/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Palisandermøbelrenovering
Fra : Svendvalde
Vist : 316 gange
40 point
Dato : 03-11-03 20:03

Palisandermøbler bliver på grund af lyspåvirkning med tiden lysere, og kommer mere til at få en farve der minder om teaktræ. Er det muligt at renovere disse møbler og genskabe det oprindelige mørke farvespil, og samtidig bevare den glatte overfladefinish.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 03-11-03 21:57

hejsa..

istedet for at jeg skriver mig til krampe, vil jeg give dig et link til en side, som jeg selv har læst igennem og godkendt håndværksmæssig, den er god fordi den går bedre i dybden end man ville gøre herinde. læs den og bestem dig for hvad du vil gøre med dine flotte møbler.

http://www.jesperbay.frac.dk/Traedrejning/Overflade.htm

venlig hilsen Melander(maskinsnedker/snedker)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-11-03 13:32

Koldpresset linolie sammen med vandslibepapir på en slibeklods, først korn 240 (hvis der er ridser i træet) ellers korn 400. Slib KUN i fibrenes retning. Den koldpressede koster normalt 70 - 100 kr./liter. Hos BILTEMA (hvis du bor i nærheden) ca. 35 kr./liter. Du skal have så meget olie på, at du sliber vådt i vådt. Bagefter tørrer du så af med klude, som du brænder eller drukner i en bøtte vand med en skefuld sulfo. Næste gang, du vasker kan du tage kludene med. Nogen fabler om kogt linolie, men den trænger ikke så dybt. Pladen vil være en smule sart og smitte lidt af det første døgn og giver forskellige lugte (ikke særlig slemme). Materialet er bortset fra risikoen for selvantændelse aldeles ufarligt; der er masser af mennesker, som dagligt spiser hørfrø (som olien presses af) eller brød bagt med hørfrø. Og det med selvantændelsen: Se ovenfor om brænding eller drukning. Begge metoder er absolut sikre.