/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nilan varmegenvindingsanlæg-kold indblæs~
Fra : jko
Vist : 11515 gange
400 point
Dato : 23-10-03 12:04

Hej ...
Vi fik sidste forår monteret et Nilan Comfort 300 varmegenvindingsanlæg ! Hele sidste vinter kæmpede vi med montøren, da indblæsningsluften var alt for kold - 14-15 gr. C. - når udetemp. var omkring frysepunktet og vi havde en gennemsnitlig indetemp. på 21 gr. C. ! Flere ting blev forsøgt bl.a. mere isolering af rørene men uden held - nu nærmer den kolde tid sig igen og montøren har lovet at kigge på problemet igen !
Er der nogen der har nogle gode råd ???
Er der andre der har et sådant anlæg der har kigget på indblæsningstemp. i den kolde tid ???
Hjælp søges !
Mvh
jko

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-03 12:14

Er det en krydsveksler vi tale om?

Kommentar
Fra : jko

Dato : 23-10-03 12:18

Her er en kort beskrivelse af "dyret" :
Comfort 300 er et ventilationssaggregat, hvor energien fra udsugningsluften overføres til indblæsningsluften via en højtydende modstrømsveksler, hvilket indebærer en temperaturvirkningsgrad på helt op til 95%

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 410 point
Dato : 23-10-03 12:26

Okay, fandt den lige. Det er en såkaldt modstrømsveksler.

Den der temperaturvirkningsgrad lyder ringe i forhold til det lovede. 70% mod producentens 95% (pst - 95% kan ikke lade sige gøre ved passiv genvinding)

Dit problem er følgende: Dit anlæg er ikke indreguleret korrekt. Du behøver ikke fortælle mig noget om Nilans montør og bla bla. DET ER IKKE INDREGULERET.

Korrekt indregulering foretages ved en hovedluftmåling i kanalsystems hovedstreng, gerne iht VENT-ordningens vejledning. Ventilerne kan du så indregulere forholdsmæssig vha simpel differentryksmåling i ventiler, målelære, sammenholdt med ventilernes datablad. Der skal udføres målerapport.

Det der nok sker, er at du har for lille udsugning i forhold til indblæst luftmængde - så falder den termiske virkningsgrad på anlægget.

Iøvrigt betvivler jeg stærkt at den lovede virkningsgrad kan holde i byretten.

Isolering er meget vigtigt. Du børe helst have 150 - 200mm oven på dine kanaler. Smartest er det hvis de ligger ned i bygningsisoleringen.

Det næste der er vigitigt er: Er der anvendt for ringe indblæsningsventiler (det er Nilan slem til). Så får du kuldedrop. Ligeledes kan dårlig indregulering igen hjælpe til problemer. Hvad med sektor-plader? Er de installeret i ventilerne? Hvor sidder ventilerne til indblæsning?

Problemet kan afhjælpes ved installering af en lille eftervarmeflade i indblæsningen.

Alternativt kan jeg oplyse at ABB's indblæsningsventil tp CTVB garanteres at kunne køre med 12° undertemperatur uden at droppe.

Men fortæl lidt mere om anlægget.

Kommentar
Fra : jko

Dato : 23-10-03 12:56

Ok - her er lidt ekstra information:
Fra starten var rørene kun isoleret med 50 mm. hvilket jeg fandt var alt for lidt - montøren lagde derefter 50 mm. yderligere på de rør der hænger oppe over isoleringen mens de øvrige rør der ligger nede i den eksisterende isolering fortsat kun har 50 mm. pånær nogle enkelte der har 100 mm. !
Indblæsningsventilerne sidder - selvfølgelig - i loftet ca. 1 m. fra midten af vinduet i hvert rum, pånær "vådrummene" som jo har udsugning !
Anlægget blev fra starten indreguleret af montøren med hjælp fra Solar som er hans bagland !!! Men da problemerne opstod har de jo forsøgt at justere luftmængderne - UDEN HELD !
Vedr. de ringe indblæsningsventiler og sektor-plader - aner det ikke - jeg går ud fra at det er de alm. standard ventiler de har monteret - jeg vidste ikke at der også er forskel på disse !!!
Hvad mener du helt præcist med kulde-drop ???

Jeg er godt klar over at man ka' "få" eftervarmeflader på el/gas men de er godt nok dyre og burde ikke være nødvendigt ! Jeg kender flere der har samme anlæg og de kører fint uden de lave indblæsningstemp. ved lave udetemp. !!!

