/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Pykologien bag overspisning?
Fra : Patriar
Vist : 829 gange
44 point
Dato : 27-09-03 11:19

Nu er jeg snart træt af altid at skulle passe på min vægt. Jeg går fra den ene kur til den anden, og i ny og næ fortæller jeg mig selv at nu er det slut med kure for at tabe sig. Jeg skal bare spise mindre det er sunderer. eller jeg skal bare spise lidt og flere gange om dagen. Og bla. bla. bla.
De fleste kender det fra sig selv, eller har hørt det fra andre kloge hoveder.

Men jeg forstår ikke hvad der gang på gang går galt. Jeg har jo en inderlig lyst til at tabe mig, men alligevel falder jeg i gang på gang, og overæder flere dage i træk, samtidigt med at min samvittighed godt ved at hvis jeg vil være slank så er det dumt det jeg laver nu.
Men mit sind prøver så at fortælle mig at "På MANDAG så sker det" så tager du dig sammen og bliver slank for evigt.
og jeg tror virkelig på den om mandagen eller den dag der nu blev sat af til det, og som jeg klarede at holde ved at spise mindre eller kun ris, eller kun Nupo osv.
Jeg kan gå på nupo en måned i træk, eller tage en riskur i 3 uger og spise utroligt langsomt i en måned, og mine venner misunder mig min disciplin (og min slanke krop i den periode) (jeg vejer kun 5 kg. for meget, men det er kun fordi jeg gang på gang må gå på en satanisk kur og holde vægten nede.)
(Det lykkedes mig endda en gang at holde mig på måtten i over 11 måneder hvor jeg var helt slank som jeg gerne ville være, men tog så på ferie og faldt i).
Og nu er jeg endnu en gang tilbage på de evige slankemarker.

Hvad kan være årsagen til en sådan svaghed og tvesindethed?
Hvad er årsagen til trøstespisning, og overædning i perioder?
Hvorfor er nogle mennesker ligeglade med mad, og andre kan simpelthen ikke lade være med at æde konstant?
Hvorfor kan nogle ryge når det passer dem og andre prøver forgæves at holde op hele tiden?
Kender i ikke den type der siger: Jamen jeg elsker og mad helt vildt, og spiser næsten også hele tiden. Jeg kan bare ikke tage på.
Men nej kære ven. Det passer ikke. Du TROR du elsker mad som os der hele tiden tager på, fordi du ikke har det som os og derfor har du ikke mulighed for at vide på hvilket niveau vi elsker mad i forhold til dig.
Og desuden spiser du stort set kun halvdelen af hvad vi andre med vægtproblemer spiser.

Jeg kender sågar Fede mennesker der siger at de ikke kan forstå at de ikke taber sig, for dom de siger: Jeg spiser slet ikke noget. (Og man har lige set dem kværne en King size Mars Bar på så kort tid at man godt kan forstå at de har glemt at de har spist noget.

Men er det frustration over et eller andet i livet der gør alle de ovennævnte ting?
Er det fordi man ikke laver det (arbejder med det man drømmer om) man gerne villle?
Er det fordi man savner en dejlig kæreste?
Er det fordi man har dårlig økonomi?
Er det fordi man er i den situation man er i og ved inderst inde at man hellere ville have lavet dit og dat, og have været her og der?

Jeg tror helt ærligt at der ligger nogle psykologiske faktorer bag.

Lad mig komme med et eksempel. Hvis jeg blev udstationeret i Vietnam i 5 år og kom i Fremmedlegionen i 3 å, så tror jeg at jeg derefter ville vedblive at være slank fordi det er blevet inkorporeret i ens livsstil at spise i et bestemt mønster, eller at spise for at leve og ikke for alt muligt andet ukendt.

Eller hvis jeg fik at vide at jeg kunne komme ud på en øde ø med 70 dejlige piger der gjorde alt for mig i en årelang periode, sålænge jeg dog holdt mig slank. SÅ skulle i fnadme se løjer*G*.

