/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
svinekød
Fra : kalaho
Vist : 643 gange
70 point
Dato : 04-11-03 00:02

Hvorfor sbliver man så ofte fortalt at man skal holde sig væk fra svinekød, som jo ellers ofte er meget fedtfattig

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 04-11-03 01:51

kalaho
Hmm... Ja hvorfor mon? Jeg kan ikke svare dig på det, men fandt dog lige dette som modsiger påstanden lidt Ik'...
Citat
3. Kødprotein er velegnet i slankekosten

Protein mætter pr. energi-enhed bedre end kulhydrat og fedt og sætter samtidig stofskiftet i vejret. Omsætningen af animalsk protein i kroppen er mere energikrævende end af vegetabilsk protein og øger derfor stofskiftet mere.

Udvalget af magre kødudskæringer er større end nogensinde inden for alle typer af kød, og det er nemt at undgå fedtet. Alene for svinekød er der nu 17 udskæringer, der indeholder mindre end 12 g fedt pr. 100 g, og mange af dem under 5 g fedt pr. 100 g.

Frida

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 04-11-03 06:51

det kan være at skribenten er jøde eller muslim, proteiner er svære at udskille fraa grise (måske)
man skal trods alt bevæge sig i forhold til hvad man indtager.
mvh nsl

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 04-11-03 06:53

>kalaho.

Jeg kan ligesom Frida (hvor fa.... har du været henne så længe - i spjældet?? ) ikke give dig en entydig forklaring, men nøgleord som fordomme, religion, kendskab til griseavl, medicinmisbrug, er sikkert en overvejende del af forklaringen på dit spørgsmål.

Ram

Kommentar
Fra : kalaho

Dato : 04-11-03 09:30

jeg har fået fortalt at det har noget med en syre at gøre, samt blodtype.
men jeg ville gerne have noget mere konkret på dette. da det er en lære jeg gerne vil stille til vægs

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 04-11-03 10:10

HOLD HJERNEN KLAR MED PROTEIN
Kulhydrater og særlig sukker, virker beroligende. Proteinholdige fødemidler er forholdsvis opkvikkende,
man skærper tænkeevnen ved at spise proteinrige fødemidler, de overtrumfer kulhydraternes evne til at sløve os. bare 5 til 10 % af kosten er af protein, indvirker det på en blokering af dannelsen af serotemin (den søvnfremkaldende neurotransmitter) som mange mener er årsagen til, at kulhydraterne gør os døssige og åndsfraværende.
mvh nsl

Accepteret svar
Fra : fridaflip

Modtaget 70 point
Dato : 04-11-03 10:29

>Kaloha
Det med blodtypen er der rigtigt nok noget om - http://www.sundhedsguiden.dk/article.aspx?categoryId=3&article=648

Jeg ved også, at man anser både oksekød og svinekød som dårlige kostemner, da det er byggesten for Tromboxan A (hormonlignende stof) som får blodplader til at klumpe sammen, og får blodkarrene til at trække sig sammen (igen noget med blodet)

Meen altså, hvis vi hverken må æde ko eller gris - så bliver livet sgu da næsten for kedeligt

>Ram
Hvor sødt, at du har bemærket jeg har været væk

Frida

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 04-11-03 10:58

Der er ingen dokumentation for eller videnskablig belæg for at spise efter sin blodtype, det der kan få blodet til at klumpe sig sammen kan være homosystein, men det slår vel først det danske sundhedssystem om ca. 10 år de har mere travlt med kolesterol, som den evigegyldige faktor og ved det er vi over i fedtstoffer specielt animalsk.
mvh nsl

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 04-11-03 12:34

nsl har ret i, at der ingen videnskabelig dokumentation foreligger.
http://www.madogsundhed.dk/14_anmeldelser/an-00004.htm

Alligevel mener jeg, at netop kød for nogle mennesker kan have en uheldig indflydelse på helbredet.

Gigtpatienter med mange ledsmerter kan have gavn af at spare på kødet. Kød Specielt svinekød er syredannende - og kroppen kan have problemer med at skille sig af med urinsyren og den sætter sig så og belaster ledene i stedet for.

Udover kød, er også kaffe, sukker og hvidt mel syredannende.

Frida

Godkendelse af svar
Fra : kalaho

Dato : 04-11-03 13:41

Tak for svaret fridaflip.