/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Masser af vand er det sundt...????
Fra : supernoob
Vist : 358 gange
50 point
Dato : 02-11-03 18:05

Hej

Er det godt at drikke over 2 liter vand hverdag..???? Og hvilke fordele ulemper giver det...???? Har hort noget med at det kan fjerne fedt..????

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 02-11-03 19:04

Vand er godt, men ikke i store mængder. Kroppens salte vaskes ud, så drikker du meget, så sørg for at få salt.
Torben

Kommentar
Fra : supernoob

Dato : 02-11-03 19:10

Kan du drikke masser af vand og hvis du sa samtidig spiser masser af salt..???? Hvad er sundt som der er salt i..????

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 02-11-03 19:17

Hej
Du kan ikke leve uden salt. Selvfølgelig ikke i store doser, men alt med måde.
Torben

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 02-11-03 19:30

Jeg kan godt svare på dit spørgsmål, men vil IKKE... Man ved jo ikke om det er en joke . For det er igen et sjovt spørgsmål du stiller.

Kommentar
Fra : supernoob

Dato : 02-11-03 19:36

Ok.... det er INGEN joke.... seriost sporgsmal....

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 02-11-03 19:46

Okay så. Har selv spurgt mig til råd både hos læge og kost vejleder. Du skal drikke 1 1/2 liter inden kl. 12:00 og 1 1/2 liter igen inden kl. 18:00. Derefter har vandet ingen større virkning for kroppen. Du skal ikke bælle det og du må ikke drikke over 3 liter, for så overbelaster du nyrerne. Min læge har altid sagt til mig når jeg var syg, eller bare havde små problemer som med maven og hovedpine, at jeg skulle drikke vand hver dag og på den måde jeg har beskrevet det. Din hud bliver også smukkere..

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 02-11-03 19:49

Salt er usundt i større mængder. Det skal spises med måde, men det ved du vel også.. Hvis du vil spise sundere salt, skal du købe mærket, " Vogel" i helsekostforretninger og det smager ret godt. Det er vidst nok lavet på urter og grøntsager.

Kommentar
Fra : supernoob

Dato : 02-11-03 20:58

Hvordan ved man om man har faet nok salt...????

Kan man ik fa det uden at kobe det..???? Altsa bare ved at spise normalt mad...????

Kommentar
Fra : supernoob

Dato : 02-11-03 21:00

Og foresten gisele du siger man ikke ma drikke over 3 liter hvad er 1 1/2 + 1 1/2 sa lig med..???? Det er 3 liter tror jeg har misforstaet noget...????

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-11-03 21:42

>supernoop

Ved at spise normalt varieret kost vil du få de salte du har behov for. Der ingen grund til at poste mere salt på maden, og i øvrigt binder salt vand.

Eneste tidspunkt du behøver at tænke på salt er, hvis du konstant befinder dig på himmelstrøg under kraftig varme, så skal man begynde at tænke på saltballancen ellers ikke.

Jeg har aldrig hørt at der skulle være en magisk grænse på 3 l vand om dagen, i så fald skal man huske at fratrække den væske der normalt er i det mad man spiser.
(Men jeg er heller ikke læge).

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : gisele

Dato : 03-11-03 11:14

Det er lige med 3 liter. Og det skulle være godt. Men selvfølgelig hvis man dyrker en masse sport må man vel drikke mere. Men 3 liter skulle være godt for en person som lever normalt, uden en masse motion. Jeg taler ikke om en magisk grænse. Jeg fortæller bare hvad jeg har fået at vide af læge og kostvejleder. Og selvfølgelig kan man hvis man er opmærksom på sin krop, mærke hvor grænsen er. Så længe man ikke overbelaster nyrerne..

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-11-03 11:46

>gisele

Du har som sådan fuldstændig ret. Det er vigtigt at drikke rigeligt, hvilket mange mennesker "glemmer", med risiko for ovennævnte gener.

Og jeg ved fra min datter der er sygeplejeske, at man tager væskeproblemet endog meget seriøst op på hospitaler, det er som oftest ældre mennesker der ikke får væske nok, og hvis de ikke kan få personen til at drikke, lægger de simpelthen et drop.

Og med hensyn til >supernoop spørgsmål,

man skal drikke rigeligt, helst omkring 3 liter om dage, men mere ved fysisk udfoldelse,

det giver ingen gener at drikke 2 liter om dagen, tværtimod giver det gener hvis man ikke drikke nok,

personligt har jeg ikke hørt om, at man direkte kan tabe sig ved at drikke, eller at det skulle kunne fjerne fedt, det er jo ikke noget opløsningsmiddel.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : mis1311

Dato : 04-11-03 20:44

Vand fjerner ikke fedt af én simpel grund: fedt er ikke vandopløseligt. Motion fjerner fedt. Dét vandet gør, er at rense ud i dine nyrer, så der ikke ophober sig for mange affaldsstoffer. Hvis man kigger på sit "morgentis", og det er meget gult, så skal man drikke mere vand. Er det det ikke, så drikker man nok. Men husk: man skal drikke lunkent vand, for så skal kroppen ikke bruge energi på at opvarme eller nedkøle det inden det skal videre i systemet. Og man siger som regel at ca. 2 liter er nok, men det er igen individuelt. Tjek det om morgenen, så er du på den sikre side.

Kommentar
Fra : Jenay

Dato : 05-02-04 22:44

Hvilke gener får det hvis ikke man drikker nok??

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 06-02-04 07:25

man bliver dehydreret, bliver underlig i hovedet for til sidst at miste bevidsthede og til sidst dø. Mad kan du undvære i længere tid, men vand skal man have.
Torben

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 01-03-04 23:57

Var det ikke en ide at lukke spørgsmålet.
Torben