/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Ekstra systoler,er det farligt?
Fra : kirsten44
Vist : 7345 gange
100 point
Dato : 06-11-03 12:29

Har lige fået konstateret ekstra systoler. Synes selv mit hjerte slog underligt uregelmæssigt,med pauser og nogle store hop helt op i halsen og gik derfor til lægen. Fik taget et EKG som viste ekstra systoler. Er der nogen som har erfaring med dette? Er det farligt ? Kan det evt. hænge sammen med brugen af antidepressiv medicin? Kirsten.

Accepteret svar
Fra : lillia

Modtaget 110 point
Dato : 06-11-03 12:42

hejsa jeg har fundet noge som mulig vi kan hjælpe dig....
Ekstrasystoler (ekstraslag)
Hvad er ekstrasystoler (ekstraslag)?

Ekstraslag eller "ekstrasystoler" er hjerteslag som kommer udenfor den normale rytme. Det opstår fra et irritabelt område i de nedre hjertekamre. De afbryder den normale hjerterytme og giver anledning til et uregelmæssigt slag, som ofte føles som et "manglende" slag eller et "flip-flop" i brystkassen. Det er sjældent ekstraslaget, men det kraftigere næste normale sllag man mærker i brystet. Selv om ekstrasystoler oftest er godartede, kan de , hvis de optræder meget hyppigt resultere i mere alvorlige rytmeforstyrrelser.

Hvad er bigemini?
Bigemini er et eksempel på en type af ekstrasystole. I denne type uregelmæssig eller ekstra hjerteslag, kobles et regelmæssigt hjerteslag sammen med et uregelmæssigt.

Se også:
Arytmi
Hjertet og dets funktion

ellers er du i tvivl så læs mere på dette link
http://www.hjerteforeningen.dk

knus fra lillia

Kommentar
Fra : moony

Dato : 06-11-03 12:51

>kirsten
Rigtig mange mennesker går rundt med disse ekstrasystoler - uden selv at vide det.
Hvis hjertekardiogrammet har påvist ekstrasystoler hos dig - og lægen ikke finder det nødvendigt at give medicin mod det, har du ikke noget at frygte.

Mange tror at det er farligt - men der skal være mange andre faktorer til stede - før det bliver noget man vil behandle med medicin.

Du har sikkert fået foretaget andre undersøgelse for at udelukke sygdom. Jeg tænker på blodprøver/blodtryk.

Frida

Godkendelse af svar
Fra : kirsten44

Dato : 06-11-03 13:20

Tak for svaret lillia.
Ja så er spørgsmålet jo hvad der er hyppigt, i mit tilfæde adskillige gange om dagen. På forhånd tak for din respons. Kirsten.

Kommentar
Fra : kirsten44

Dato : 06-11-03 13:27

Hej Frida. Tak for dit svar. Tænker selv på om antidepressiv medicin kan give ekstra systoler da jeg får noget der hedder Prothiaden 75mg. I vejledningen til disse piller er nævnt uregelmæssig hjerterytme men min læge siger at det i så fald ikke er forstyrrelser som disse. Kirsten.

Kommentar
Fra : lillia

Dato : 07-11-03 10:15

hej kirsten..
jeg viste ikke hvad det var så jeg søgte på ordet, og fandt noget om det..derfor sendte jeg linket til dig så du kunne sidde og læse det stille og roligt, der er somme tider man beder kan finde svar når man selv får lov at rode lidt med det....
men jeg ønsker dig held og lykke frem over...

lillia

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 20-03-06 11:39

Hej Kirsten
Søgte på nettet - og fandt dig i Kandu. Jeg har desværre mange af disse ekstrasystoler. Fik også af hjertelægen at vide, at de fleste mennesker har dem,mere eller mindre, men at de måske ikke lægger mærke til det. Dette tror jeg da må være en umulighed. Det er somom hjertet går igang igen, og jeg kan mærke det i både bryst og hals. Hvordan nogle overhovedet kan undgå at mærke dette, hvis de har det, forstår jeg bare ikke. Jeg spurgrte også til hyppighed: Fik ikke noget ordentlig svar. Jeg har f.eks. (min normale puls er vel 64) har sådan, at ud af et minut på ca. 64 slag, har der f.eks.5, så pause (P), 3 ,P, 10, P 2, P, 5, P, 5,P, osv. det vil sige, jeg har det dårligt, men hjertebump og det er alt for tit for mig, det kan være 10 x i døgnet i mange minutter. Jeg ved godt, at mit hjrte ikke fejler noget, og jeg sidder ikke og fokuserer på rytmen, men ville gerne høre dig, om du har fået mere at vide, og om du har det lige så hyppigt, som jeg. Der kan jo også være andre, der har fået mere at vide. Jeg ville gerne vide, om det kan fører til skader på længere sigt. Jeg har været inde på hjerteforeneingen side i dag.