Så med disse eksempler er jeg på sporet af at det er fodi der mangle noget i livet. Noget at gå op i???????
Noget af ovennævnte eksempler, med "den eneste ene" eller orden i livet osv.

ER der nogen derude der har en løsning eller nogle konkrete forslag til hvad det kan være?
Eller er der nogen der kender menneskets psyke med dette emne?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-09-03 12:52

Patriar
Har du ikke fået svar i dit eget tip?

mvh ans

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 27-09-03 13:03

Patriar
Du stiller en mængde sp. som du faktisk selv besvarer!!!
Jeg får lyst til, at spørge: "Hvad vejer du egentlig"??- Og er dit problem meget stort??

Vores stofskifte er jo ikke ens, så JO,- Nogle kan faktisk spise uforskammet meget uden alligevel at tage på...

Mvh
Frida

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 27-09-03 13:06

Så lige dit Tip,- og må sige ligesom Ans. Har du ikke allerede fået det svar du eftersøger???

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 44 point
Dato : 27-09-03 13:10

Hej Patriar;

Når man ser bort fra de tilfælde, hvor der virkelig er tale om en genetisk spiseforstyrrelse - så har du ganske ret i, at tilbage er pyskologisk betingede årsager.

Er man deprimeret på grund af man f.eks. har mistet sit arbejde, eller der er problemer på hjemmefronten, eller at man savner en at være sammen med - så er grundlaget tilstede for et misbrug.
Nogle tager en tur på alkoholen, etc. - men langt de fleste ryger ud i en spiseforstyrrelse.
Det lyder nok hårdt, men ofte rammes personen af manglende selvværd.
Når man ikke føler man er god nok - eller at nogen holder af en - så søger man tilbage til det der instinktiv gav tryghed - tilbage fra spædbarnsstadiet var det mad!

Om der findes psykologi bøger der specifikt tager fat på dette emne ved jeg ikke; men langt henad vejen har du trods alt også selv svaret på spørgsmålet.
Prøv at kigge kritisk på dig selv! Den bedste til at hjælpe er ikke bøger - det er dig!

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Patriar

Dato : 27-09-03 23:47

Ja jeg må indrømme at jeg først fandt den side med spiseforstyrrelser efter at jeg skrev min tråd.
Men jeg har ikke fået læst den helt endnu, men den virker da go.
Men igen kan den jo ikke gå individuelt ind og fortælle om det enkelte individ, men kun prøve at ramme så bredt som muligt psykologisk.

Jeg er 175 cm, og vejer 73 men vil gerne ned på 68/69, fordi jeg underviser i yoga og der er det essentielt at man er slank, både for udseendet (buisness) og så er det jo også lettere at komme ned i de svære stillinger

Men jeg giver Smitty ret i at det er fra en selv at man udvikler sig. Og det hjalp da også bare at stille de spørgesmål jeg stilte. Nu skal jeg bare skrue ind på de mentale ting jeg fandt frem til.
Og det var meget med mit selvværd. Jeg har været for meget i byen og har udviklet mig med damerne gennem flasken, og har glemt den rigtige verden..

Giver det meming???

Men jeg burde starte på noget Drama eller noget sang, eller noget dans eller andet hæmningsfuldt. Så tager jeg det hele "bagfra" *S*.

...

Godkendelse af svar
Fra : Patriar

Dato : 27-09-03 23:49

Tak for svaret smitty. Det ER jo en selv der i sidste ende har svaret på sine spørgesmål.....

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 04-10-03 02:33

Hej Patriar.

At det i sidste ende er dig selv der har svaret på dine spørgesmål, er da helt rigtigt.

Men een ting er helt 100 % sikkert, at det bliver særdeles vanskeligt for dig at ændre på din adfærd allene,
så jeg vil råde dig til at opsøge en der virkelig har forstand på at hjælpe dig.

Har du nogle spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig.

steen.hansen@dk2net.dk

mvh.

