/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Socialt boligbyggeri?
Fra : DorteAndersen
Vist : 5996 gange
100 point
Dato : 13-11-03 08:49

Mit spørgsmål er temmligt simpelt, hvad er definationen på socialt boligbyggeri, og hvad forstår man ved det i daglig tale?

Accepteret svar
Fra : bauchmann

Modtaget 110 point
Dato : 13-11-03 09:22

Almennyttigt (socialt) byggeri, er offentligt støttet byggeri. Normalt er det en socialdemokratist ledet forretningsførerorganisation, der står for udlejning og administration, af lejemålene. Derudover har kommunen anvisningsret til ca. 25 % af lejlighederne, hvilket igen vil sige, at socialt belastede har en mulighed for en lejlighed.
Torben

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-11-03 10:27

Til understøttelse af >bauchmann indlæg kan du her læse mere om lovgivningen om almentnyttigt boligbyggeri:

http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2000/0055029.htm

ellebye

Kommentar
Fra : H_Rude

Dato : 13-11-03 11:11

Almennyttigt byggeri blev i sin tid iværksat for at sikre at mennesker med lav indkomst havde mulighed for at få en rimelig boligstandard til en rimelig pris.

I almennyttigt byggeri vælges bestyrelsen af afdelingsbestyrelserne som igen er valgt af beboerne i de enkelte afdelinger. Beboerne har dermed indflydelse på forbedringer vedligehold og huslejefastsættelse. Det er derfor også beboerne der (omend indirekte) vælger, at bestyrelsen evt. skal være domineret af socialdemokrater. Almennyttigt byggeri må ikke give overskud. Huslejen skal udelukkende bruges til financiering, vedligehold og forbedringer af byggeriet. Derfor vil du se at ældre almennyttige lejligheder kan være meget billige (lånene er betalt ud). Bestyrelsesarbejde er frivilligt ulønnet arbejde, men bestyrelsen må bruge et rimeligt beløb til afholdelse af møder.

Bestyrelsen ansætter en forretningsfører, som er ansvarlig for udlejning, administration og daglig vedligeholdelse (på baggrund af lovgivning og bestyrelsens (& afd.best.'s) vedtagelser).

Jeg har (uden at være partiorganiseret) siddet i en afd.bestyrelse i flere år både som menig og som formand.

Mvh Henrik

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-11-03 12:31

>H_Rude, og vel heller ikke mere knyttet til et enkelt parti ?

ellebye

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 13-11-03 12:53

Hej
Jeg var selv i en afdelingsbestyrelse, indtil det blev kendt at jeg ikke er socialdemokrat. Det var forøvrigt et spændende arbejde.
Torben

Kommentar
Fra : H_Rude

Dato : 13-11-03 13:31

Og så alligevel!

Egentlig synes jeg at vores indbyrdes debat er spørgsmålet uvedkommende, men det er også min opfattelse, at der har været en del pamperi i boligbevægelsen. Det er forkasteligt. Det rokker dog ikke ved, at det er beboerne der vælger. At pamperiet har været muligt skyldes derfor manglende deltagelse fra beboernes side. Det er rigtig ærgerligt.

Pamperi & kammerateri findes desværre inden for de fleste partier (og andre grupperinger af mennesker) der har magt. De skyder sig selv i foden, fordi de vælgerne mister interessen og bliver desillusionerede. I stedet for må vi engagere naboerne og vælge nogle andre ind og så selv holde den moralske fane højt.

Jeg vil hermed ikke deltage med flere politiserende indlæg - Henrik

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 18-02-04 01:05

spørgsmålet er nu gammelt, så skulle du ikke tage og afslutte det.
Torben

Kommentar
Fra : DorteAndersen

Dato : 18-02-04 08:00

Hej Torben
Det må du squ undskylde, jeg var overbevist om at jeg havde køb et svar (dit tilmed) det kan jeg kun beklage...

Godkendelse af svar
Fra : DorteAndersen

Dato : 22-05-06 15:21

Tak for svaret bauchmann.
Hmmm lang tid siden jeg har været herinde, og jeg har stadigt en tråd åben