/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
A-kasse
Fra : 888
Vist : 693 gange
50 point
Dato : 14-09-03 20:57

Må man skifte a-kasse når man er på dagpenge/uddannelsesgodtgørelse???

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 14-09-03 21:13

akassen er et statlig forsikringssystem, som diverse fagforeninger får lov til at administrerer, du kan altid gå hen og blive passivt medlem af forbundet og kun betale
til a-kassen derfor er der ingen a-kasse, der vil "modtage" dig, med mindre du er i arbejde, hvis der er nogen der siger at du "bare" kan flytte bør du krydstjekke det før du prøver at flytte, desuden er a-kassebidraget ens over det ganske land, så der er ikke tjent noget ved at skifte.

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 14-09-03 21:45

sikken dog en gang sludder!

Du kan skifte a-kasse, hvis du opfylder nogle helt klare betingelser.

Inden for samme forbund er der normalt ingen problemer, altså f.eks. hvis du flytter til en anden by.

Du kan skifte a-kasse hvis du i en anden a-kasse har et fagligt tilhørsforhold og derfor har større mulighed for at komme i arbejde, men det skal ske hurtigt efter du bliver ledig.

Hvis du er ufaglært, gælder det nok ikke. Du kan f.eks. ikke flytte fra KAD/SiD til kristlig (og hvem ville i øvrigt dette, med mindre du ikke vil i arbejde)

Hilsen morten

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 50 point
Dato : 14-09-03 22:17

så vidt jeg forstod er denne person på uddannelsesgodtgørelse og som sådan under uddannelse og kan derfor ikke skifte.se evt. kapitel 12 i arbejdsmarkedshåndbogen.

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 14-09-03 22:23

på dagpenge/uddannelsesgodtgørelse?? ja eller dagpenge

Kommentar
Fra : 888

Dato : 14-09-03 22:45

Hmm Jeg er på uddannelsesgodtgørelse indtil jul, hvor jeg så går tilbage til dagpenge (medmindre jeg selvfølgelig kommer i arbejde med det samme) Jeg er ufaglært, og er pt. i en a-kasse jeg ikke kommer til at have noget tilhørsforhold til igen (fagforeningen er på standby) Jeg vil gerne flytte til ASE som jeg har haft før....Men skal jeg vente til jeg kommer i arbejde??

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 14-09-03 22:48

ja

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 14-09-03 23:09

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B20020053005-REGL

ovenstående er et link til Arbejdsdirektoratets regelsamling - omkring ovrflytningsbetingelser mellem a-kasser

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 14-09-03 23:12

Jamen det var dog en masse kommentarer uden svar!

For at skifte A-kasse, skal du opfylde nogle simple ting - du skal have arbejde indenfor din nye kasses faglige område, og dette skal være min 10 timer i gennemsnit over 5 uger. Derudover skal du være i arbejde den dag du blvier overflyttet - ellers skal din nye kasse afvise overflytnigen.
Se arbejdsløshedslovens §42:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20030070829-REGL
""
§ 42. Medlemmer, som tager erhvervsarbejde uden for kassens faglige område, skal lade sig overflytte til anden kasse, eller udtræde af kassen.

Stk. 2. Et medlem, som har erhvervsarbejde, kan efter anmodning overflyttes til en anden kasse, hvis faglige område omfatter medlemmets beskæftigelse.

Stk. 3. Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter efter forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om overflytning fra en kasse til en anden, herunder om overflytning af medlemmer, der har gennemført en erhvervsmæssig uddannelse, der giver ret til optagelse i henhold til § 41, stk. 1, nr. 3, litra b, samt om, at der uanset stk. 2 i særlige tilfælde kan ske overflytning af medlemmer, som ikke er i beskæftigelse
""

Se endvidere bekendtgørelse om overflytning mellem A-kasser:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B20020053005-REGL
Hvor der direkte i §6 står:
"§ 6. Overflytning kan ikke finde sted, når medlemmet

1) aftjener militær eller civil værnepligt eller

2) er fuldt ledig, jf. dog §§ 7 og 8.

Stk. 2. Overflytning kan ikke finde sted, når et medlem på efterløn har valgt at arbejde efter reglerne i lovens § 74 g, stk. 1, nr. 1, og § 75 c, stk. 1, nr. 1."
- evt. tilbageflytning ved ledighed står i §8

Du skriver at du vil skifte til A-kassen for selvstændige?? Det er sjovt som nogle A-kasser bruger penge på TV-reklamer eller at reklamere i kuponnyhederne - i stedet for at bruge pengene på medlemmerne.

