/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Problemer med TDC Bredbånd og Debian?
Fra : mjj
Vist : 408 gange
20 point
Dato : 02-02-02 15:51

jeg har TDC bredbånd med dynamisk ip og køre nu 2 computere, begge med windows, på netværket, så jeg ville lige sætte en linux server op, men den kan ikke finde DHCP og derfor kan den ikke komme på nettet...... er her nogen som kan hjælpe mig?

Linux-dist : Debian

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 30 point
Dato : 02-02-02 16:06

On Sat, 02 Feb 2002 14:51:31 GMT, mjj wrote:

> jeg har TDC bredbånd med dynamisk ip og køre nu 2 computere, begge med
> windows, på netværket, så jeg ville lige sætte en linux server op, men
> den kan ikke finde DHCP og derfor kan den ikke komme på nettet......
> er her nogen som kan hjælpe mig?

BB|ADSL har pr. default kun 2 adresser pr. kunde ?

Har du købt flere adresser ?

Ellers skal du release din DHCP lease på en af windows maskiner, før du
kan få en lease på din Linux maskine.

Hvis du ikke kan finde ud af at release din lease, så sluk windows
maskinen og vent i 2 timer.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-02-02 18:16

mjj wrote:
> jeg har TDC bredbånd med dynamisk ip og køre nu 2 computere, begge med
> windows, på netværket, så jeg ville lige sætte en linux server op, men
> den kan ikke finde DHCP og derfor kan den ikke komme på nettet...... er
> her nogen som kan hjælpe mig?
Den router der følger med Pro@ccess kunne øjensynligt heller ikke dele en
ip-adresse ud til min linux-maskine, så det kunne godt virke som om der er
et eller andet problem?!

mvh Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-02-02 22:10

"mjj" <mjj.news@kandu.dk> writes:

> jeg har TDC bredbånd med dynamisk ip og køre nu 2 computere, begge med
> windows, på netværket, så jeg ville lige sætte en linux server op, men
> den kan ikke finde DHCP og derfor kan den ikke komme på nettet...... er
> her nogen som kan hjælpe mig?

Hvilket netkort bruger du?>

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-02-02 23:04

Jesper Skriver wrote:
> Ellers skal du release din DHCP lease på en af windows maskiner, før du
> kan få en lease på din Linux maskine.

Lige en anden vinkel på et problem jeg har...

Jeg har en maskine der meget få gange dual booter op i win98 - også på tdc
bredbånd.
Den bruger altså samme netværkskort med samme mac-adresse til at lave DHCP
requesten. Selvom jeg frigiver kortet i windows, så går der over en time
før jeg kan bruge det i linux - og omvendt. Rimeligt underligt, jeg ville
mene, at når det er samme mac-adresse, burde der slet ikke være behov for
at frigive det - og også selvom man gør, så det "modsatte" OS bare ikke få
en IP.

Nogen hurtig forklaring på dette - jeg har så smidt en anden maskine op som
firewall nu, men kan bare huske ovenstående iriterede mig grusomt.

Godkendelse af svar
Fra : mjj

Dato : 03-02-02 00:56

Tak for svaret Jesper Skriver.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-02-02 11:51

On Sat, 02 Feb 2002 23:03:36 +0100, Dennis T. wrote:

> Jesper Skriver wrote:
>
>> Ellers skal du release din DHCP lease på en af windows maskiner, før
>> du kan få en lease på din Linux maskine.
>
> Lige en anden vinkel på et problem jeg har...
>
> Jeg har en maskine der meget få gange dual booter op i win98 - også
> på tdc bredbånd.
>
> Den bruger altså samme netværkskort med samme mac-adresse til at lave
> DHCP requesten. Selvom jeg frigiver kortet i windows

Hvordan "frigiver", mine tests viser at hvis man frigiver leasen, så
virker det fint.

> så går der over en time før jeg kan bruge det i linux - og
> omvendt. Rimeligt underligt, jeg ville mene, at når det er samme
> mac-adresse, burde der slet ikke være behov for at frigive det - og
> også selvom man gør, så det "modsatte" OS bare ikke få en IP.

DHCP bruger kun MAC adressen til at identificere en klient, såfremt
den ikke har en client identifier, herudover har windows en ide om at
tilføje 0x01 til MAC adresser.

> Nogen hurtig forklaring på dette - jeg har så smidt en anden maskine
> op som firewall nu, men kan bare huske ovenstående iriterede mig
> grusomt.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer