/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
afsyring:kan man male på den afsluttende~
Fra : camillaandersen
Vist : 8117 gange
41 point
Dato : 26-09-03 00:18

Jeg skal afsyre en kommode,et karlekammerskab og en servante. Når jeg har afsyret dem vil jeg i hvert fald gerne male et af møblerne hvide. Mit spørgsmål er, kan jeg male direkte på acryllak (som jeg har tænkt mig at bruge til sidst) eller skal jeg så til at slibe igen før jeg kan male? I så fald ville jeg så slippe for at slibe igen, hvis jeg brugte blitza,lindolie eller voks som finish? (Og hvis jeg kan slippe uden om det med voks,hvilken slags voks skal jeg så bruge?)

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 26-09-03 01:21

Når du har afsyret skulle du jo gerne have "rå" træ, vask det af evt. med grundrens og når det er tørt kan du male, men at starte med blitza, voks eller noget i den stil er da lidt "omvendt"!
Du sliper let med sandpapir, træet har jo "rest sig" efter den behandling og så grunder du let og sliber let - inden du maler "rigtigt". vi snakker jo om hvidt eller anden FARVE, så det der med en form for lak/voks er ikke en "finis" på den måde du omtaler det!! Lak/voks er lige netop "finis" og afslutning. F. eks. ved Karlekammer skabet, som ofte fremstår "rå" er linolie - ELLER voks - ELLER blitza den AFSLUTTENDE finis.
Det der med at slibe (let) er jo for at få træet rent og "pænt" efter en sådan ret hård behandling, som en afsyring er. Skal det MALES, så glem de ting.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 26-09-03 01:25

Jeg skrev "grundrens", men det bedste er nok efter afsyring, at vaske med en opløsning af edikesyre, men husk at lade træet tøre godt inden du fortsætter, og du slipper IKKE for lidt slipning med sandpapir, hvis resultatet skal være bare rimeligt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-09-03 12:46

Voks er en ret definitiv behandling. Når du har smurt det på, er du nødt til at blive ved. Du får hverken plast- olie- eller alkydmaling eller lak til at binde på voks. Hvis du kan finde et sted, hvor de handler udstyr for biavlere, kan du købe en tavle eller tre. Det er absolut den billigste måde. Og så får du duften med gratis. Snak evt. med en biavler i nabolaget; han har måske et par liggende i reserve. Ellers "hvid møbelvoks" hos møbel- og farvehandlere. Men du får aldrig maling eller lak til at binde ovenpå uden en ny "afsyring" som i virkeligheden foregår med det modsatte, nemlig en stærk base. Og læs ovenfor det med afvaskning med eddikevand. Tilbageværende lud i træet vil spolere olie- og alkydmaling og forhindre plastmaling i at hærde. Og afslibningen er også det vigtigste. Masser af mennesker tror, at det er malearbejdet, som tager tid. Forkert! Forarbejdet til en god bund er vigtigere og tager 2 til 10 gange så lang tid. Akryllak er noget af det værste, du kan male ovenpå. Kun akrylmaling og -lak kan binde på det og det først efter matslibning (eksempelvis vandslibning med vådslibepapir korn 240). En bund af olie- eller alkydgrund kan du udføre en hvilkensomhelst behandling ovenpå - fra akvarel til tokomponent gulvlak.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 28-09-03 15:20

Jeg håber da også du forstod hvad jeg mente om det der linolie, voks, eller blitza.
F. eks. de der ofte "rå" fyldingsdøre (vist nok kaldet Herregaardsdøre), de er jo ofte behandlet med en linolie opløsning, eller voks... man ser dem også med lak ala blitza, eller malede, smag er jo forskellig.
Det korte er bare at de 3 nævnte ting, ofte er "finis" altså både START - og SLUT behandling og bør ikke ingå hvis der planlægges at male!
Man KAN jo evt. (uden større problemer) senere male på noget der er behandlet men en linolieopløsning eller lak, men voks er ikke noget man sådan bare lige maler på.

Kommentar
Fra : camillaandersen

Dato : 03-10-03 18:12

okay,er virkelig på herrens mark her. Jeg bliver anbefalet det ene for dernæst at blive frarådet det af en anden,en smule forvirrende,især når man ikke lige er en født håndværker...
-Har besluttet mig for ikke at bruge voks,fordi det er så definitivt.
-Har mine tvivl om linolie,da jeg har hørt,at det skulle blive meget mørkt,passer det?
-Blitza er jeg blevet anbefalet og har senere hørt,at det kan "ses" når det er påført...??
-Akryllak er jeg også blevet anbefalet og har senere fået at vide,at det er noget af det værste jeg kan gøre hvis jeg om noget tid gerne vil male ovenpå det p.g.a et omfattende slibearbejde...
-Og hvad er dette Alkydgrund?
Jeg vil meget gerne undgå at det kommer til at se: 1) blankt og lakeret ud. 2) MEGET mørkt 3) MEGET lyst,som i nærheden af ludbehandlet træ. Håber der er nogle der overhovedet forstår hvad jeg skriver og nogle der kan opklare det her mysterium,vil være evigt taknemmelig!!

Accepteret svar
Fra : lillemig

Modtaget 41 point
Dato : 03-10-03 19:32

1) Med blitza (som jo er lak) fernis bliver det garanteret blank!
2) Linolie er jo klar og kan (skal) fortyndes rimeligt med terpentin, du få en lidt mat
overflade, men altså træet virker ubehandlet! (Det er billigere end voks). Nu er
mange malinger jo baseret på linolie og terpentin, så her vil jo ikke være problemer
ved senere maling.
3) Voks giver samme finis som fortyndet Linolie, hvor træet også virker ubehandlet,
der er absokut IKKE noget galt med voks. Kun ikke så smart hvis altså du vil male
på det, meningen med de behandlinger er jo beskyttelse, samtidig med at bevare
træet pænt - altså at det VIRKER ubehandlet! I sagens natur ligger voks en tynd
(beskyttende) hinde der afviser andre ting - også evt. maling
4) Lud kan også fåes klart

Godkendelse af svar
Fra : camillaandersen

Dato : 03-10-03 19:56

Tak for svaret lillemig.
         Og tak for tålmodigheden med mig...