/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Rep. inden for rimelig tid?
Fra : pocoz2
Vist : 279 gange
20 point
Dato : 18-09-03 12:15

Jeg har til en butik indleveret en DVD-afspiller da den ikke virkede.
Den blev indleveret ca 10 dage efter købet og jeg fik at vide at der ville gå ca 10 arbejdsdage med at reperare den.
Der er nu gået snart en måned og jeg får hvergang jeg rykker for den at vide at der kommer til at gå noget yderligere tid.
Skal man finde sig i det...?
Afspilleren har jo aldrig virket men jeg opdagede det først efter ca ti dage.

Hvordan står jeg rent lov-messigt? (især efter den nye købelov)

mvh Martin

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-09-03 12:32

Du kan læse lidt om det her. http://www.dr.dk/forbrug/guides/ret/ret_02d.htm

mvh ans

Kommentar
Fra : pnuen

Dato : 14-05-04 15:52

I følge købeloven har du følgende muligheder, når den ting, du har købt, ikke virker (lider af en mangel):
Du kan kræve afhjælpning (dvs. reparation), omlevering (en ny dvd), afslag (betale mindre, hvilket ikke er interessant for dig, når den ikke virker) eller hæve købet.

Sælger skal afhjælpe indenfor "rimelig tid". Det er en konkret vurdering, hvad dette er, og der skal bl.a,. tages hensyn til, om sælger selv gør det (det gør leverandøren nok), og om du har fået en erstatningsvare i ventetiden. En måned er IKKE rimelig tid. Du skal skrive (beviseligt) til sælger, at du ønsker varen repareret til en bestemt dato, da du ellers vil hæve (du skal blot give ham 5-7 dage), henset til den tid, der nu er forløbet. Har sælger ikke dvdén klar til denne dato hæver du købet - dvs. du skal have dine penge tilbage.