/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Syg på deltid
Fra : fritnat
Vist : 1164 gange
100 point
Dato : 16-10-03 23:33

Jeg har fået oplyst fra kommunen at min arbejdsgiver skal betale de første 14 dage sygdagpenge da jeg har været ansat i flere år. Jeg arbejder 10 timer om ugen og har før fået dagpenge fra kommunen fra første sygdag. Er reglerne blevet lavet om?

Mvh.
Fritnat

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 17-10-03 00:21

Nu ved jeg ikke hvilken overenskomt du er ansat under. men i følge overenskomsten Co Industri og Dansk industri gælder følgende.
Til medarbejdere der har 9 måneders anciennitet på virkosomheden, yder arbejdsgiveren i indtil 5 uger (indtil 1. Juli 2000 dog i indtil 4 uger) fra første hele fraværsdag, ved rettidig anmeldt og dokumenteret sygdom, en betaling svarende til til det indtægtstab, den pågældende har lidt.

Beløbet indeholder den ved lovgivningen fastsatte maksimale dagpenge sats.

Hvis ikke den gælder dig så kontakt din fagforening. De vil/skal hjælpe dig

Kommentar
Fra : fritnat

Dato : 17-10-03 09:57

Til copycatdk.

Jeg har ingen overenskomst og det er for dyrt at blive medlem af fagforeningen når jeg ikke har flere timer.

Fritnat

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 17-10-03 10:37

Dagpenge ydes af arbejdsgiveren til ansatte ved sygefravær i 2 uger fra 1. hele fraværsdag, jf. Lov om dagpenge ved sygdom og fødsel §1.2 nr. 1.

Så længere er den ikke.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 17-10-03 10:38

Dagpenge ydes af arbejdsgiveren til ansatte ved sygefravær i 2 uger fra 1. hele fraværsdag, jf. Lov om dagpenge ved sygdom og fødsel §1.2 nr. 1.

Så længere er den ikke.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-03 10:43

Du kan læse lidt her
http://www.lederne.dk/Ret_og_pligt/Sygdom_og_arbejdsskader/Lon_under_sygdom/lon_under_sygdom.html

Hvis dette link mislykkes så søg på www.google.dk "løn under sygdom" det er det første link.

mvh ans

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 17-10-03 15:24

Ok.. Firmaet er underlagt overenskomsten. Det er ikke kun vores overenskomst men også firmaets! Men da jeg ikke ved hvor/hvad du arbejder med så er det svært at hjælpe.

Powerranger. Jo den er længere. Hvor har du det der fra??? Det kan måske være det er mindste satsen i følge loven. Men hvad de enkelte oganitationer har forhandlet sig frem til er noget andet.

Kommentar
Fra : fritnat

Dato : 17-10-03 15:47

Til copycatDK

Jeg har ingen grund til at tror at firmaet er dækket af en overenskomst.
Jeg arbejder på en privat lægeklinik og er den eneste ansat.
Jeg tror jeg har fundet frem til at arbejdsgiveren skal betale de første 14 dage hvis man har arbejdet over 74 timer indenfor den sidste 8 uger. Så det skal nok passe at grænsen er blevet trukket ned så jeg falder indenfor den nu. Nu bliver det lidt mere kringlet fordi tilfældigvis har jeg haft et par fridage -så jeg kunne kom til lægen/hospital så jeg har faktiske ikke nåede op på de 74 timer men kun 72 timer. Spørgsmål nu er om de er de faktiske timer jeg har arbejdet eller de timer jeg er ansat til?
Fritnat

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 17-10-03 16:09

ok.. her er et lille citat fra arbejdsmarkeds håndbogen.

Lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel.
en lønmodtager der er er helt eller delvist sygemeldt, har ret til sygedagpenge fra første sygedag, hvis en af følgende betingelser er opfyldt. Man:
-skal have været i arbejde i mindst 120 timer de sidste 13 uger.
-Man er berettiget til arbejdsløshedspenge,
-har netop afsluttet en erhvervmæssig uddanelse på mindst 1½ år,
-er elev i lønnet praktik i en anerkendt uddanelse.

Almindelige betingelser.
§1. Dagpenge efter denne lov ydes på grund af sygdom, herunder tilskadekomst, eller ved barsel og adoption.
stk2. Dagpenge ydes af
1)arbejdsgiveren til ansatte ved sygefravær i 2 uger fra 1 hele fraværsdag.
2)arbejdsgiveren til ansatte ved fravær på grund af forebyggende graviditetundersøgelser og
3)kommunen i øvrige tilfælde.

Stk.3. Til personer i fleksjob yder komunnen dagpenge fra første hele fraværsdag.

Så nu er den ikke længere. det her skal de følge.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 18-10-03 20:03

Godt copycatDK...

Det sidste i det ovenfor, er jo det jeg skriver...

Men alligevel skulle du lige flippe...

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 18-10-03 20:42

Flipper da ingen steder hen... ????

fritnat skriver: Jeg har ingen grund til at tror at firmaet er dækket af en overenskomst.

