/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Poul Bundgaard - Bordets glæder
Fra : Kaffemoster
Vist : 9001 gange
20 point
Dato : 12-11-03 19:23

Halløjsa
Var det ikke Poul Bundgaard der sang: Bordets glæder ?
Kan nogen mon hjælpe mig med at fremskaffe teksten til omtalte sang ?
På forhånd tak for hjælpen
mvh
Kaffemoster

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 12-11-03 19:29

Det var Poul Bundgaard der sang den ja, jeg tror måske du kan finde sangen i Lystige viser serien på biblioteket.

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 12-11-03 19:30

Du kan også finde den på Party Hits nr. 1 sang 11.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-11-03 19:44

Jeg ved ikke om det er denne tekst, som du tænker på, der er skrevet af Mogens Dam "Livets glæder"
http://home3.inet.tele.dk/olsen/pcunited/livetsglaeder.htm

mvh ans

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 12-11-03 19:47

Det er den oprindelige tekst. Poul bundgaards er en anelse anderledes.

Kommentar
Fra : Hansriis

Dato : 12-11-03 20:39

Ja du kan hendte den på google der skal du søge under tester,eller under farilelli

mvh Hansriis

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-11-03 21:33

Kaffemoster var det den tekst, som du efterlyste?

RasesII: Du har ret i at det er den oprindelige tekst. Det var den tekst, som Mogens Dam skrev til Farinelli og Poul Bundgaard havde hovedrollen http://www.tvidanmark.dk/farinelli.htm

mvh ans

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 12-11-03 21:40

Nu kan det godt være jeg ikke husker helt rigtig (som det stadig ses på de seneste 25). Men Den version, hvor Poul Bundgaard synger "tak er kun et fattigt ord" er det ikke en "parodi" på originalen med sit eget alterego Farinelli? Denne er mere en hyldest til maden end til Herren???? Eller blander jeg nu tingene sammen???

Hilsen
Lars

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 12-11-03 21:42

Det blev ikke sagt særligt direkte men:

Er Livets glæder ikke originalen og Bordets glæder (som kaffemoster efterlyser) parodien??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-11-03 21:52

RasesII jeg venter også på tilbagemelding fra Kaffemoster. Hvis Kaffemoster bare kan give et par ord af den tekst, som der bliver søgt, så ville det være noget nemmere.
Jeg tror nu nok at der bliver blandet et par titler sammen.

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 12-11-03 23:11

jeg sidder her med teksten fra "Lystige Viser IV" og der står at Axel Schiøtz sang den på Det ny Teater i 1942 og Poul Bundgård i Fjernsynsteatret i 1961 og det er den samme tekst som anvist af ans.
m.v.h.Wipo

Kommentar
Fra : mille_soeren

Dato : 13-11-03 00:32

Det er nemmere at tage teksten her:

Herren som skabte alt på jord
skabte vel også dette bord
okser og vildsvin, markens urt
fjerkræ og fisk, og sødt og surt
tror De at al den ting er groet
blot for at visne på sin rod
nej for at skænke kraft og mod
skabningens stolte Herre
Af kød og blod
til overflod
gavmild os mennesker
blev bordets glæder givet
og derfor vid
til evig tid
er det en hellig pligt
at elske livet.

Gemt i en drues gyldne skal
sleben og fin som klart krystal
gløder den vin som viet ind
blev til at kvæge sjæl og sind
tankernes flugt får større hast
alle de bånd, der bandt så fast
som bed en trylleformel brast
over det fyldte bæger
Thi vinens blod
til sjæleblod
og skøn opbyggelse
os mennesker blev givet
og derfor vid
til evig tid
er det en hellig pligt
at elske livet.

Paradishaven lyste grøn
skaberen fandt, at alt var skønt
grundende så han sig omkring
har jeg nu husket alle ting
Da så han Adam som en sten
sove, og straks han var ej sen
tog han et overflødigt ben
og skabte så en kvinde
Ved himlens gunst
for kamp og kunst
til fryd for sjæl og legem'
gav han os en kvinde
og derfor vid
til evig tid
er det en hellig pligt
at elske livet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-11-03 08:20

mille_soeren
Det er samme tekst, du har bare ændret det sidste ord til livet, det skal være hende.
mvh ans

Kommentar
Fra : Kaffemoster

Dato : 13-11-03 19:23

Jamen hold da op....
1.000 tak for alle svarerne.
Jeg kender ikke den præcise tekst. Jeg syntes blot jeg kunne huske det med bordets glæder, og en stor glæde ved mad. Men nu har jeg da noget at arbejde videre med.
Jeg skal bruge en tekst som omhandler "bordets glæder" og en usædvanlig stor glæde ved mad.
Jeg skal til fest hos en meget madglad person, og vi er så nogle der vil optræde med den omtalte sang.
Så endnu en gang tak for hjælpen.
mvh
Kaffemoster