Men det er nok isoleringen der stadig halter !!??

mvh
jko

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-03 13:05

Der er selvfølgelig flere ting der kan forskubbe luftmængdernes balance i forhold til hinanden. Beskidte filtre (det er normalt altid udsugningen der bliver mest beskidt -> du får for lidt udsugning -> for ringe temperaturvirkningsgrad.

Veksleren skal også være rent, den kan også gøre det ringere.

Hvilke filtre er der i? Sådan noget hvidt pladevat? Ifald ja, er dette normalt klassificeret EU3 eller G85. Det er, hvad vi kalder filtre til at fange cykelstel og flagermus. Et sådan filter lukker så meget igennem at du bør rense ventilatorer og veksler en gang årligt. Spørg efter minimum F45 filter, det fåes også som klippefilter.

Hvis man har tilkoblet afkastet til eksisterende plastik taghætte, skal låget på denne "lettes" for at det dur ordentligt.

Har du tørretumbler tilkoblet skal du der have et Nytrel filter indskudt for ikke at grise din unit til.

En elvarmeflade tp SystemAir CB 125 0,6kW koster 1135,- + en termostat/styring + to redutioner ø160 - 125. Pris excl moms.

Nilan bør forære dig en flade, med mindre de kan eftervise luftmængde og virkningsgrad.

Hvor er vi henne i landet?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-03 13:18

Nej isoleringen er ikke hele svaret. Men du har klart for lidt isolering på.

Kuldedrop opstår når luften ikke evner at klæbe på loftet længere (den såkaldt coanda effekt). Der der er vigtigt ved indblæsning af kold luft er, at man har tilstrækkelig hastighed i indblæsningsåbningen til at den indblæste luft "kommer langt" og "blander sig" med rumluften. Derfor er det ved ventilation i enfamilieshuse god latin og bruge envejsblæsende ventiler (det er der sektorpladen kommer på tale - så blæser ventilen kun til en side), der er monteret over radiatorer, udfra devicen - her har du en varm opadgående luftstrøm, hvori indblæsningsluft kan blande sig i. Dette lille fif giver så en sidegevindst i form af forbedret varmefordeling. Indblæsning midt i rummet kan du sagtens, det er bare lidt mere følsomt.

Solar har mig bekendt ingen anvendelige indreguleringsteknikere. At dømme efter Nilans optræden i diverse bygge-tv-udsendelser har de heller ikke. De viste i tv metodikker der blev brugt for tyve år siden.

Kommentar
Fra : jko

Dato : 23-10-03 13:20

Ja det er sådan noget hvidt pladevat men jeg kender ikke til klassifikationerne !
Jeg har for nylig renset filtrene og veksleren så pæn og ren ud !
Der er IKKE tørretumbler koblet på og afkastet er tilkoblet en "rist" i gavlen af huset !
Jeg tvivler MEGET på at Nilan vil forære mig noget som helst - jeg bliver betragtet som en "brokkerøv" og de har kigget på anlægget et par gange sidste vinter og smed bolden videre til montøren da de sagde at det skyldtes for dårlig isolering - montøren/Solar mener at det er aggregatet der er noget i vejen med så ............. !!??
Anlægget står i et hus i Ølstykke på Sjælland !
Du lyder som om du har meget forstand på dette emne - i hvilken anledning har du din viden herom ???
mvh
jko

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-10-03 13:44

Hej 3773... nu har jeg ikke gennemlæst alle dine svar (du er jo eksperten på dette område), men kan det tænkes der er en udelufts-blande spjæld oppe på loftet (lige som på mit gamle anlæg)... sommer og vinter indstilling??
Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-03 13:45

En rund rist i samme dimension som kanalen?????? Der har du noget af svaret. Hvor suger den friskluft fra?

Ventilerne til indblæsninger er uden tvivl KI ventiler (de er de billigste), dem anvender Nilan stort set altid. Igen der kan man forbedre funktionen med Systemairs TFF100 ventil, koster 75,- pr stk + moms hvor KI'eren koster 57,- KIR ventilen er også mere egnet.

Min viden har jeg fra salg og projektering af ventilationsanlæg i alle afskygninger gennem de sidste tyve år. Er grusomt fagidiot og "berygtet" for at hænge mig i detaljer. Er naturligvis VENT-certificeret. Startede med småhusventilation og har aldrig helt glemt det. Sælger og laver stadig anlæg i ny og næ, men gider ikke deltage i konkurrencerne på pris, idet man her bare tage røven på kunden (du får nøjagtig hvad du betaler for, hverken mere eller mindre). Kender aldeles udmærket Nilan og Genvex og d'herrers kvalitetsniveau.

