/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Medion 18.1 TFT
Fra : Daniel.OcCcentral.dk
Vist : 360 gange
20 point
Dato : 20-11-03 14:23

Hejsa fellows...

Jeg står i lidt af et dilemma. Jeg står og skal af med min Dell P1130 21´CRT til fordel for en TFT.. Jeg er blevet kontaket af en person der ønsker at bytte med hans TFT som er en Medion 18.1. Som eftersigende er udstyret med det 7218 IPS panel (Tror jeg). Han vil også give lidt cash oven i hatten, da jeg for et år siden gav 7100 for min Dell. Min salgs pris er 3600,- som jeg syntes er meget fair da den er i absolut perfekt stand og stadig har 2års garanti fra Dell. Er denne Medion skærm noget værd? For som vi jo alle ved har Medion ikke ligefrem det bedste ry for kvalitets skærme. Men jeg ønsker en skærm som kan klare alle spil uden slør. Ikke at jeg spiller så voldsomt meget men vil helst ikke begrænses at dette.
Er dette en fair bytte handel? Tror i at jeg vil få mere ud af at vente lidt og sælge min Dell og købe en ny LG 17" L1710M?
Btw der er tale om denne Medion
http://www.galeria-kaufhof.de/sales/technic/productdetail.asp?FLEXID={A1E8A651-8B28-4953-96A6-486C7093227C}&Catalog=TECHNIKWELT&Sub=66&ProdID=4422
Der står godt nok at den kører med 30ms som bekymrer mig lidt da han siger at den kører perfekt i alle spil... Den er btw kun 3 måneder gammel og har eftersigende ingen Pixel Felj eller Ghosting fejl..

Plz help with my dilemma:D
Mvh Daniel Andrew Lowe

Kommentar
Fra : Daniel.OcCcentral.dk

Dato : 20-11-03 16:43

Kom nu guys... Der må være en eller anden som kan hjælpe mig med min problem stilling:D PLZ!!!:D

Kommentar
Fra : hamish

Dato : 30-11-03 19:08

Hej Daniel.
Mht. lige netop den skærm du nævner, kan jeg desværre ikke give dig nogen specifik hjælp. Men..... Jeg har selv netop anskaffet mig en Viewsonic vp181b fladskærm. Jeg stod i samme dilemma som dig m.h.t. hvorvidt sådan en fanden kunne bruges til spil. Så jeg læste fra Herodes til Pilatus, og bilder mig ind jeg lærte en del. Bl.a., i relation til dine bekymringer, at man ikke umiddelbart kan sammenligne såvel refreshraten som kontrastforholdene imellem skærme med IPS paneler og skærme med de ældre paneltyper. Det skyldes at IPS panelerne er bygget markant anderledes op end de øvrige ældre paneler. Jeg opgav at sætte mig ind i de specifikke tekniske forskelle i opbygningen, men summa sumarum er, at IPS panelet opdaterer markant hurtigere og har en langt bedre kontrast/lys effekt end de ældre paneltyper. F.eks. har min skærm, der har IPS panel, har en rr på 30ms. og en kontrast på 350:1. Begge dele er jo nærmest håbløst, hvis altså ikke lige det var for IPS panelet. På flg. anerkendte tyske test-side:

www.prad.de

kan du finde diverse test af fladskærme. Det er skrevet på tysk, men resultaterne er skematisk opstillet, og således også til at finde ud af for "ikke særligt tysk kyndige" som bl.a. mig Hvis du kigger under min skærmtype, vil du således kunne se, at den trods de tilsyneladende meget dårlige tal, scorer noget nær topkarakterer (bedste karakter i kategorien egnet til "almindelige hverdags spillere" og næstbedste i egnet til "hardcorespillere". Denne tilsyneladende umulighed, skyldes alt overvejende IPS panelet. Så lad dig ikke skræmme af de høje tal. Iøvrigt laves IPS paneler i skrivende stund (så vidt jeg er orienteret) stadig kun til 18" / 18.1" skærme. Prøv evt. om du kan finde en test af "din" skærm samme sted. God fornøjelse

m.v.h. Hamish

PS. Hvis du læser lidt rundt omkring i div. debat forums, kan du i øvrigt sikkert se, at CRT kontra TFT debatten har et voldsomt element af religion over sig. Så prøv dig evt. frem hos div. forhandlere, eller hos din kammerat før du beslutter dig. Der findes ingen bedre dommer end dig der skal se på skærmen

Kommentar
Fra : Daniel.OcCcentral.dk

Dato : 30-11-03 20:00

Ok mange tusiende tak for det... Det lyder meget spændende, og jeg har også erfaret at LPS panelerne har mange fordele, og at det ikke gør meget lav MS så vigtig...
Mange tak for hjælpen.

Mvh Daniel Andrew Lowe

Ps.. Navnet Hamish. Du skulle ikke tilfældigvis være skotte som jeg? hehe