/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Fodring af Shetlandspony
Fra : RasesII
Vist : 5910 gange
60 point
Dato : 09-11-03 12:11

Vi har en Fuldblodseshest. Den har det fint, og han er sund og rask.

Men nu har vi fået to Shetlændere. Men hvor meget skal de have at spise? Det er åbenbart ikke lige til at finde ud af.
Vi fodrer, om vinteren, med hestepiller og hø. Desuden får de gulerøder og æbler som godbidder.

Det er en hingst og en valak på henholdsvis 2 og 7 år. Hvor meget skal de fodres med????

Med venlig hilsen
Lars

Kommentar
Fra : Berggren

Dato : 09-11-03 14:59

Hej Lars
Jeg har Islændere, som jo også er en nøjsom hesterace.Jeg fodre disse med hø, samt en tilskuds foderblanding som er beregnet til nøjsomme hesteracer. Det er vigtigt ikke at fodre de nøjsomme hesteracer med et foder som er beregnet til store heste, pga. de udnytter foderet alt for godt og derfor vil kunne blive fede e. forfangne. Jeg bruger St. Hippolyt hestemix musli til islænder, dette foder er de vilde med, så der er intet spild, og det fungere fint.Samtidig er foderet sammensat så der er mange vitaminer og ikke så stort indhold af proteiner.
mvh Jib.

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 09-11-03 19:25

Til Berggren

Hvad synes du om hestepiller til shetlændere? Og hvor meget skal de have af piller i kg. og af hø?

mvh
Lars

Accepteret svar
Fra : wolffi

Modtaget 60 point
Dato : 09-11-03 20:27

Når man snakker foder til heste - er det altid en god idé at beregne i foder enheder (FE).

Det er efterhånden så mange år siden jeg selv har haft heste (havde norske fjordheste) at jeg har glemt hvad de enkelte fodermidler indeholder, men jeg husker at 1 FE svarer cirka til den mængde energi der er i et kg byg.

På foderpille sækken skal der fremgå hvor mange gram/kilo af fodret der skal til 1 foder enhed.
Hø har også en FE pr. kilo.

I diverse hestebøger eller på internettet kan du finde hvor mange FE (foderenheder) en shetlænder skal have pr. dag.

Det er samtidig vigtigt at holde sig for øje hvor meget protein ( i gram), der er i foderet. Både FE og protein indholdet skal passe til hestens forbrug/arbejdsydelse.

Det vil også fremgå af de tabeller du finder.

hilsen
Wolffi

Kommentar
Fra : louise12345

Dato : 10-11-03 10:43

Hej med jer!
Husk lige på at der er forskel fra hest til hest ( pony til pony).
Ikke alle heste har behov for den samme mængde foder
En shetlænder kan vel uden besvær, leve af hø.
Bliver de for tynde eller for tykke, må du sætte rationen op eller ned.
Mvh Louise

Godkendelse af svar
Fra : RasesII

Dato : 10-11-03 14:38

Tak for svaret wolffi.

Kommentar
Fra : mirell

Dato : 16-11-03 22:02

Hej dig med sheteænderponyer - jeg har to meget meget flotte sheetlænderehingste. De er ikke fede, går ikke på græs om sommeren, det er de ikke født til, men i en hingstefold. Hele året giver jeg dem Leisuremix fra Brogården i Gentofte (købes hos foderhandlere) som er lavet så koncentreret, så der ikke skal gives så meget for at være dækket ind med vit. og mineraler. De skal have ca 18o gram 2 gange dgl. De er henholdsvis 77 og 84 cm, det er en muslifoder og de er dækket helt ind hvis de får hø samtidig, der fodrer jeg med grønhø, som de får 1 kg-1100 gram dgl., samt gulerødder. De elsker deres kraftfoder og det er dejligt at de kan få som de store i stalden blot i mindre målestok. Efter at der har været frost kommer de på græsmark, dog kun indtil marts-april hvor græsset igen er for stærkt. Den ældste er 11 år og har aldrig været forfangen.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 20-11-03 07:55

Vi har lige købt nogle "hestepiller" (ca 4 cm lange!) Vores shettere skal have 3 om dagen for at være dækket ind med vitaminer og mineraler. En fuldvoksen hest skal have 10. Derudover får de hø og gulerødder. Hvis du er interesseret, skal jeg finde ud af hvad de heder!

I 10 kilo gulerødder er der cirka 1/2 foderenhed.
I 2 kilo hø er der cirka 1 foderenhed (
og det er altså en by i rusland at hitte rede på, for i et kilo hø er der mellem 1 og 6 foderenheder, alt efter høets kvalitet, tørstofindhold etc etc!)

En islænder fx (350-400 kilo) skal have 3 foderenheder i det man kalder "vedligehold", dvs for at den kan holdes i live uden at mangle noget som helst. Så skal man lægge cirka 1 foderenhed til pr times hårdt arbejde.

Du skal finde ud af hvor mange foderenheder der er pr kilo i det du fodrer med, regne ud hvor meget hø du giver dem og veje dine gulerødder. Vores shettere får cirka 5 kilo gulerødder hver om dagen, altså svarende til godt en halv foderenhed. Derudover tre "piller" og hø svarende til cirka 1 foderenhed.

mvh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 20-11-03 07:58

... og så har vi forresten bestilt et foderpogram, hvor vi kan regne ud præcis hvad de får af vitamniner og mineraler. På den måde kan vi justere foderenhederne - skal der være flere enheder i hø eller foder, for at være sikker på vitamintilførslen!