/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Risperdal
Fra : lexiben2
Vist : 5279 gange
100 point
Dato : 16-11-03 21:14

Vores datter (asberger) på 11 år, har fået risperdal 0,5 mg gennem 2 år, de sidste 4 dage har hun nægtet at tage medicinen, fordi hun fornemmer vægtforøgelse og hovedpine. kan hun stoppe uden bivirkninger?

M.v.h. Nils

Kommentar
Fra : fnuggit

Dato : 16-11-03 21:26

Hej
Bortset fra at det altid er en god ide at trappe ud af neuroleptika, så er det først og fremmest den behandlende læge I skal drøfte det med. Selvom vægtøgelse er en bivirkning ved Risperdal, så kan begge symptomer du nævner jo også have andre årsager og så vil lægen kunne undersøge for dette.
Så jeg vil anbefale jer at tale med lægen om det, for det lyder til at hendes symptomer generer hende meget. Måske kunne han finde noget andet medicin, der giver hende færre bivirkninger.

Mvh.
fnuggit

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-11-03 23:39

Måske kan du få yderligere oplysningen ved dette link sam underlink:

http://www.irf.dk/dk/praeparatnyt/risperdal_smeltetabletter.htm

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 16-11-03 23:56

Tak
Jeg tænker personer med egen erfaring, kan det bedre end lægen. Smelte tabeletten findes ikke i 0,5 mg.

M.v.h Nils

Kommentar
Fra : fnuggit

Dato : 17-11-03 09:23

Hej igen
Okay, hvis du med "egen erfaring" mener nogle, der selv har taget det, så må jeg melde hus forbi. Jeg har min erfaring som psykiatrisk sygeplejerske og det var ud fra den, jeg talte. Grunden til at udtrapning er meget fornuftigt, er jo at de symptomer din datter har fået ordineret Risperdal for, kan blusse op igen og så får hun det måske værre end da hun havde bivirkningerne? Og ang. smeltetbl.....det er vel ligegyldigt om det er smeltetbl. eller alm. tbl. når hun alligevel ikke vil have det.
Håber du får de indlæg, du efterlyser.
Mvh
fnuggit

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 17-11-03 13:45

Hej Lexiben2

Jeg kan kun som Fnuggit, anbefale at du snakker med lægen om det. Det er jo ikke uden grund din datter har skulle tage psykofarmika i 2 år, og Fnuggit har fuldstændigt ret når hun skriver:
Citat
Grunden til at udtrapning er meget fornuftigt, er jo at de symptomer din datter har fået ordineret Risperdal for, kan blusse op igen og så får hun det måske værre end da hun havde bivirkningerne?

At du som far, lader din datter på 11 år selv bestemme om hun vil tage medicinen eller ej, mener jeg er direkte uansvarligt, og da du samtidig ikke vil kontakte lægen men hellere høre fra andre med egne erfaringer, tager jeg det som et udtryk for at, du ikke selv har accepteret, at denne medicin er nødvendig for din datter.
......måske du skulle tænke lidt over dette???

Dette er ikke skrevet i en ond mening, men jeg tror ikke du hjælper din datter ved, at accepterer hun stopper med medicinen.

Mvh
Toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 17-11-03 14:01

PS:
Nu er det jo sådan med mennesker, at de reagerer forskelligt på forskelligt medicin, og grundene til at få Rispedal kan også være forskellige, så selvom du får "egne erfaringer" fra andre, så er det ikke sikkert de samme erfaringer vil gøre sig gældende for din datter.....endnu en grund til at snakke med lægen om en evt. nedtrapning, og evt. sætte et andet præperat i stedet.

http://www.netdoktor.dk er der et debat forum hvor du måske kan få svar på nogle flere spørgsmål

Mvh
Toupie

Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 18-11-03 15:06

Tak for den seriøse interesse.
Rolig nu!
Resume:Torsdag nægtede hun at tage medisin, fredag lørdag søndag er jo uden for konsulationstid, vi har talt med lægen som siger ok. Vi skal ikke gå i panik da det er en lille dosis på 0,5mg respendal.(så vi prøver at stoppe med medicin)
Årsagen til hun skulle fik medicin, var på kraftig opfordring af "autoiserede vejleder", dengang havde hun meget store angst problemer med: buskørsel, puttetid, en skolelære, og kunne ikke tåle tomhed,
Hun har det rigtig godt, når hun kan lege, eller gøre noget med far eller mor.

M.v.h Nils

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-11-03 18:17

lexiben2

Det var da godt at I talte med lægen men endnu bedre, at han sagde ok til at stoppe med risperdalen

Hvad er en "autoiserede vejleder"???? læge, psykiater eller.....??? (Jeg er bare nysgerrig )

// Toupie

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-11-03 19:03

Hejsan, Niels. Jeg har selv en (voksen ) søn med asperger. Og jeg forstår fuldtud, hvorfor I ikke bare kan bestemme, at jeres datter SKAL tage sin medicin.

Toupie, hvordan har du forestillet dig, at Niels skulle tvinge medicinen i sin datter? Asperger-børn er ikke nødvendigvis modtagelige for den samme form for argumentation, som virker på almindelige børn.

Min egen søn fik epilepsi i 11-12 års alderen. Og efter et år på Deprakine ville han bare ikke tage det mere. Han gad ikke engang argumentere for at holde op, og han sagde os heller ikke imod når vi -og hans psykiater, -og hans epilepsilæge- kom med vores argumenter for at han skulle fortsætte. Han lod bare være med at tage medicinen når som helst, han kunne slippe af sted med det. Til sidst måtte vi nedtrappe medicinen så hurtigt som epilepsilægen fandt det forsvarligt, -og imod hans råd!- for der var større risiko for pludselige anfald, når han tog medicinen så uregelmæssigt. -Heldigvis gik alt godt. Han fik ikke flere anfald, selv om hans EEG-mønster var stærkt uregelmæssigt efter udtrapningen. Nu er han 27 og har ikke haft anfald siden.
Min søn var også meget angst i barndommen, men det voksede han fra i puberteten. Og dengang medicinbehandlede man ikke.