Steen

Kommentar
Fra : trampeline

Dato : 15-02-04 13:38

Hej
Jeg synes du skal læse en ny bog som er kommet på norsk som hedder "Overspisning" Den har en noget andet indfaldsvinkel end det kendte

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 02-04-04 16:49

Hej
Der er også dette link til e-psyk, hvor "overspisning" i en artikel bliver omtalt som, een i USA anderkendt spiseforstyrrelse, på linie med anorexi og bullimi
http://www.e-psyk.dk/tema/TemaFrameJs2.htm
Jeg er selv "sådan en overspiser". Jeg havde meldt mig til yoga, syntes det var rigtig godt, men nogle kilo generede mig så meget, at jeg holdte op af den grund. Har nu tabt halvdelen af det ønskede, men har virkelig svært ved , at komme videre, da det tydeligvis er en spiseforstyrrelse med en omfattende problematik,.
Jeg har på andre områder i livet vist, at jeg er mere koncentreret om at nå et mål og udholdende og hvad der ellers skal til, end de fleste, men her er jeg mere udfordret end ellers. Men jeg er OVERBEVIST om, at kan lade sig gøre.
Mvh Mulberry

Kommentar
Fra : gyde84

Dato : 20-10-07 22:14

hej!

jeg fik for 2 år siden en åbenbaring som jeg gerne vil dele. Tror det måske vil kunne hjælpe dig. Håber du vil læse mit brev selvom det er lidt lángt.

Jeg havde i en årrække været på kur konstant ligesom du beskriver. Maden og sundheden fyldte meget i mit liv og jeg brugte timer på at gå rundt i supermarkedet og kigge på indholdsfortegnelser. Bare jeg kunne tabe 5 kg troede jeg, at jeg ville blive glad. Jeg holdte igen med maden, men faldt også i. På et tidspunkt udviklede det sig til alvorlig bullimi. Jeg kunne ikke få den kontrol jeg så brændende ønskede, men fortsatte kampen og brugte pludeslig opkastningen som vej. Det er de værste år af mit liv hidtil. Mit store problem var at jeg til sidst ikke kunne omgåes mad på en naturlig måde. jeg fik et tvangspræget forhold til maden og tvangen blev større og større jo mere jeg nægtede mig selv maden. Jeg kunne ikke have mad i huset uden at spise det også selvom jeg ikke var sulten. Det var som om noget i mig tvang mig til at kå ud i køkkenet for at spise. Jeg ved ikke om du har oplevet lidt af denne magel på kontrol. Det føles som en afhængighed eller desperation. Den viser sig fx ved at man på vej hjem fra supermarkedet, kan finde på at åbne og begynde at spise den mad som man har købt.

Jeg så på et tidspunkt et program, hvor de havde fundet et stof i hjernen som de mente var årsagen til en række spiseforstyrrelser. Det gik på, at dette stof når det var til stede i hjernen skabte en ekstrem hungren og desperation efter mad. De mænd som havde deltaget i forsøget og havde fået sprøjtet stoffet ind blev med et grådige efter mad og kastede sig over spisebordet. De beskrev det som en pludselig ændring i deres psyke.

Det interessante er at dette stof formentlig automatisk udskildes i vores kroppe i det vi nægter os selv at få mad, I det vi går på kur. I det kroppen bliver nægtet det der sikre dens overlevelse sker der fromentlig noget biologisk i os. Vi fokusere mere på maden og vi kaster os over den unden at mærke om vi er sultne eller ej.
I naturen ville denne mekanisme, sørge for at vi konsentrerede os ekstra om at skaffe mad og sikre vores overlevelse, men i den verden vi lever i idag tror jeg at den opretholder og bliver grundlag for spiseforstyrrelsen. Vi gør jo noget unaturligt når vi går på kur. Vi giver kroppen mindre næring end den behøver med vilje samtidig med at vi har adgang til uendelig maddepoter.

Hele den pointe jeg ønsker at understrege er at det er kuren i sig selv som får os til at miste kontrollen. Den ødelægger det hele for os. den fjerner vores fornemmelse for hvad vi behøver at spise og vores evne til at stoppe i tide.