Er (desværre i den her henseende) jyde, så jeg har langt over til dig. Kommer en sjælden gang til Sjælland, men der er nogen tid imellem. Normalt har vi også travlt af helvede til når først vi kommer over til jer "øboere". Trist, for det tager kun en times tid at gå anlægget igennem, hvorefter du kan få to siders rapport om overtrædelser af Dansk Ingeniør Forenings norm for Ventilationsanlæg, DS452, DS428 bygningsreglementet mv. Jeg kender de gutter der.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-10-03 13:45

NB: jko... du kan ROLIGT læne dig op af 3773... han VED hvad han snakker om

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-03 13:54

->Clan.

Nej, dit anlæg var et gammelt System 25, som virkede på en helt anden måde. Der sugede du fra vådrum/emhætte og brugte varmepumpen til at producere varmt vand. Når varmtvandsbeholderen var tilstrækkelig varm, sad der en magnetventil der sendte det varme vand fra varmepumpen omkring den lille varmeflade i recirkulationsmodulet og varmede derved luft op. Men systemet fungere netop som udsugning + recirkulation med frisklufttilspædning. Den her dims er et rent luftudskiftningsanlæg med en passiv modstrømsveksler (noget frygtelig fiduseri).

Jeg tro problemet er for højt modtryk i afkastet (risten).

Udsugningen er knebet lidt for meget, der må hellere være lidt undertryk i huset end omvendt - hvilket igen hjælper uniten.

Der er anhvendt for billige ventiler.

Anlægget kan godt tåle mere isolering.

Hvis det er fordi man er lidt pjevset, så monter den der lille el-varmeflade - driftomkostningen er minimal. Jeg kan spørge SystemAir om de vil handle direkte med dig. Han har som sagt også nogle gode ventiler.

Kommentar
Fra : jko

Dato : 23-10-03 14:01

Ja det er en rund rist på syd-gavlen af huset i samme dimension som kanal-røret - og ligeledes er indsugningen af den friske luft lavet via en rund rist på nord-gavlen !
Men hvorfor kan det give problemer - jeg er ikke helt med ???

Jeg glemte at nævne at isoleringen af de rør der ligger nede i eks. isolering, blot er laver på den måde at en 50 mm. måtte er lagt ovenpå røret - ikke lagt "ned om" røret - kan det ikke også give problemer ???

Har du ikke nogle referencer på Sjælland der kan gennemgå mit anlæg - jeg er da MEGET interesseret i en sådan rapport fra nogle der ved hvad de snakker om !!!!!!!!!!!!

mvh
jko

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-10-03 14:31

Ristene - så er jeg lidt mere rolig. Der er en smule forskel i hvordan samme rist opfører sig henholdsvis som afkast eller som indtag, men dette er mest i støjmæssigt henseende. Til gengæld er en Gry/Usav rist i dimensionenen ø160 alt alt for lille til aggregatets nominelle ydelse (300m3/h). Ø200 ville være meget mere passende.

Jeg var bange, hvis der kun var rist på afkastet og friskluften blev hentet i tagrummet. Så har du problemet - stor modstand i afkast - 0 modstand i indtag = skæv luftmængdeforhold (ovenikøbet til den gale side).

Anvendelse af rist til afkast/indtag på hver sin side af bygningen øger anlægget påvirkelighed af vind. Mindre heldigt, men dog en brugbar løsning.

Isoleringsmetoden du beskriver er noget lort. Brug A-bats eller endnu bedre T-bats. Del batsene på langs og byg op om kanalen - helt tæt på. Læg 1 - 2 plader ovenpå bagefter. Brug forskudte samlinger. Kanaler der hænger giver du to gange 50mm med forskudte samlinger. Der skal der anvendes rigtige lamelbats, f. eks. med påklistret alukraft. Tape samlingerne.

Beklageligvis kender jeg ikke nogle hæderlige ventilationsfolk derovre (det er derfor jeg sommetider er derovre, he he).