Har din datter haft gavn af Risperdal, Niels? -Synes du, at hun er blevet mindre angst?

Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 30-11-03 22:33

Hej Birgitta

For 2 år siden var en psykose, nær. Risperdal 0.5mg kunne dæmpe hyberaktivetet, angst, forviring.(Dog i takt med strukturering på hverdagen, og samværsaktivviteter hver dag).
Nu er det 16 dage siden hun stoppede med medisinen, vi har været meget spændte, og velforberete til hver dag. Og hun har det rart. :)

M.v.h Nils

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-12-03 13:29

Tillykke med at det ser ud til at gå godt med nedtrapningen. Det må være endnu mere ensomt at være / have en pige med asperger. Drenge er der jo trods alt mange flere af, så der er større chance for at finde ligesindede børn / forældre. -Selv om jeg jo godt ved, at der jo er himmelvid forskel på alle aspergerbørn, uanset om de er piger eller drenge.

Det er godt, at I har fået struktureret hendes hverdag. Og hun har fået tilbud, som hun kan bruge. Når man har et handicappet barn, der er ulykkeligt og angst, så bliver det jo det vigtigste i verden at få glæde ind i hendes liv. -Det er en meget svær situation. Jeg håber, at du og din familie får god hjælp.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 13-12-03 23:28

Birgitta

Jeg ved godt, at ingen ting er så ligetil, men når man arbejder indenfor psykiatrien, får man et andet syn på psykofarmica, end man har som forældre. Der tager man ikke let på indtagelsen af den ordinerede medicin, for det kan være et spørgsmål om at "leve" eller ikke "leve". Som jeg også skrev, så var det ikke i en ond mening jeg skrev det, men af hensyn til datteren - jeg kan godt se det kan mistolkes og det beklager jeg da
Og jeg kan da kun glæde mig over at det gik godt og at hun har det fint

// Toupie

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 14-12-03 14:17

Hej, Toupie.
Jeg er ikke specielt imod psykofarmaka. Men til børn, som har en anden grundlæggende diagnose, synes jeg godt, at man kan gøre forældrene opmærksomme på, at der er tale om et forsøg, og at man skal stoppe igen, 1) hvis der er manglende virkning eller 2) hvis der er bivirkninger OG 3) at man kun giver medicinen i en periode med efterfølgende forsøg på nedtrapning.
Og lad være med at misforstå: jeg mener ikke "forsøg" på nogen negativ måde, for det er jo et forsøg på at hjælpe barnet til at få det bedre..

Jeg har ikke arbejdet i psykiatrien, men jeg har set problemerne fra den anden side af, -både som forælder, som søster og som veninde til mennesker med psykiske problemer. Og i sidste ende er det jo MIG, som forælder, søster eller anden pårørende, der -sammen med patienten- står med de endelige konsekvenser af forkert, mangelfuld eller overdreven behandling. -Man må aldrig nogensinde have blind tillid til lægeordinationer eller andre former for "gode råd". Især når man har ansvar for et andet menneske, så er det godt at bevare en sund skepsis.

Men jeg håber for Niels og hans famile, at I får en god jul uden for store problemer.
Og også en god jul til dig Toupie.

Det er jo altid godt at se en situation fra flere sider. Det er nok én af Kandu's allerstørste styrker.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 14-12-03 14:28

Hej Birgitta

Jeg kan kun give dig ret, man skal ikke stole blindt på læger/psykiatere, de kan også lave fejldiagnoser og overmedicinerer (desværre) Der hvor jeg arbejder er vi meget OBS på dette og et af vores mål er hel eller delvis udtrapning af medicinen. Men dog aldrig uden psykiaterens accept.

Og JA, man burde gøre opmærksom på
Citat
at der er tale om et forsøg, og at man skal stoppe igen, 1) hvis der er manglende virkning eller 2) hvis der er bivirkninger OG 3) at man kun giver medicinen i en periode med efterfølgende forsøg på nedtrapning.

der kan vi ikke være mere enige

// Toupie

Kommentar
Fra : sandberg1234

Dato : 10-02-04 19:42

Hej Nils
Hvis du har behov for at vide mere om præparatet Risperdal, har du mulighed for at gå ind på www.LMK.Dk. Det er en hjemmeside hvor hele lægemiddelkataloget ligger online. Fordelen ved at benytte LMK online (udover at det ikke er muligt som ikke autoriseret fagperson at købe/låne et lægemiddelkatalog) er at det kontinuerligt bliver opdateret.

Håber på det bedste for dig og din familie
Sandberg

Kommentar
Fra : Lissl

Dato : 22-05-04 19:56

Din datter kan udemærket have hovedpine og øget sult,vægtøgning på grund af risperdal. hun vil blive lidt mere vågen og måske atter blive "STresset# om et par ugtr.

Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 23-05-04 07:54

Hej
Jeg vil lige oplyse det går rigtigt godt, meget bedre end mad turde håbe på.

M.V.h. Nils

Godkendelse af svar
Fra : lexiben2

Dato : 05-02-07 15:39

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-07 15:49

Hej Niels. Tak for accepten af mit svar.
Hvordan er det gået med din datter?
Hun må jo være en ung pige, -teen-ager, nu. Med de glæder og problemer det medfører.