Fagforeninger er på standby - har du prøvet det med din bilforsikring??

Michael

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 15-09-03 00:18

->hedefelt

Egentligt et meget flot om beskrivende svar, men jeg forstår ikke helt din afslutning:

Du skriver at du vil skifte til A-kassen for selvstændige?? Det er sjovt som nogle A-kasser bruger penge på TV-reklamer eller at reklamere i kuponnyhederne - i stedet for at bruge pengene på medlemmerne.

Fagforeninger er på standby - har du prøvet det med din bilforsikring??

Hvad mener du egentligt, med de to punkter ?

Mvh Erling

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 15-09-03 11:15

Erling det skal jeg da gerne forklare (ved godt at det ikke var netop det 888 spurgte om - men kunne ikke lade være med at komme med de par sure opstød)!

Akassen for selvstændige bruger i perioder en en del penge på at reklamere i TV med at de ikke er så firkantede - denne reklame er der ingen der rigtigt forstår - idet alle a-kasser skal følge nøjagtigt de samme regler - nogle yder så kun denne service og ikke mere og så er der de etablerede A-kasser for lønmodtagere, som har tradition for at hjælpe netop medlemmerne. ASE har tidligere kun haft med selvstændige at gøre - det var de gode til - men 1/10-02 blev de såkaldt tværfaglige - dvs at de optager revl og krat - ligesom de nye A-kasser der reklamere i kuponnyhederne, med at de nu kan tilbyde fuld a-kasse for 322 og du kan spare i tusindvis af kroner!!!, desværre skriver de ikke alt i reklamen, de har bla glemt at man jo selvfølgelig selv skal lægge 363 kroner til i efterlønsbidrag!!!!

Det med at sætte fagforeningen på standby - det er jo ligesom at ringe til forsikringsselskabet og sige - hør her - i det næste år har jeg ikke brug for Jer - jeg skal godtnok køre de sædvanlige 12.000 kilometer, men jeg har besluttet at jeg ikke får brug for bilforsikringen. MEN man ved jo ikke hvornår det er man skal bruge fagforeningen, så kommer man listende og forventer at få samme service som kollegaerne der har betalt fuld pris. Er det rimeligt?

Michael

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 15-09-03 16:53

OK - forstod bare ikke helt dine opstød.

Til spørgsmålet omkring rimeligt: Der er vel nogle regler for, hvilke rettigheder, som man har i hvilke tilfælde - og hvornår. Så længe folk overholder de regler, kan det vel næppe siges at være urimeligt (er det urimeligt, burde man vel lave disse regler om ???):

Jeg synes, at fagforeningsdiskussionen starter et helt andet sted. I min verden beslår vores liv egentligt af en mængde tilvalg og fravalg. Skal man have folk til at vælge en, må man derfor tilbyde et produkt, som folk ønsker at betale for.

Jeg kan sagtens følge gamle LO Thomas Nielsen, da han sagde: "Vi har sejret af h... til" - og det giver problemer for fagforeninger i dag. Det største er, at der er meget langt imellem relevant faglig kamp. De gamle opgør om lørdagsfri, fri til feriedage, barselsdagpenge osv. er erstattet af diskussionen om 25 øre mere eller mindre i timen (hvor staten snupper 2/3) - det giver helt naturligt fagforeningerne problemer - interessen er simpelthen begrænset. Disse forstærkes af, at mange fra fagforeningens top er gamle socialdemokrater, hvis mærkesager omkring lighed og solidaritet ikke altid deles ligeligt med medlemmerne - specialt elektrikerne og smedene kan selv, vil selv osv., så de er såmænd ikke nær så interesseret i det kollektive, som deres ledere.

Derfor synes jeg, at det et eller andet sted er irrelevant at diskutere rimeligt om man kan vente med at melde sig ind eller ej - hvis fagforeningerne skal op på deres gamle styrke og berettigelse igen, må de simpelthen have et produkt, der er så eftertragtet, at folk er villige til at stå i kø for at få lov til at være med !!

Mvh Erling

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 15-09-03 20:22

Fagforeningen er ikke en forretning der tilbyder et produkt, det har du helt misforstået.

En fagforening er som ordet sider en forening - en forening af medlemmer, der i fællesskab vil forbedre og fastholde sine løn- og arbejdsforhold.

