/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
bøfsandwich
Fra : majbritt05
Vist : 9113 gange
50 point
Dato : 16-09-03 14:13

Nogen som har en god opskrift på en traditionel bøfsandwich - ikke alle dem med mango-sauce og lignende?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-09-03 14:17

Så må du hellere ind og studere http://www.aok.dk/E/F/CPHDK/0000/01/39/3.html

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-09-03 14:19

Citat
Brug ikke for magert kød. Fedtet er vigtigt for både smag og konsistens.

Det næste tip er udformningen af burgerbøffen. Den skal nemlig helst være så fast i konsistensen, at den ikke falder fra hinanden på grillen, men heller ikke så fast, at den bliver en hård klump (det er bl.a. her, at en høj fedtprocent spiller ind). Vil du være sikker på at få den ensartet rund, så brug en rund Tupperware-beholder til at presse bøffen i form.

Næste vigtige skridt er marinaden. Den glemmer de fleste, oig derfor brænder burgerne på og får en kedelig overflade og en næsten rå kerne indvendig. Gnid en lille smule olivenolie på hver side, sammen med lidt hvidløgssalt (den amerikanske Lawry's er bedst, hvis du kan få fat i den), en anelse peber og evt. lidt sød chili.

Læg først burgerne på grillen, når kullene er helt hvide. På den måde undgår du at neddryppende fedt antænder og brænder kødet. Det er nemlig både usundt (kræftfremkaldende) og smager forfærdeligt. Og brug for himlens skyld aldrig tændvæske til at få liv i grillen - det eneste du opnår, er at al maden smager kemisk!

Et godt trick er at prikke hul i midten af bøfkødet! Det får burgeren til at stege hurtigere. På den måde undgår du at den steger tør, fordi den så bevarer kødsaften i sig.

Når du vender burgeren (efter ca. fem minutter), er det på tide at smide bollerne på. Ikke før, for så bliver de kolde, før burgeren er klar. Når burgeren er færdiggrillet, smøres nederste bolle med mayonaise. Ovenpå lægges salatbladet (helst Iceberg), derpå burgeren, så tomatskiver og løgringe (skær dem ud først, så bøffen ikke når at blive kold imens). Allerøverst den anden halvdel af bollen, smurt indvendig med ketchup.

Det er den klassiske hamburger. Vil du have cheeseburger, lægges en tynd skive ost (helst cheddar) ovenpå burgeren, lige når den er vendt første gang. Endnu bedre er det at bruge reven ost, det smelter nemlig hurtigere.

Derr findes mange varianter af både marinade og tilbehør. En af mine yndlinge er at marinere burgeren i japansk teriyaki-sauce (kan købes på flaske i velassorterede butikker). Teriyaki-marinaden er helt genial, hvis du inden grillseancen går i gang sauterer kantareller, østershatte eller små champignons på en pande først og lægger dem ovenpå burgeren på samme måde som med ost. Eller sammen med ost. Du kan også bruge Roquefort-ost. Kød og Roquefort har en lang tradition for at gå godt i spænd sammen og i selskab med de sauterede svampe når de himmelske højder.

En anden favorit er Mozzarella Cheeseburgers med soltørrede tomater og Rucula-salat. Evt. i form af en pestosauce. Hak en håndfuld Rucula-salat til mos. Bland mosen op med lidt olivenolie, et par teskefulde reven parmesan, et fed hvidløg, finthakkede soltørrede tomater samt ristede og afkølede pinjekerner. Kør evt det hele igennem blenderen. Lav en lille fordybning midt i bøfkødet, hæld en stor teskefuld pesto-sauce ned i hullet og dæk det hele med kød igen. Grill bøffen som normalt, fem minutter på den ene side og tre minutter på den anden. Læg en tynd skive mozzarella på toppen og grill to minutter mere. Smør en rød peber med lidt olivenolie og grill den cirka tre minutter på hver side. Smør pesto på begge indersider af den ristede bolle, før du serverer med den grillede peberfrugt skåret i skiver.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-09-03 14:24
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-09-03 14:28

Nu skal jeg nok stoppe
* De bedste burgere på stribe http://www.aok.dk/E/F/CPHDK/0000/01/39/7.html
* De rimelige http://www.aok.dk/E/F/CPHDK/0000/01/39/8.html
* De dårlige http://www.aok.dk/E/F/CPHDK/0000/01/39/9.html

Hoooold da op... vidste ikke burgere var så STOR en "videnskab"
Søren

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 16-09-03 14:39

hejsa
jeg laver dem somme tider her hjemme
du skal skal selv lave bøffen af hakket oksekød kryder dem kun med ligt salt og pepper de skal være ligt minder og flade end når du laver f.eks bøf med løj.
du skal bruge semsamboller (varm bollerne i oven )
rå løj ringe og stegte løj
remolade
sennep
tomat ketchuo
rødbeder
og ligt salat og skal du bare lave en burger
MVH Tom

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 16-09-03 14:59

Hov i glemmer helt at der også skal brun sovs til!

