/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
opskrifter på østers
Fra : Dullermaren
Vist : 1956 gange
200 point
Dato : 11-11-03 17:46

er der nogen der har nogle opskrifter på østers ? IKKE RÅ !!!
men alle mulige ideer til andre måder at spise dem på .
Der er tale om friske Limfjords østers

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-11-03 18:23

Her er måske en ide http://www.lysttilfisk.dk/opskrifter/opskriftoesters.htm der er flere muligheder på www.google.dk østers"opskrifter".
mvh ans

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 11-11-03 21:05

prøv denne.

Østers i gele med kaviar.

Luk østersene forsigtig op over en skål for at opfange vandet til geléen. Læg dem i en cirkel på tallerkenen og glat dem forsigtigt ud. Stil tallerkenen i køleskab.
Hæld østerssaften i en gryde, tilsæt vand og husblas ( et blad pr. 250 ml.). Opvarm ved svag varme, indtil husblasen er opløst.
Si vand-husblasblandingen gennem et klæde. Hæld denne væske over østersene, og sæt dem ca. ½ time i køleskab.
Når geléen er stivnet, tages østersene ud af køleskabet. En spiseskefuld kaviar lægges i midten af tallerkenen. Garnér med nogle kørvelblade. Serveres meget køligt.

velbekomme

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 12-11-03 19:39

hej gedestald
det lyder lækkert,- men er østersene ikke stadig rå ?
du er ellers inde på noget af det rigtige, det er netop brugernes egne opskrifter jeg efterlyser

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 12-11-03 20:54

Hej Dullermaren
Jo det har du selvfølgelig ret i - jeg havde lige overset den lille krølle. Men prøv så denne:

Østers med porrer i cremet birkessauce. ( 4 kuverter )
4 dusin østers, 3 porrer, 1 citron, 200 g. usaltet smør, 1 spsk blå birkes, salt og peber

1: åbn østersene og tag dem ud af skallerne. Pochér dem så i ders egen væde, som i forvejen er hældt i en gryde. Lad dem dryppe af, Rist birkesfrøene let i ovnen.
2: Skær porrerne i aflange stykker på skrå. Lad dem mørne i 50 g. smør. Tilsæt en spiseskefuld af østersvæden og sænk varmen. tilsæt peber og lad porrerne stege 5 min over svag varme.
3. Sæt porrerne til side. Lav en sauce af den reducerede østersfond og sagten af en citron, som lidt efter lidt monteres med 150 g smør.
4. Tilsæt de ristede birkes og lidt peber fra en kværn. Anret porrestykkerne på tallerkner og placer de pocherede østers herpå i en krans. Dæk med den cremede smørsauce. Server det hele varmt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-11-03 21:44

Dulermaren
Den opskrift, som jeg henvist til, så er de østers, som bliver sat i ovnen jo ikke rå, når de har været i ovnen den tid , som der står.

mvh ans

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 13-11-03 16:39

hej Ans
det har jeg bemærket, og det er også en af de opskrifter der skal afprøves "mums"
er der iøvrigt nogen der ved om østersne dør når de bliver taget ud af hele skalden ?

Kommentar
Fra : Hallob

Dato : 06-01-04 02:21

Hej Her er lige 9 forskellige opskrifter med østers Værsgo!!
http://www.karoline.dk/opskrifter/opskrifter.asp

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 07-01-04 08:28

Hej hallob
tak for linket, men desværre er de 8 af opskrifterne på østers SVAMPE
det er de små våde dimser i skald jeg efterlyser

Kommentar
Fra : netper

Dato : 07-01-04 08:47

Hej Dullermaren

På Alletiders Kogebog er der tre opskrifter på østeres, måske du kan bruge dem ??
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/katagorier-3.php?id=14334

Mvh
Per

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-04 08:55

Der er også en opskrift her http://sites.tv2.dk/opskrifter/477.htm

Hvis du søger på google "østers ud af skallen" finder du flere opskrifter.

Hvornår skal du lave retten?

mvh ans

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 07-01-04 13:35

Jeg elsker østers og kan få dem billigt, der for samler jeg opskriftene og prøver dem af efterhånden.
oplever tit folk siger : avdrrr det kan jeg ikke lide, uden at have smagt dem, har efterhånden omvendt nogle stykker.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-04 13:54

OK Dullermaren
Jeg har selv hørt til den type "avdrrr" indtil jeg selv smagte det i "indpakning".
Troede det var noget du skulle bruge til nytårsaften 2003/2004

mvh ans

Kommentar
Fra : brkalle

Dato : 07-01-04 23:23

Hej Dullermaren
Hvis du har en lille røgeovn, kan du røge østers ligesom muslinger.
Her er en opskrift:

ca. 200 gram røgede østers
4 skiver daggammelt franskbrød
50 gram smør
1 citron
evt. avocado

Lad smørret blive gyldent på en pande. Rist brødskiverne lysebrune på begge sider.
Fordel de røgede østers på brødskiverne. Anret dem på et fad eller portionsvis med skiver af citron til.
Du kan servere de røgede østers som for- eller frokostret.
Du kan også anrette dem i halve, udstenede avocadoer.

Røgeopskriften på østers er den samme som med muslinger. Du kan finde den på hjemmesiden Røgeovnen´s Venner, http://home18.inet.tele.dk/kalle , under skaldyr.

mvh. brkalle

Kommentar
Fra : bornholmkt

Dato : 11-01-04 14:06

en lille opskrift som jeg synes er god
Glaserede østers med fynsk rygeost og rucola

10 østers
1-2 bdt. rucola
200g rygeost
3 æggeblommer
½ dl piskefløde
salt og peber

Åbn østersene og løsn dem fra skallen.
Dyp rucolaen hurtigt i kogende vand, og kom den derefter i isvand.
Rør en creme af rygeosten og æggeblommer, og vend den sammen med den piskede fløde.
Læg cremen på toppen af de åbnede østers sammen med rucolaen.
Glaser dem i ovnen under grillen, til de er gyldne på toppen. Det tager ca. 10. min

server som forret eventuelt som en del af en skaldyrstallerken til en festmiddag. Friskbagte butterdejssnitter passer fortrinligt til

Kommentar
Fra : brkalle

Dato : 11-01-04 20:48

Hej Dullermaren
Denne opskrift kan ikke blive nemmere.
"Angels on horseback" er rå østers omviklet med papirtynde skiver bacon eller pancetta og stegt sprøde. Det er simpelthen noget af det mest delikate, brug dem som forret.

mvh. brkalle