Men nu skal du også passe på, ikke at bruge en frygtelig masse energi på at få de der gutter op at hænge. De har garanteret garderet sig i deres tilbudstekst. Og hvis det var uhæderligt at svindle med virkningsgrader i brocherer, var hele banden af fabrikanter blevet sat ind i spjældet. Exhausto, som nok en den mest seriøse danske fabrikant, måler deres virkningsgrad med afblændet bypass-spjæld (dette er nemlig utæt i en grad der påvirket virkningsgraden væsentlig) og incl motorvarme (hvilket svarer til at måle benzinforbrug med medvind og ned af bakke). Såeh ventilationsentreprenørerne og nogle af leverandørerne er nogenlunde ligeså troværdige som dem der laver brochurer for autoradioer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-03 11:27

Har tænkt lidt over dit problem. Du har en termisk virkningsgrad på omkring de 70% hvilket i sig selv ikke er så ringe endda. Meeen, producenten lover op til 95%. Dette tal er temmelig urealistisk, hvilket du også selv har konstateret.

Almindeligvis skal dine ventiler kunne indblæse underkølet luft uden at du får træk og grimme luftbevægelser i opholdszonen.

Du kan gøre følgende:

Udskift dine indblæsningsventiler til en bedre slags.

Monter gerne større riste for afkast/indtag.

Indreguler anlægget ordentlig.

Efterisoler anlægget.

Indbyg el-varmeflade for at løfte temperaturen lidt om vinteren

Den sidste behøves måske ikke, når du har udført pkt 1, 3 & 4. Toeren er ikke nødvendig, men giver lidt mere kapacitet.

Prisoverslag fusk: 5 stk TFF100 ventiler 468,75
2 stk IGC 200 riste 300,-
2 stk reduktion f. do 150,-
1 stk elbatt 600W 1218,75
2 stk reduktion for do 117,50
1 stk temostat KVT 466,-

Hvis en jyde skal lave det 2 x bropenge 490,-

+ lidt til benzinen + et mindre honorar .

Alle priser er med moms.

Et sidste spørgsmål. Hvor mange steder blæser i ind, hvor mange steder suges der?

Kommentar
Fra : jko

Dato : 28-10-03 12:05

Hej igen 3773
Pænt af dig fortsat at bekymre dig over vores anlæg !
Vi har 7 indblæsningssteder og 5 udsugningssteder !
Vores montør har som sagt lovet os at kigge på problemet igen dette efterår og jeg har da tænkt mig at forelægge ham dine løsningsmuligheder - så må vi se hvad han siger til det ! Han "ofrede" selv den yderligere isolering på de ophængte rør fra 50 mm til 100 mm. - men jeg tror også at rørene ned i isoleringen skal efterses/efterisoleres som du også er inde på ! Vi har en føler på udsugningstemp. og det er helt klart her problemet ligger - den får for lav temp. ind i aggregatet og ka' jo - selvfølgelig - ikke levere en ordentlig indblæsningstemp. ! Forleden da det var koldt om morgenen viste displayet : -3 gr. udetemp. , 18 i udsugningstemp. og 15 i indblæsningstemp. og vi havde mindst 21 gr. i rumtemp. i de rum der udsuges fra ! Somme tider har vi ca. 28 gr i stuen ved brændeovnen hvor der også suges uden at det rigtig giver noget i udsugningstemp. ! Så den må jo tabe en masse varme - formentlig i rørene - fra udsugningsventilerne til den kommer ind i aggrgatet !!??
Mvh
jko

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-03 12:23

Uha, aldrig suge over en brændeovn = noget rigtig dumt noget.

Der skal indblæses over/i nærheden af brændeovnen. Det er langt mere effektivt.

En ledetråd mere. Hvis ventilerne er KI ventiler (som jeg har mistanke om), skal disse knibes rimelig meget i forhold til udsugningerne for at du får ligetryk. Igen indregulering - indregulering - indregulering

Umiddelbart vurderes det største problem at være for lav operativ temperatur. Der hvor i suger fra (badeværelse vådrum, køkken), fyrer i ikke der?

Mennesker er dobbelt så følsomme for træk ved 18° kontra f. eks 23°.

Gad forresten vide om det der instrument er helt pålideligt. Hvis ja er kanalsystemet isoleret af helvede til, eller ikke samlet ordentlig (utæt).

Nu er det vel ikke så åndsvagt at der er lavet både indblæsning og udsugning i alle rum, vel?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-03 12:29

Nu er der vel ikke brugt en masse slange i stedet for rør, eller aluflex i tagrummet?

