/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Kanin bur
Fra : Thiemer
Vist : 1472 gange
50 point
Dato : 27-10-03 14:07

Hej :)
Hvor stort mener i et kanin bur (til en dværgkanin) MINDST skal være.
Det skal lige siges at det skal stå indenfor, da jeg ikke har mulighed for et udendørs bur.

//Thiemer

Accepteret svar
Fra : Fnollerpige

Modtaget 60 point
Dato : 27-10-03 14:13

Citat
Kaninens bur
Kaniner findes både i små og store størrelser, i mange forskellige farver og pelslængder. Nogle har hængeører og andre har opretstående ører. Alle kaniner, ligegyldigt om de er store eller små, har behov for motion og kærlighed. Man kan holde kaniner både indendørs og udendørs. Kaninburet skal være rimelig stort. Har man en dværgkanin skal buret mindst være 80 cm langt, 65 cm bredt og 50 cm højt. Har man en kanin af en stor race, skal buret mindst være 120 cm langt, 80 cm bredt og 65 cm højt. Hvis man køber en kaninunge, skal man vide, hvor stor den bliver som voksen, så man ikke køber et bur, der er for småt. Bunden skal være af plast og overdelen skal være et metalgitter. Et indendørs bur i træ er en dårlig løsning, da træet suger væske, og er svært at rengøre. Kaninen skal have en drikkeflaske, så der altid er frisk vand, en madskål i stentøj, så den ikke vælter, eller én, der kan hænges op i buret, en hule, eventuelt en høhæk, strøelse til buret, halm og hø. Benyt aldrig aviser til at lægge i bunden af buret. Brug heller aldrig savsmuld, da det støver og kan forårsage luftvejsproblemer. Brug i stedet spåner, halm og hø. Kaninen sætter pris på, at der er så meget hø, at den kan gemme sig i det. Det indendørs bur placeres bedst, hvis det står på et bord i et hjørne. Buret skal ikke stå i direkte sol, men gerne et lyst sted, der er frit for træk. Sørg for, at kaninburet ikke står i et rum, hvor der bliver røget. Det bryder kaniner sig nemlig ikke om. Når buret skal gøres rent, så brug varmt vand og en lille smule biologisk nedbrydeligt opvaskemiddel. Et indendørs bur skal gøres rent flere gange om ugen. Et udendørs bur skal gøres rent en gang om ugen. Begge steder skal toilettet renses dagligt. Danmarks Kaninavlerforening har lavet en vejledning i, hvordan man selv bygger et udendørs bur. Et udendørs bur kan f.eks. være 150 cm langt, 100 cm bredt og 80 cm højt - og der skal have låg på, så ræve og andre dyr ikke kan komme til kaninen. Buret skal være udstyret med en lille hule/hus, kaninen kan krybe i læ i. Vær opmærksom på stærk sol, regn og vind og at kaninen ikke får træk. Kaniner kan godt lide at bo udenfor. Ofte er det også muligt at give dem mere plads udendørs end indendørs. Vær opmærksom på, at kaniner kan få hedeslag, hvis temperaturen bliver over 25 grader.

altså - Har man en dværgkanin skal buret mindst være 80 cm langt, 65 cm bredt og 50 cm højt

Kilde : Dyrebrevkassen

Karina

Godkendelse af svar
Fra : Thiemer

Dato : 27-10-03 14:36

Tak for hjælpen :)

//Thiemer