, Pdae_01

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-02-04 17:29

Det har ikke været mange svar på dette spørgsmål, men det skyldes nok at det er lidt sæsonbetonet, så det får lov at stå lidt endnu.

-> pdae_01
Tak for svaret, men det er erfaringer med småmotorer, jeg er ude efter.
Jeg har selv har sejlet som maskinmester hele mit liv (går på pension i år), men med hensyn til levetiden, på den slags småmotorer, er jeg lidt på bar bund.

Med venlig hilsen
dabj

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 13-02-04 23:03

Køb en Lm 27 med en motor der er færdig og læg en ny i det koster 50000-60000Kr ferskvandskølet og den holder din tid ud.De gamle saltvandskølet motorer holder ca 20-30år og er der meget tæring kommer du ikke langt med 15000Kr
i REP.Samt at du stadig har en tvilsom maskine.DEt er bedre at læge de 15000Kr ned i en ny motor.Nogle af de omtalte mærker har zink i vandkammeret.Når du køber en brugt båd så lad den gå 1 time med fuld kraft og mål så olietrykket.
Husk du skal se og høre den starte mens den er hel kold og se om der bliver brugt startgas eller andre fiduser og gør der det er der noget galt.
Held og lykke
Teas

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 02-03-04 21:42

Tak for svaret pjk.

Kommentar
Fra : f.i.h.

Dato : 18-03-04 01:38

Hvis du køber en LM27 og udskifter motoren skal du ikke lægge en for lille motori.
Man siger at til tunge motorsejlere skal der bruges fra 3-8 hk pr. ton.
jeg har selv en LM27 med en volvo penta 2003T der yder 43 hk,det er måske i overkanten men den er god til havnemanøvre og til at trykke igennem bølger og kraftig strøm.
jeg vil anbefale at lægge en motor i på ikke under 36 hk fordi båden hurtig når op på over 5 tons med alt udstyr og besætning
Mvh.
f.i.h.