Så ja nu har du ret. jeg ville bare lige følge op på det.´
Alle folk går jo hellere ikke til mindsteløn bare fordi der er forhandlet en

Kommentar
Fra : dth

Dato : 22-10-03 22:51

13 ugers beskæftigelseskravet er sat ned til 8 uger, ved ændring i sygedagpengeloven, det er en forældet arbejdsmarkedshåndbog du har, copycatDK...

Kommentar
Fra : fritnat

Dato : 22-10-03 23:11

Tak skal du ha' dth. Så er det blevet lavet om.
Fritnat

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 22-10-03 23:14

Der er ikke kommet nogen nyere endnu da??? 2003.

Hvornår blev er den blev ændret?? Vil jeg da gerne lige have noteret

Accepteret svar
Fra : copycatDK

Modtaget 100 point
Dato : 22-10-03 23:53

dth du har helt ret.. har lige tjekket den på nettet og her er hele resultatet.... Kiggede jo bare i bogen og så er det jo faktisk meget lettere på nettet

Beskæftigelseskrav
§ 3. Lønmodtagere, som ikke får udbetalt fuld løn under sygdom, har ret til dagpenge fra arbejdsgiveren, hvis de

1) har været ansat i de sidste 8 uger før fraværet hos den pågældende arbejdsgiver og

2) i denne periode har været beskæftiget hos arbejdsgiveren i mindst 74 timer.

Stk. 2. Har lønmodtageren tidligere været beskæftiget hos den nuværende arbejdsgiver, og udgør den samlede beskæftigelse hos denne mindst 74 timer inden for de sidste 8 uger, gælder betingelsen i stk. 1, nr. 1, dog ikke.

Stk. 3. Retten til dagpenge fra arbejdsgiveren gælder, uanset om ansættelsen ophører inden for de første 2 uger, fra 1. fraværsdag.

§ 4. Ret til dagpenge fra kommunen har lønmodtagere, der

1) har været tilknyttet arbejdsmarkedet i de sidste 13 uger før sygdommens indtræden og i denne periode har været beskæftiget i mindst 120 timer samt ikke har ret til dagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode og beskæftigelsesforhold eller

2) hvis uarbejdsdygtigheden ikke var indtrådt, ville have været berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v eller lov om arbejdsmarkedsuddannelser,

3) inden for den seneste måned har afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed eller

4) er elever i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov.

Stk. 2. Retten til dagpenge fra kommunen indtræder fra 1. hele fraværsdag eller 1. fraværsdag efter, at retten til dagpenge fra arbejdsgiveren er ophørt.

Stk. 3. Socialministeren kan fastsætte regler om udbetaling af dagpenge fra arbejdsgiveren og kommunen, herunder dagpenge til

1) genansatte, jf. § 3, stk. 2, og nyansatte i nuværende beskæftigelsesforhold samt

2) personer, der har modtaget godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste efter lov om social service, eller

3) personer, der har modtaget ydelse efter lov om børnepasningsorlov.

Godkendelse af svar
Fra : fritnat

Dato : 23-10-03 10:47

Tak for svaret copycatDK.
Så fik vi den endelig på plads. Nu skal jeg slås med kommunen fordi det er dem der skal udbetale sygedagpenge.
Fritnat

Kommentar
Fra : dth

Dato : 23-10-03 11:02

Noget andet er, fritnat, at hvis du er ansat til at udføre arbejde mere end 8 timer om ugen og samtidig udfører arbejde der er dækket af funktionærloven, har du faktisk ret til fuld løn fra dag 1 fra arbejdsgiver. Du må lige skrive tilbage hvis du ud fra nedenstående er i tvivl om du er dækket. Hvis du har faste arbejdsdage er det intet problem, men hvis du selv bestemmer dine timer opstår et nyt, så må du lige skrive tilbage...

Og du har ret copycatDK, jeg udtrykte mig ikke klart nok mht. beskæftigelseskravet. 8-ugers-kravet går på retten fra dagpenge fra arbejdsgiver og omhandler beskæftigelse hos denne, mens 13-ugerskravet angår tilknytning til arbejdsmarkedet for at få ret til dagpenge fra kommunen.

Det er svært at få alt med da lovgivningen i mange tilfælde er så kompliceret. Derfor er det også lidt "farligt" at modtage rådgivning på denne måde. Det kan for de der ikke er medlemmer af en fagforening anbefales at opsøge en af de gratis retshjælp der ligger rundt om i landet.

"§ 1. Ved funktionærer forstås i denne lov følgende personer:

a) Handels- og kontormedhjælpere, beskæftiget ved køb eller salg, ved kontorarbejde eller dermed ligestillet lagerekspedition.

b) Personer, hvis arbejde består i teknisk eller klinisk bistandsydelse af ikke-håndværks- eller -fabriksmæssig art, og andre medhjælpere, som udfører et arbejde, der kan sidestilles hermed.

c) Personer, hvis arbejde udelukkende eller i det væsentlige består i på arbejdsgiverens vegne at lede eller føre tilsyn med udførelsen af andres arbejde.

d) Personer, hvis arbejde overvejende er af den under a) og b) angivne art.

Stk. 2. Det er en betingelse for lovens anvendelse, at den pågældende beskæftiges af vedkommende arbejdsgiver gennemsnitlig mere end 8 timer ugentlig, og at han indtager en tjenestestilling, således at han er undergivet arbejdsgiverens instruktioner"