/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
Hjælp til finner søges:Quattro's, Volo's~
Fra : this76
Vist : 718 gange
100 point
Dato : 14-10-03 18:29

Hejsa,

Jeg er i fuld gang med at få købt mit eget udstyr, men jeg mangler stadig at finde nogle ordentlige finner. Er der nogen, der har et godt råd?

Jeg har kigget en del på Mares Plana Avanti Quattro og Volo'en, men også Sporasub Twinns, der har fået særdeles gode anmeldelser i Divernet's finne-test fra sep.2002. Er der nogle, der har erfaring med disse - især sidstnævnte, der jo kun koster knap det halve af Quattro'en og Volo'en?

Jeg har prøvet et par Seac Sub Vela Flex og fandt dem alt for hårde og ikke særligt effektive, så det er nok mest en blød finne, jeg er på jagt efter.

/ HT

Kommentar
Fra : TIMO_J

Dato : 14-10-03 20:30

Hej HT - Det primære ved finner under scuba dykning er din teknik ! sekundært om de har mange stresspunkter - bla. Voloen har jeg et par venner som har ødelagt da hænglserne i siden er knækket eller flækket - Har dog ikke brugt dem selv, Sporasub twins er en clon af den gamle Mares plana avanti. Plana - type finner er generelt en fornuftig finne, om det er mares eller en eller anden model, en eller 17 gummistriber er ret ligegyldigt... Finner som Jetfin i gummi er super på vragdykning, da de kan tåle ret meget slid til gengæld er de meget små og er derfor ikke ret gode udenfor et vrag... UV-jagt/fridyknings finner er langt de bedste til at dykke med, hvis man lige er indstillet på at man ikke kan hoppe i vandet med dem, Gå ud i vandet med dem, eller vende i et vrag uden af skulle have finnerne af..

Mvh

Timo J.
www.s-d-i.dk

Kommentar
Fra : jensdamm

Dato : 14-10-03 22:09

Hej HT,
Jeg har selv et par Mares Volo som jeg er utrolig glad for. En meget behagelig finne, netop fordi den er blødere end de fleste andre. Jeg har således ikke haft nogen problemer, men en af klubkammeraterne har haft problemer med Volo´er i stor størrelse (mine er kun str. small) - de begyndte at flække der hvor "tæerme" møder selve finnen. Han har dog begge gange fået dem byttet til et sæt nye uden beregning. Og derefter ikke haft yderligere problemer.
Så jeg kan kun anbefale Volo - trods den noget urimeligt høje pris. Komforten og fremdriften er i top. Du kan evt. overveje at købe dem via nettet - der er en del at spare i forhold til de danske butikkers priser.
M.v.h.
Jens

Kommentar
Fra : sorenw

Dato : 14-10-03 23:35

Hej HT.

Jeg har både et par Volo'er og et par af de "fantastiske" tech gummi-finner. Jeg er klart mest glad for mine Volo'er. Desværre er Volo'erne for små til min tørdragt.

Jeg har købt Volo'erne på nettet til under ½ pris af, hvad den lokale udstyrs-pusher forlanger. Gummifinnerne var meget billige selv hos den lokale og jeg har fået at vide, at DIR dykkere godtager den model jeg har, hvis ellers lige man skifter hæleremmene til nogle, der koster mere end finnerne

Hvis du kan finde Volo'er i XL til en god pris, er jeg ikke bleg for at anbefale dem.

Vh.
Søren

Kommentar
Fra : M.Ulstrup

Dato : 21-10-03 21:14

Hej HT.

Hvis jeg må tilføje lidt enkelt forviring!... nej det jeg vil sige er, at et par Mares Quattro finner er lige sagen (for mig), jeg dykker på vrag, på skrænter, og på sandbund, med dem. De er fantastiske!.... Jeg har personligt ikke noget særligt godt forhold til et par korte gummifinner!... Man kommer ingen vejne, og hvis der er den mindste smule strøm, skal der virkelig piskes.

Alt ialt, Mares Quattro, en rigtig god allround finne, med et spændesystem, som holder!

Med venlig hilsen

Michael Ulstrup
Dykkerklubben Nuser Vejle

Kommentar
Fra : jakobh

Dato : 26-10-03 12:11

Hej HT

Jeg har et par gode gammeldags sorte bløde gummi-finner og ja dem skal man ikke dykker med hvis der er lidt for frisk strøm så kommer man til at ligger stille selv om man arbejder helt vildt.
Men de er billige og gode til nybegynder dyk og stille vand- f.eks. dykning i sø'er. Dem er jeg meget tilfredse med, men jeg tror nu også jeg skal have fat i et par mares Plana Avanti Quattro som jeg har prøvet af en anden i klubben. det er en fed finne som er god til prisen

Jakobh

Kommentar
Fra : jakobh

Dato : 26-10-03 12:11

Hej HT

Jeg har et par gode gammeldags sorte bløde gummi-finner og ja dem skal man ikke dykker med hvis der er lidt for frisk strøm så kommer man til at ligger stille selv om man arbejder helt vildt.
Men de er billige og gode til nybegynder dyk og stille vand- f.eks. dykning i sø'er. Dem er jeg meget tilfredse med, men jeg tror nu også jeg skal have fat i et par mares Plana Avanti Quattro som jeg har prøvet af en anden i klubben. det er en fed finne som er god til prisen

Jakobh

Kommentar
Fra : pinin

Dato : 17-11-03 19:36

Halløjsa HT,

jeg dykker med MARES AVANTI QUATTRO. De er ganske effektfulde, pålidelige og holdbare. Husk på at finner med hælremsspænder i dårlig kvalitet let kan ødelægge et dyk og endda skabe en farlig situation hvis der er strøm/bølger. Jeg har hørt fra andre selv butikker at man skal holde sig fra Volo af flere årsager. Dels er de ikke særlige holdbare men knækker i hængslet efter megen brug, og dels er de slet ikke stive nok til mænd. Husk på en finne der blot bøjer har ingen effekt.
Jeg ser at de sorte anders and finner får hug, jeg har dog hørt at de er særlig gode ved penetrering af vrag da de ikke virvler så meget sand op.

håber du kan bruge mit råd.
Per

Kommentar
Fra : runejessen

Dato : 21-01-04 21:42

Hej HT

Hvorfor ikke prøve noget nyt. Prøv Force Fin. De er uopslidelige og sidder godt på foden. De er forholdsvis korte og derfor velegnet til især vragdykning. De er nemme at tage på og som sagt holder de næsten for evigt.
Jeg ved ikke hvor mange der forhandler dem i Danmark udover Dykkercenteret på Frederiksberg.
Force Fins er mine 4.par finner, og de bedste jeg har haft. Jeg har også haft Volo, Cressi Frog ect.
Se mere på: http://www.forcefin.com/

Held og lykke.
Mvh Rune Jessen

Kommentar
Fra : greenluck

Dato : 27-05-05 15:50

Jeg har selv den gamle mares plana model og den fungerer fint. Jeg ville være påpasselig med at købe Voloen. Som du nok kan se af indlæggene her er der mange dikkedarer som kan gå i stykker... Og du kan få forcefinnen til samme pris... ca 1000.

Kommentar
Fra : greenluck

Dato : 27-05-05 15:50

Jeg har selv den gamle mares plana model og den fungerer fint. Jeg ville være påpasselig med at købe Voloen. Som du nok kan se af indlæggene her er der mange dikkedarer som kan gå i stykker... Og du kan få forcefinnen til samme pris... ca 1000.