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 16-09-03 15:09

Det er da heldigvis efter folks ejen smag (blød brød), det med at min sesam bolle svømmer i sovsen nej puha, det er for folk uden tænder
vh TOM

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 16-09-03 15:12

He he jep.....

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 16-09-03 17:06

meget muligt tom, men så er det jo altså bare ikke en bøfsandwich men en gemen burger..!!!

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 16-09-03 20:04

til skingur
oki jeg ved godt at hvis man få dem på en grillbar er det med sovs til, så det er nok derfor jeg aldrig tager på grillbar og for bøfsandwich der
hygge
mvh Tom

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-09-03 08:32

Jammen god morgen
Nu er overskriften en sandwich, og en sandwich... her kommer det:
Citat
Hvem opfandt sandwich´en og hvad er historien bag denne spise?

Som så mange andre madretter, knytter der sig også en historie til sandwich´en.

Den er opkaldt efter, tro det eller la´ vær, John Montague den 4. jarl af Sandwich! Tilbage i 1762 sad han et helt døgn ved et spillebord og den stakkels spillefugl blev jo sulten. Han fik kokken til at lave noget mad, der bestod af to sammenlagte ristede brødskiver med pålæg imellem. På den måde kunne han holde sandwich´en i den ene hånd mens den anden var fri til spil.

Retten blev efterfølgende opkaldt efter ham og kom derfor til at hedde Sandwich.

Altså! Ingen sovs til en bøfsandwich
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-09-03 08:34

NB: Med mindre man da kalder dressing for sovs

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 17-09-03 12:54

Der er sovs i en bøfsandwich ja der er så! En sandwich som den du beskriver er lavet af brødskiver og ikke en bolle! Bøfsandwichen er netop en bøfsandwich fordi der er brun sovs i. Og det må ikke forvexles med at McD kalder deres burgere (som er sesamboller med salat, kød og dressing) for sandwiches, selvom det regulært er burgere!!!

En hamburger er (uvist af hvilken årsag) en flækket bolle med kød (ikke gris!), salat, dressing.
En cheeseburger er det samme, bare med ost!
En bøfsandwich er (selvom det kaldes en sandwich) en flækket bolle med kød, sovs, rødbeder, agurk osv.

og nu er jeg blevet sulten, dælens osse!!!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-09-03 19:09

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 19-09-03 22:56

Nå majbritt... idag har jeg så brugt en slat penge fra det seneste bevilgede overtræk på at gå på grillsnask!!!
Anmeldelse af "Grillhytten" i Års.
Vi starter med interiøret... nydelig grillbiks, pænt og rent, overskuelig opdelt med "hyggespisepladser" i den ene ende og spillemaskiner + slikudsalg i den anden. Lang fin disk med pæne skilte, servietter, et par pæne skåle med videre. Plasticblomster og rigtige askebægre af glas på bordene.
Yderst venlig og smilende betjening - ovenikøbet stedets indehaverske.
Der er meget at vælge imellem i "Grillhytten", men jeg gik direkte efter bøfsandwichen, som har været en del af min bevidsthed siden jeg gik aktivt ind i denne tråd. Og NU kommer beskrivelsen!

I en flækket sesambolle lægges først et lag ketchup, et lag remoulade, et lag alm. rå løg, et lag ristede og en gang rødbeder samt syltede agurker. Derefter en bøf der smager som en mellemting af hakket kalv og flæsk tilsat lidt oksekød. Derefter en omgang af hele svineriet igen. Bollen lægges skråt ovenpå, og det hele overhældes med RIGELIGE mængder klassisk brun sovs.

Er man lidt småpervers som undertegnede, bestiller man en gang fritter til. De fortæres sammen med resten af sovsen... skær pomfritterne i mindre stykker, tvær dem rundt i sovsen og nyd dem!

Grillhyttens bøfsandwich er ualmindelig god og jeg fortrød ikke et sekund, at jeg havde bestilt den for DIN SKYLD majbritt!!!!

Mætte hilsner Christina, der virkelig føler hun har gjort noget for sagen!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-10-03 09:20

Hej majbritt05
Nu må du sgu' da snart ha' gnasket dig igennem de dersens sandwich/bøf-boller osv. Hvad med at få lukket og slukket det her spørgsmål??
Søren