Sjovt nok er det de virksomheder med den højeste faglige organiserering der generelt set har den højeste løn og de bedste arbejdsforhold. f.eks. på NOVO, LEGO, Grundfoss skal jeg blive ved -- nå, ja fik jeg skrevet at alle ansatte på disse virksomheder er medlem af et LO-forbund!!! ..

Hvor var vi idag i kampen mod illegal arbejdskraft, hvis vi ikke havde fagforeningerne. Kan du konkurere med en arbejder fra Polen eller fra Ukraine? 40 - 60 kroner i timen (inden SH-betaling, pension og feriepenge) var det noget?

Morten

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 15-09-03 20:24

inden = ingen

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 15-09-03 22:08

Sorry 888 fordi vi misbruger din streng

Morten -> ja arbejdforholdene på de nævnte virksomheder er gode - det er lønnen nu ikke. Jeg vil dog fortælle dig, at de gode arbejdsforhold der specielt skyldes topledernes holdning til humanisme - langt mere end LO drengenes forhold til timetælling !!!

Jeg har hørt din holdning før (omkring fagforeninger) - og det understreger måske problemet : Store tilhængere som dig tror virkeligt på det - men hvis I lukker øjnene for at andre har andre holdninger til det, så er I på vej til at lukke biksen - folk vil have noget for pengene i dag - ellers vælger de det bare fra..

Mvh erling

Kommentar
Fra : 888

Dato : 16-09-03 16:32

Nu ved jeg sq ikkke hvem der skal have pointene

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 16-09-03 17:09

Du giver bare den du har lyst til pointsene - jeg tror ikke der er nogen der bærer nag!!

Michael

Godkendelse af svar
Fra : 888

Dato : 15-10-03 22:14

Kommentar
Fra : crippleshrimp

Dato : 07-01-04 19:10

Lige en lille kommentar

Jeg mener Erling har ret i sin sidste kommentar. Folk VIL have noget for pengene idag. Jeg betaler næsten 1200 kr. hver eneste måned til SID. Og til gengæld får jeg et blad. Som knap nok kan brænde! Tænk hvor mange penge jeg kunne spare hver måned ved kun at være medlem af en a-kasse. Så ved jeg godt at jeg får hjælp hvis jeg bliver uretmæssigt fyret, men det eneste jeg har brug for hvis jeg bliver fyret er dagpenge indtil jeg får et andet job.

Men ikke nok med det. Hedefelt skriver at ASE bruger penge på tv-reklame. Det er på en måde til at se igennem fingre med, da det jo er for at skaffe flere kunder. Men i fagforeningen SID betaler man til Socialdemokratiet. Hvad er det for noget pis! Det er godt nok muligt at vælge det fra, men bare det at man betaler til et politisk parti er da en smule grotesk. Det hele minder om en slags Mafia!!!

Derudover sidder der rundt omkring i landet SID-topfolk med skyhøje gager og laver ikke en skid! Det er sgu der de fleste ihærdige - og måske lidt naive - danske lønmodtageres penge ryger hen. Ned i lommerne på de øverste i hierakiet. Til de øverste hoveder i Mafia-familien.

Jeg har prøvet at melde mig ud af fagforeningen mod kun at være medlem at SIDs a-kasse. Men nej. Det kan ikke lade sig gøre. Det vil de slet ikke gå med til. Søger man over i en anden a-kasse, bliver man bare sendt tilbage til SID. Det er sgu da ikke det man kalder Frit Fagforeningsvalg! Når man først er inde, kommer man aldrig ud igen. Som om man skylder dem en tjeneste og de kan bede om den hvornår det skal være...

Altså: SID har for meget magt! Og der er nogen som spinder guld på naive danske lønmodtagere. Man betaler for meget og får for lidt igen.
Ret mig hvis jeg tager fejl!

Hilsen
Crippleshrimp

Kommentar
Fra : smut

Dato : 23-01-04 12:45

hej crippleshrimp du tar helt fejl hvem tror du får mest da`s topfolk eller lo`s
hvis du så var medlem af da så betalte du også en formue til venstres valgkamp er det rimeligt???? langt mere end fagforeningerne giver til s

Kommentar
Fra : crippleshrimp

Dato : 26-01-04 16:40

Selvfølgelig er det ikke rimeligt! Det er der sgu ikke noget hvad angår fagforeninger der er. Men det er bare så latterligt at alle i en fagforening betaler til et politisk parti. Jeg tvivler på, at alle i SID er af samme politiske overbevisning! Og heller ikke DA for den sags skyld.