/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
logning når adsl-linie deles
Fra : kimfray
Vist : 249 gange
20 point
Dato : 11-11-03 23:29

Hej
Vi er et par stykker der vil dele en adsl linie. Dog har internetudbyderen fortalt os at, hvis der er en som laver noget ulovligt er det personen som har abonnementet som har et problem, da man ikke kan spore den enkelte pc- når man deler en linie vha. en router. Det er jo ikke særligt fedt for ham der har tegnet abonnementet at han ikke kan bevise det er en anden som har downloaded en masse ulovligt. Er der nogen som ved hvordan man kan klare det problem så det er muligt at spore hver pc som deler en adsl-forbindelse. Jeg har tænkt at det måske vil være muligt hvis man uddeler en fast IP-adresse til hver computer. Men hvordan gør man så det. Jeg bruger en Cisco 677 router.
Håber at nogen kan hjælpe mig/os
vh
kim

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 12-11-03 17:24

Jeg tror du skal installere en PC som proxy server og så lade den logge al trafik. Det vil ikke hjælpe kun at give faste IP'er. Du kan stadig ikke bruge din udbyders logning, da han ikke kan se hvilke og hvor mange maskiner der sidder efter routeren.

mvh/HJP

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 14-11-03 00:08

Den mest effektive løsning, det er at alle får en offentlig/global IP adresse.

Det får man ved at "købe" nogle flere IP adresser hos RIPE (det koster kr. 500 for en ansøgning uanset antallet af IP numre) Man køber flere IP numre gennem sin Internetudbyder. Derefter skal NAT slås fra på routeren, og den skal fungere som en normal router, og ikke som en NAT router.

Da der imidlertid er rift om IP numre, så er det ikke altid at RIPE eller ens internet udbyder er villig til at "bevilge" extra IP numre. Men det er et forsøg værd. I kan jo sige, at I er en internet forening, og jeres forening har til hensigt at opfylde lovens krav om at kunne koble IP numre sammen med bruger identiteter, og det gøres mest effektivt ved at hver får sit eget IP nummer.

Iøvrigt, så mener jeg ikke, at det er nok at kunne påvise et IP nummer for at have beviser. De skal helt ind på computeren for at have beviser nok.

At tildele et lokalt IP nummer, fx. i serien 192.168.x.x eller 10.0.0.x er ikke nok til at det kan bruges til noget, da det IP nummer er skjult ude på internettet. Det vil altid være NAT routerens IP nummer som sesude på nettet.

Hvis man begynder at logge interne IP numre, med de web adresser som der besøges gennem ens NAT router, så overtræder man loven om beskyttelse af privatlivet (eller hvad det nu er den lov hedder), så jeg vil hævde, at den eneste måde man reelt kan logge hvem der gør hvad, det er ved at lade hver selvstændigt ansvarlige enhed få sit eget IP nummer.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 16-11-03 00:03

Jeg har også lige set at en Linksys Router har indbygget en mulighed for at logge typen af data der kører igennem routeren. Boksen kan selv indeholde en smule data, men for at køre en lang log, så skal man dumpe data til en pc (kan gøres løbende og automatisk når routeren er sat op til det.)

Jeg har selv en Cisco 677, og her ikke umiddelbart set særligt avancerede loggings faciliteter indbygget. Måske man kan hente nogle data ud af SNMP protokollen.

Du skal da aktivere SNMP på routeren, og køre et program på en af pc'erne, som kan hente data via SNMP systemet.

mvh. Per