Kommentar
Fra : jko

Dato : 28-10-03 12:46

Der er jo både fordele og ulemper ved at suge over en brændeovn - fordelen burde jo være højere udsugningstemp. ind i aggregatet !!! Men i stuen ved brændeovnen er der både sug og blæs (suget direkte over ovnen og blæset i den anden ende af rummet) !
Og ellers er der kun sug ELLER blæs i alle rum !
Jo selvfølgelig fyrer vi i alle rum - der er gulvvarme i på begge badeværelser og både køkken og bryggers er også opvarmet til 21 gr. !
Der er brugt de alm. "metalrør" i 2 forskellige dimensioner - der er kun slanger ved aggregatet !
Aluflex ???

mvh
jko

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-03 12:59

De er nogle satans idioter de der Nilan. De slanger du kan se, er formentlig såkaldte lyddæmperslanger. Det er et lorteprodukt den onde har fundet på, som kun bruges i alleryderste nødstilfælde, undtaget lige af Nilan og klamphuggere. Om de er tætte kan være sådan la la. Hvis de er knækket har du en grumme modstand der.

Sug i et rum med brændeovn er dumt.

Hvis du lukker døre og laver bare en anelse undertryk i stuen, har du en brændeovn der har svært ved at starte. En skidt forbrænding - kold skorsten mv, risikerer du kulilte i stuen - det dør man af.

Hvis du i bedste fald kan genvinde 70%, smider du derved 30% væk. Derfor bør filosofien være, skub varmen rundt, hvor der er behov for den, istedet for at suge den væk. Altså indblæsning i nærheden af brændeovnen og andre opholdsrum. Sug i vådrum og køkken.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-10-03 09:20

Nåhhh Jko, har jeg snart gjort mig fortjent til mine surt tjente point?

PS Jeg vil lige have dig in mente, til næste gang jeg skal til Sjælland. Så må du lige give en kop kaffe.

Kommentar
Fra : jko

Dato : 29-10-03 09:41

Hej 3773

Du ka' tro at du nok skal få dine point - med den service du lægger for dagen !!!!!
Du er velkommen til at komme forbi næste gang du er i området - kan vi maile sammen under mere private forhold ?
Så ka' du jo også få min adresse !

mvh
jko

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-10-03 11:50

Yes, men jeg lægger ikke min til skue på kandu, det er en firmamail.

Kommentar
Fra : jko

Dato : 29-10-03 12:28

Jeg har oprettet en MIDLERTIDIG hotmail adresse som du ka' maile til - jeg er nemmerlig også på job !
Jeg sletter den når vi har udvekslet første mail !
Her er adressen : olsen115@hotmail.com

mvh
jko

Godkendelse af svar
Fra : jko

Dato : 29-10-03 12:32

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : oz2ole

Dato : 23-11-10 21:30

Hej jko og 3773.

Har i fået anlægget op at køre optimalt... jeg ved godt det er længe siden, men en historie uden slutning er bare ikke meget ved ?

Kommentar
Fra : petero_dk

Dato : 18-11-13 10:40

Hej (skriver næsten direkte til 3773, og undskyld for at genåbne en super gammel tråd)

Jeg har samme problem i et hus fra 2004 (med samme system Nilan 300), vi har ikke selv bygget men overtaget. Sidste år begyndte vi at få meget kold indblæsningsluft præcis som beskrevet ovenfor.

Jeg har selv forsøgt at efterisolere rør på loftet, de ligger i toppen af loftsisoleringen og ikke i bunden,
Derudover har vi sørget for at skifte filter til det 3773 anbefaler rundt om på forum, samt rense krydsveksler.
Vi har haft en ude fra multikøl som kiggede på anlægget og han resatte firmware i kontrolsystemet, men gjorde ikke andet, og virkede ikke specielt kompetent, han måtte ringe til nogle andre flere gange under besøget. Det har blot gjort det værre.

Jeg tror vi har alle problemer beskrevet oppe i tråden, dårlige ventiler, forkert indregulering, dårlig isolering.

Vi bor i Århus.

3773 har du nogen du vil anbefale til at hjælpe med det her, har fået grå hår af at rode med det selv, og nu kaster jeg altså håndklædet i ringen (har endda prøvet at finde kontakt oplysninger så jeg kunne skrive til dig og spørge om du - mod betaling selvfølgelig - ville hjælpe)

Med venlig hilsen

Peter
(midlertidigmail2013(snabela)imaginary.dk)