/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
netværk intet signal fra 40 meter kabel
Fra : musty22
Vist : 364 gange
40 point
Dato : 14-11-03 05:02

jeg har tele2 adsl og har mit modem som det første i huset,
derfra har jeg et netkabel ca 15 over til en router hvor
jeg forbinder to computere,det ene kabel er 1 meter det andet er 40 meter.
Problemet er at den computer der tilsluttes 40 meter kablet
ikke får forbindelse.er 40 meter for langt?
Jeg kan godt få forbindelse til begge computere hvis jeg bruger 2 stk kabel på 1 meter

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-11-03 05:48

Min første tanke. Er det lange kabel på 40 meter helt ok.

Kommentar
Fra : musty22

Dato : 14-11-03 05:58

ja det det er blevet testet 2 gange i butikken

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-11-03 06:00

40 meter er ikke for langt. Næste skridt, prøv det lange kabel på en anden pc.

Kommentar
Fra : musty22

Dato : 14-11-03 06:04

det har jeg også prøvet

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 14-11-03 08:31

Virkede det?

Hva´med porten på routeren?
Hvilken router er det?

Det kan være, at du skal bruge en hub eller switch til at forbinde de to computere med routeren.

Hvordan med netkortet i computeren?

Prøv at pinge ip adresserne mellem de to computere

Bare lidt brainstorm

Kommentar
Fra : Hansen..

Dato : 14-11-03 13:33

ligger dit kabel frit- eller ligger det sammen med nogle el-kabler

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 40 point
Dato : 14-11-03 15:10

Det lyder underligt at det hele virker når du bruger 1 meter kabler. Jeg er også tilbøjelig til at se på stikkene, kablet og placeringen af kablet på dit 40 meter kabel.

Måske sidder 40 meter kablet for løst i et af stikkene. Den lille plast pind som der er på en RJ-45 stik, skal presse kobberforbindelserne mod hinanden i stikket. Prøv forsigtigt at skyde en finger ind under plast flippen, så den bliver presset ud i en større vinkel fra stikket. Det hjælper nogle gange.

Når kablet testes i butikken, er det så på pc udstyr, eller bare med en batteri test? Der er stor forskel på at sende DC strøm og så et signal på 100MHz gennem et kabel.

Som Hansen også spørger om: er kablet tæt på 220V ledninger, TV eller motorer, som alle udsender elektromagnetiske signaler?
Tommelfinger reglen er at der skal være 7,5 cm mellem et langt netkabel og 22oV kabler. Der skal være endnu længere afstand til motorer og TV apperater.

mvh. Per

Kommentar
Fra : bne

Dato : 14-11-03 15:39

Hvis netværket fungerer med de korte kabler, må fejlen - som flere påpeger - ligge i det lange kabel !
Min erfaring er at 40 m nemt kan virke - af forskellige årsager har jeg været nødt til at køre signalet både frem og tilbage i SAMME 40 m kabel....
Men jeg ville nok undersøge kablet endnu engang - ligger forbindelserne rigtigt ? I mange testere undersøges bare om der kan sendes signal (DC eller andet) fra den ene ende til den anden - IKKE om lederne ligger rigtigt !!

Husk at ledningerne er snoet sammen for at de skal forbindes rigtigt : et par til bennumrene 1-2, et par til bennumrene 7-8, et par til bennumrene 4-5 og et par til 3-6 ! Hvis ikke dette overholdes, så får man problemer med støj-følsomhed !!
(HUSK at normalt er kablet ens i begge ender !!! - eller undersøg lige om 1-meter kablerne er det .... og lav 40-meteren som dem)

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 14-11-03 21:41

Der kan være et andet lille problem med dit kabel.....

Er det et Cat5E kabel? Der skal være printet "CAT5E" på kablet. Hvis det ikke er det, så kan det nemlig ikke køre 100Mbit. Prøv eventuelt at kigge på lamperne på din router. Lampen skal lyse konstant når du har sat kablet mellem router og PC, PC'en er tændt og der ikke kører noget trafik. Hvis den står og blinker i en konstant frekvens, så prøver router og PC at "forhandle" om hastigheden. Et ikke Cat5E kabel bevirker så at de bli'r enige om 100Mbit, men så senere finder ud af at det ikke kører alligevel. Og så starter de bare forfra.

Ethernet kabler skal kunne fungere op til en længde på 100m. Da der tale om krydsede ledningspar, så vil el-ledninger sjældent bevirke at der er konstant forstyrrelse på netværket. Der kan altid forekomme udfald, men de er typisk så korte at du ikke bemærker det.

mvh/HJP

Godkendelse af svar
Fra : musty22

Dato : 18-11-03 17:36

Tak for svaret Per.Frederiksen.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 18-11-03 23:44

Velbekomme musty, jeg må formode at du har fået løst dit problem.

mvh. Per