/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Fremleje af lejlighed som lejer
Fra : hardwork
Vist : 474 gange
20 point
Dato : 15-10-03 09:26

Hej,

Jeg har en lejlighed jeg har lejet i 1½ år nu af et ejendomsfirma! Jeg flytter til tyskland til februar i et halvt år og vil derfor gerne fremleje min lejlighed til en kammerat i den periode! Men ejendomsfirmaet siger at jeg ikke kan fremleje lejligheden, medmindre jeg via mit depositum betaler for total renovering af lejligheden, og at min kammerat igen betaler for renovering af lejligheden via hans indskud når jeg kommer tilbage efter et halvt år!

Kan det virkelig være rigtigt? Det bliver omkring to håndværker-regninger på hver 10.000 kr da det skal laves af momsregistrede hændværkere som der står i vores lejekontrakt under §11

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 30 point
Dato : 15-10-03 09:37

>hardwork

Det tror jeg ikke på ejendomsselskabet kan forlange, men du kan rette henvendelse til LLO: http://www.llo.dk/

En anden mulighed er at undlade at flytte din folkeregisteradresse, og så blot lade din ven bo der. De kan ikke blande sig i hvem du bor sammen med. I skal selvfølgelig aftale hvordan husleje indbetaling foregår, i det du bliver draget til ansvar for evt. udeblevet huslejeindbetaling. I værste fald kan du ryge ud af lejligheden.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 15-10-03 10:13

Hejsa
Prøv og kig er: http://dklf.dk/
Det er Danmarkss Lejerforening, du kan gratis stille spørgsmål....
Men ellers er alternativet og kontakte llo som ram2 skriver...

Qnuz fra Nuserpigen

Godkendelse af svar
Fra : hardwork

Dato : 15-10-03 10:24

Tak for svaret ram2.

Jeg synes også det lyder helt urimeligt! Men det var altså den besked jeg fik fra udlejer! Jeg kigger lige på llo´s hjemmeside!

Kommentar
Fra : christianh

Dato : 15-10-03 11:06

Lejeloven er ganske kalr på dette punkt:

§ 139. Lejeren af en beboelseslejlighed har ret til at fremleje højst halvdelen af lejlighedens beboelsesrum til beboelse. Det samlede antal personer, der bor i lejligheden, må ikke overstige antallet af beboelsesrum.

Stk. 2. Fremlejeaftaler skal indgås skriftligt, og lejeren skal inden fremlejeperiodens begyndelse tilstille udlejeren kopi af fremlejeaftalen.

§ 140. En lejlighed, der udelukkende er udlejet til beboelse, har lejeren ret til at fremleje i indtil 2 år, når lejerens fravær er midlertidigt og skyldes sygdom, forretningsrejse, studieophold, midlertidig forflyttelse el.lign.

Stk. 2. Udlejeren kan modsætte sig fremlejeforholdet, når

a) ejendommen omfatter mindre end 13 beboelseslejligheder eller

b) det samlede antal personer i lejligheden vil overstige antallet af beboelsesrum eller

c) udlejeren i øvrigt har rimelig grund til at modsætte sig fremlejeforholdet.

Stk. 3. § 139, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.

Det er altså afgørende for din ret, om grunden til din flytning er arbejde, studieopjhold elelr lignende. Du må for eksempel ikke fraflytte lejlihgeden blot med henblik på fremleje.
Udlejeren kan ikke stille krav om renovering af lejligheden før og efter fremlejet. Men det er dig, der hænger på de skader, som den kammerat måtte lave mens han bor i din lejlighed. (§141 i samme lov)
Husk at lejeren har kav på at få kopi af fremlejeaftalen - og skriv samtidig hermed, hvad der er grunden til, at din lejlighed er ledig.