/ Forside/ Interesser / Fritid / Computerspil / Spørgsmål
10  Tri 2316
Hvordan får jeg lyd på i gamle spil?
Fra : Zip4dup2
Vist : 354 gange
200 point
Dato : 26-09-03 19:19

Hvordan kan jeg få lyd på de gode gamle pc spil, Under A Killing Moon, Little Big Adventure, og PQ4, blandt mange andre klassikere ???
Når jeg spiller den på min bærbare, en compaq presario 1246, i win98 er det mig umuligt at få lyd på.
Hvad skal jeg gøre?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 26-09-03 19:40

Er de gode gamle PC spil du nævner DOS spil? For så skal du loade en DOS driver for at få lyd på.
Driveren skal loades i den config.dos fil der benyttes når du har programmer der kører i ren DOS.

mvh. Per

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 26-09-03 19:47

Jeps, som Per.Frederiksen skriver og så skal du vist også aktivere den under enhedshåndteringen. Den kræver vist sin egen IRQ og adresse-range

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 200 point
Dato : 26-09-03 21:44

Her er adressen på software til compaq presario 1246

http://h20015.www2.hp.com/en/softwareCategory.jhtml?lc=en&pagetype=software&prodId=compaqpres94996&sw_lang=en&cc=us
(Linien kommer nok ikke til at hænge sammen her i kandu.dk, så må du selv kopiere lidt via notepad.exe)
Men der omtales ikke DOS drivere. Så desværre. Der kan nok ikke komme lyd på.

Dog så kan man være heldig at SB16 emuleres i hardware (SB16=Sound Blaster 16), og så kan man indlæse en SB16 DOS driver.

srhansen har ret, når han nævner IRQ og adresse-range. Dette sættes i DOS ved at tilføje informationerrne i den line i config.dos som loader lyddriverne.
Men jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke har lyst til at lege ret meget med IRQ og adresse områder i DOS, på hardware som MÅSKE emulerer SB16 i hardware.

hmmm... jeg kommer til at tænke på at du måske kan køre VirtuelPC under windows. VirtuelPC vil emulere et komplet motherboard, og vil måske også kunne fange DOS lyd, og konvertere det til windows lyd.
Nå'r nej, Virtuel PC kører kun under Win2K og op.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Zip4dup2

Dato : 27-09-03 11:00

Hvor kan man finde og download de omtalte DOS driver?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 27-09-03 12:56
Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 21-10-03 07:06

Hej Zip4dup2, fik du svar på dit spørgsmål?

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : Zip4dup2

Dato : 13-05-04 13:12

Jeg takker for de gode svar.