/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
kaburator indstillinger skruer
Fra : Yascin
Vist : 392 gange
120 point
Dato : 01-11-03 00:12

Jeg kunne godt tænke mig at vide om de forskellige indstillings muligheder der findes på kabutoren
Jeg har en honda walaroo og på dens kaburator er der tre udvendige skruer man kan stille på
Den ene er til tomgangen(den er nem nok at finde ud af)
Nr 2 skrue sidder i circa midten af kaburaton og jeg 'mener' på min honda det er luft/benzin skruen
nr 3 skrue sidder nede i bunden af kaburatoren og hvad den er til forstår jeg ikke.
Hvem har en god forklaring på de to andre skruer??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-11-03 00:42

Nu kender jeg ikke den, men generelt gælder alle skruer med fjedre bag, at de skal skrues i bund (med forsigtighed, da de somregel har en fin spids der kan skades), hvorefter de skrues 1 1/2 omdr. tilbage.
Tomgangsskruen løfter klokken, og bestemmer hvormeget luft der slipper ind. Her er værd at bemærke at gaskabelet skal have lidt frigang, også når styret drejes til begge sider. Ellers ved man ikke hvad der giver tomgangen.
Den anden skrue er normalt (Der er sjældent nogen luft/benzin skrue til hovedgassen), til benzinmængden i tomgang. Den bestemmer hvor meget benzin der tilføres når maskinen går i tomgang. Den er nødvendig fordi nålen på klokken spærrer for det meste benzin, og skruen åbner for en bypass til benzinen. Denne skrue stilles normalt også til 1 1/2 omg. ud, men kan finreguleres sådan: Når motoren er varm, og går i tomgang, skrues den indad ,nu får motoren mindre benzin, og løber op i omdr. (det skulle man ikke tro, men den er heller ikke belastet), så skrues ud til omdr. falder til et jævnt omdr. tal, her skal den stå. Men hvis den har svært ved at starte kold (med choker), kan den få 1/4 omdr. mere ud.
Nr. 3 skrue, tror jeg ikke er nogen indstillingsskrue, men blot en aftapningsskrue til skidt i svømmerhuset, den sidder somregel på svømmerhusklokken, har en fin (som regel rød) pakning der ikke må skades.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Yascin

Dato : 02-11-03 07:27

Tak for svar

Nr.3 skrue har jeg sælfølgelig prøvet og drejer på, og det er noget man kan indstille på da jeg kan hører motorens karektistik ændrer sig, f.eks den går i stå tomgang eller giver dårligt gas.
Den sidder helt nede i bunden af svømme huset og inde i kan man se en lille stift der kan reguleres frem og tilbage.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-11-03 15:49

Du kan se hvad cabuen. hedder, og så gå ind på deres hj. side, for at få en vejledning/splittegning.
Har du thansens nye katalog?
Men jeg er ret sikker på vejledningen siger 1 1/2 omg. ud.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-02-04 10:25

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-07-04 00:58

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen