/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Flere marsvin sammen
Fra : lindaand
Vist : 812 gange
100 point
Dato : 30-10-03 14:41

Vi har 3 hun marsvin i forvejen på ca 3-4 år.
Jeg er lige blevet tilbudt et marsvin (også en hun) på ca 6 mnd.
Kan den nye sættes sammen med de gamle og hvordan skal det evt. gøres

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 110 point
Dato : 30-10-03 14:46

Hejsa... er du nu sikker på det er en hun... ellers får du mange
Nå spøg til side, på dette link står en masse om marsvin http://www.gulerodderne.dk/marsvin_pasning.php

Citat
Når man skal sætte 2 marsvin sammen, som ikke allerede kender hinanden, er det vigtigt at gå forsigtig frem.
Det første man skal sikre sig er at det nye marsvin ikke har en sygdom, derfor bør det altid anbringes i et andet bur i 3 uger.

Burene sættes ved siden af hinanden, sådan at marsvinene kan se og snuse til hinanden. Efter et stykke tid er det en god ide at åbne burene så marsvinene kan komme og besøge hinanden men alligevel gå hjem når en tiltrængt pause ønskes.
En anden ting man kan gøre er at tage de 2 marsvin ud på skødet og kæle for dem begge imens de snuser til hinanden. For at dæmpe deres egen duft kan man stryge deres pels med parfumerede hænder.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 30-10-03 14:57
Kommentar
Fra : pavon66

Dato : 30-10-03 15:43

Hejsa

Husk samtidig når du til sidst sætter dem i samme bur, at buret bør være nyrenset og gnid gerne dem alle med "parfumehænderne". Det er normalt at de vil småskændes lidt i starten, men så længe ingen kommer alvorligt til skade betyder det ikke noget, men hold dem under opsyn i starten, da sådan en flok hunner kan være nogle bæster

En lille kommentar til karantænen: Her kommer alle nye dyr i karantæne i mindst 2 uger og samtidig bliver de sprøjtet med frontline(spray) mod lus. Man kan bare ikke gardere sig mod Sellnick(marsvineskab) da disse skabmider ikke dør af frontlinen og miderne kan ligge i "dvale" meget længe (ingen symptomer), for så pludselig at komme i udbrud ved f.eks stress(flytning).

Hilsen Laila
http://pavon.dk

Godkendelse af svar
Fra : lindaand

Dato : 06-11-03 07:45

Tak for svaret CLAN.