/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Kabler til telefon/ADSL
Fra : hrasch
Vist : 3122 gange
40 point
Dato : 07-11-03 13:32

Hej.

Jeg har fået ADSL på min analoge linie, og ved ikke hvordan det forbindes bedst muligt kabelmæssigt. Der er måske 10 meter fra stikdåseindgangen til skillefilteret. Jeg skal endvidere have såvel telefonsignal som ADSL op på 1. etage.

1. Kan jeg bruge et kat.5-kabel fra stikdåsen til skillefilteret, og i givet fald hvilke af farverne skal anvendes til KAP-stikket?
2. Kan jeg ikke sende mit ADSL-signal fra routeren og mit analoge signal op på 1. etage i samme kabel eller skal der benyttes 2 kabler?

M.v.h. Henrik

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-11-03 13:38

Prøv om denne side kan hjælpe dig
http://www.wown.info/j_helmig/basics.htm

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-11-03 15:29

Og mere på denne side.
http://www.alatec.com/info/rj45.html

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-11-03 15:34
Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 07-11-03 16:22

Prøv også at se på denne side http://www.3iii.dk/computer/adsl-kabling.htm

ad sp.1) kat.5 kable kan godt bruges til at føre telefonsignaler og andet på, det er imidlertid ikke smart at føre netværkssignaler og telefonsignaler på det samme kabel.
Til et telefonsignal skal du bruge to ledninger, også kaldet et "par". Dvs. fx. blå og blå/hvid snoet par, eller orange og orange/hvid par.

ad sp.2) Du kan godt sende både dit ADSL signal og dit telefonsignal til andre rum i dit hus. Prøv at se på illustrationerne fra det nævnte link, og beskriv hvordan dine stik er placeret og hvor du gerne vil have dine bokse placeret (skillefilter og ADSL boks og evt. andre bokse) så skal jeg prøve at lave en illustration som passer til dit konkrete setup.

mvh. Per

Kommentar
Fra : hrasch

Dato : 11-11-03 11:21

Hej.

Tak for svaret, og jeg vil forsøge at uddybe:
Indgang i stue1, kontor i stue2. Skal bruge netværksignalet i stue2 og muligvis 1.etage, og telefonsignalet i stue1 + stue2 og 1. etage. Vil gerne have skillefilter + ADSL-modem i stue2 af designmæssige årsager.

Har allerede trukket kat.5-kabel i krybekælderen fra stue1 til stue2 til det blandede signal, og har trukket en linie tilbage igen fra stue2 til stue1 til telefonsignalet. Der er allerede alm. telefonkabel fra stue1 til 1. etage på muren udenfor, så det påregner jeg at genbruge, nu da du siger, at det ikke er smart at blande signalet. Er der umiddelbart andre muligheder?

Ellers udemærket hjemmeside!

M.v.h. Henrik

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 11-11-03 22:17

Så er der lavet endnu en illustration http://www.3iii.dk/computer/adsl-adv2.htm
som formentligt viser det som du beskriver.
Der er i hvertfald, indgang i stuen, eksisterende forbindelse der fra til 1. sal, samt ny ADSL forbindelse i kontoret, med telefon stik i kontoret, som også er ført tilbage til stuen.

Derudover så er der netværksforbindelse fra ontoret til 1. sal.

Håber at jeg har forstået det korrekt, samt at illustrationerne kan hjælpe.

mvh. Per

P.S. jeg har sprunget over på forklaringer af opkobling på netværksstik, samt forklaringen af forskellene på bløde cat. 5 kabler og hårde cat. 5 kabler. Men hvis det ønskes, så kan vi også gennemgå det. Jeg er bare for træt i dag.

Kommentar
Fra : hrasch

Dato : 12-11-03 12:35

Hej Per.

Tak for svaret, det ser fint ud! Jeg tror efterhånden, at jeg har fattet pointen: 1. Blandet signal modtages til skilefilter. ADSL modem tager sig derefter af netværkssignalet, og telefonsignalet sendes videre ud i hele huset telefonlinier uanset om de er serielt eller parallelt forbundet.

Så mangler vi kun kabeltyperne. Af dit første svar kunne jeg læse, at kat.5-kablet ikke var godt til at sende det blandede signal fra indgangsstikket til KAP-stikket, men at det godt kun bruges til at sende telefonsignalet videre. Skal der bruges alm. telefonkabel? Jeg har prøvet at bruge ny telefonledning, men det er simpelthen for tyndt til KAP-stikket. Jeg prøvede derefter med "den gode gamle" telefonledning (rød-blå-gul) og det virker fint. Har bare ikke nok af denne type ledning, så derfor vil jeg gerne bruge kat.5-ledning, da jeg har en rulle, som kan trækkes helt til Kina.

Jeg har styr på at oprette et "normalt" netværkskabel (RJ45) med kabeltang. Skal jeg bruge disse RJ11-stik til noget, eller skal man blot benytte disse hermafrodittestik?

M.v.h. Henrik

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 40 point
Dato : 12-11-03 14:32

Hej Henrik,

kat. 5 kablerne er fortrinnelige til alle dine kablinger, også til "det blandede signal fra indgangsstikket til KAP-stikket".
Hvad jeg mente med at blande signalerne på det samme kabel, det er at der er 8 wire i en kat.5-ledning. 4 bruges fx. til ethernet, så i princippet kunne man trække to telefonsignaler på de andre 4 wire. Det kan imidlertid ikke anbefales, da det har en tendens til at give støj mellem signalerne. Det er bedre at bruge to cat. kabler, og føre telefon i det ene og ethernet i det andet.
Man kan sige at kablerne stadig er tæt på hinanden, men afstanden mellem fx. blåt par og brunt par er "meget" større når de ligger i to forskellige bundter/ledninger (forøgelse af afstand er fra 0,5 mm til mindst 1,5 mm).

Om du vil bruge RJ-11 stik eller de trebenede danske telefonstik det er helt op til dig. Om du vil starte med et trebenet telefonstik, som konvertetes til en RJ11 fordeler, og du deri kobler to RJ11 ledninger, det er også en smagssag.

"telefon linier i seriel eller parallel" Hmmm.... højre ben og venstre ben i stikkene forbindes altid i parallel, men placeringen af stik og kablingen kan se ud som om den er seriel

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : hrasch

Dato : 17-11-03 08:41

Tak for svaret Per.Frederiksen.