I mit eget tilfælde oplevede jeg noget jeg aldrig havde troet ville ske. En dag fik jeg nok (længere historie). Jeg gjorde det som i kognitiv adfærdsterapi kaldes exponering. Man gør det samme hvis man fx er bange for edderkopper. Man møder genstanden for sin frygt. Jeg gav slip på kuren. Jeg gad simplet ikke mere og tænkte, at så måtte jeg bare blive fed hvis det var resultatet af at droppe kuren. Jeg undlad at kaste op selvom jeg var sikker på at jeg ville blive tyk næste dag. Jeg købte ind lige hvad jeg havde lyst til. Jeg kiggede ikke på indjoldsfortegnelden. Jeg tvang mig ikke til at spise salat hvis jeg havde lyst til kyllingeburger også selvom jeg følte mig oppustet bagefter. SElvom det lyder dumt var det virkelig angstprovokerende for mig at give så meget slip.

Det vilde var at jeg efter to uger ca, mærkede noget jeg ikke havde mærket længe. Jeg opdagede at jeg ikke havde lyst til kulhydrater, hvilket jeg havde hungret efter før. Jeg kunne spise pakker af kiks osv. Jeg oplevede, at jeg en dag glemte at spise. Det var aldrig sket mens jeg var på kur. Det gav pludselig mening for mig det med stoffet i hjernen. Desperationen forsvand og jeg havde ikke lyst til mad på den måde jeg tidligere have haft.

Helt eminent var det at jeg faktisk ikke blev tyk. Man kan godt spise hot dogs med rigtig ikke fedtfri remulade uden at tage på. og man kan godt få brød til morgenmad. Mayonaise er lækkert og feder ikke hvis man får det 4 gange om mdr. Det er mængden der er det afgørende, og giver man kroppen lov skal den nok fortælle hvad den har brug for. Måske går der lidt tid men den kommer helt sikker efter det.
I dag køber jeg god sund mad, men også usund mad når jeg har lyst. Jeg tviinger mig selv til ikke at gå i panik fordi vægten viser 1-2 kg mere end dagen før. Min krop kommer altid tilbage til dens normalvægt efter ca en mdr. Jeg tvinger mig til ikke at lægge madplaner for næste dag når jeg ligger i sengen om aftenen. Jeg gør det af den ene grund, at det alligevel ikke virker.
Hvis du prøver dette skal du ikke bruge det som en ny kur. Prøv at bliv afklaret med hvad dette syglige fokus gør af godt for dig. Hvis jeg var dig ville jeg droppe yoga hvis det er det som er din undskyldning for at holde fast i din sygelige madforhold. DEt hjælper at undgå det der tricker ens problemer og det er det hele værd selvom man af en eller anden grund tiltrækkes af det.
DEt som får en til at tro at vægt er vejen til lykke bør man helt fjere fra ens liv.

Jeg synes også det hjælper at kende mine begrænsninger. Når min mor har bagt kage til min fryser eller når der er 3 poser slik tager jeg det ikke med hjem. Hvis jeg har lyst til noget køber jeg det i små mængder. fx et stykke chokolade og ikke en hel kasse. Jeg har indset at jeg ikke dur til at have sådan noget på lager i min lejlighed og synes det hjælper.

også lær at nyd maden. mad er godt for os. Ost er dejligt og giver kalk til knoglerne mens chokolade give fastere bryster og baller :0) Tænk på det gode i det når du giver dig selv lov i stedet for at være fyldt med had allerede inden du har taget første bid.

For nogle virker slankekur, men jeg er (og du er formentlig også) en af dem for hvem det kun gør det sværre at kontrolere maden. Selvom du måske ikke er så syg som jeg var, tror jeg du kunne drage nytte at terapi. Min læge henviste mig gratis til en terapi gruppe.

Håber alt går går godt for dig i fremtiden

mhv

den psykologi studeren fra aalborg